با کاهش قاچاق، درآمد کشور ۱۲ میلیون دلار افزایش می‌یابد

دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
بر اساس گزارش وزیر ارتباطات، با افزایش کاربردهای فناوری اطلاعات در ایران، درآمد کشور از محل کاهش قاچاق، ۱۲ میلیون دلار افزایش می‌یابد.
تبلیغات

محمدجواد آذری جهرمی در چهارمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، مبارزه با قاچاق را یکی از شاخص‌های اصلی اقتصاد مقاومتی عنوان کرد که حلقه مفقوده آن، فناوری اطلاعات است و گفت اکنون اقتصاد مقاومتی در کشور دارای تفسیر شده و نهاد پیدا کرده است. این هدف، اکنون برنامه و شاخص دارد و هر شاخص، قابلیت پایش پیدا می‌کند.

وی یکی از زیرساخت‌های اساسی اقتصاد مقاومتی را بحث دولت الکترونیکی عنوان کرد و از افزایش ۱۲ میلیون دلاری درآمد کشور به جهت جلوگیری از ورود قاچاق با استفاده از کاربردهای فناوری اطلاعات خبر داد و اعلام کرد که امروز نظام گمرک در عرصه ارائه آمار به شفافیت رسیده و مشخص است که واردات به چه میزان و بر اساس کدام چهارچوب و در زمان‌بندی‌های مشخص انجام شده است.

جهرمی با اشاره به اینکه اکنون حلقه مفقوده در بخش توزیع است، افزود:

در کشورهای پیشرفته و حتی کشورهای منطقه با توجه به تطبیق نظام مالی و فاکتورهای فروش، میزان مصرف در بخش‌های مختلف مشخص است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در کشور به دلیل داشتن آمار حدودی و حدسی، شاهد اعوجاج در بازار هستیم، اعلام کرد که وقتی میزان مصرف مشخص باشد، متناسب با آن می‌توان تولید را در همه حوزه‌ها از جمله کشاورزی، صنعت، پتروشیمی، منسوجات و سلامت انجام داد.

وی با بیان اینکه اصل اقتصاد مقاومتی نگاه کردن به داشته‌ها است، اعلام کرد: «در اقتصاد مقاومتی باید به نقاط قوت تکیه کنیم و حداکثر نیاز خود را از طریق تولید داخل تأمین کنیم. در همین حال درصورت داشتن ظرفیت، به صادرات فکر کنیم.»

آذری جهرمی شبکه ملی اطلاعات را جزو پروژه‌های زیرساختی وزارت ارتباطات در حوزه اقتصاد مقاومتی دانست و گفت:

توسعه دسترسی مردم به ظرفیت حداقل ۲۰ مگابیت تا پایان برنامه ششم توسعه، از دیگر پروژه‌های زیرساختی است که وزارت ارتباطات در آن مسئولیت دارد.

وی با اشاره به اینکه هدف اقتصاد مقاومتی در رسیدن میزان مصرف داخلی دیتا به ۸۰ درصد و بین الملل به ۲۰ درصد است، تصریح کرد:

یکی از مباحث مهم که مقام معظم رهبری نیز در مورد آن فرمایش کرد‌ه‌اند این است که شاخص‌ها را بتوانیم پایش کرده و میزان پیشرفت و توسعه عملکردی در عرصه اقتصاد مقاومتی را ارزیابی کنیم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات