بعد از جذب سرمایه اولیه چه کارهایی باید انجام شود

یک‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
پیدا کردن سرمایه‌گذار یکی از دغدغه‌های هر کارآفرینی است و کار اصلی هر استارتاپ بعد از آن آغاز می‌شود. جذب سرمایه یعنی ایده استارتاپ پذیرفته شده است و حال باید خود را به همه ثابت کند.
تبلیغات

جذب سرمایه یکی از اصلی‌ترین اهداف هر استارتاپی است و کارآفرینان از هر فرصتی برای صحبت با سرمایه‌گذاران استفاده می‌کنند؛ به‌طوری که شرکت کردن در مسابقات استارتاپی و صحبت کردن در رویدادهای مرتبط به یکی از فعالیت‌های ثابت آن‌ها تبدیل می‌شود. تلاش برای جذب سرمایه یک کار تمام‌وقت محسوب می‌شود و شاید حتی یک سال طول بکشد تا قراردادی بین آن‌ها امضا شود. اما این تازه آغاز ماجرا است و کار اصلی کارمندان بعد از جذب سرمایه شروع خواهد شد. تعریف چشم‌اندازها و صحبت در مورد درآمد احتمالی یک طرف قضیه است که پیش از جذب سرمایه اتفاق می‌افتد. طرف دیگر آن عمل کردن به حرف‌ها و کسب درآمد واقعی است. در این مرحله معمولا فشار زیادی از طرف سرمایه‌گذار به استارتاپ وارد می‌شود و به‌طور کلی میزان استرس کار بالا است.

استارتاپ‌هایی که هنوز در مرحله‌ی جذب سرمایه هستند و باید ایده‌شان را به دیگران ثابت کنند، فکر می‌کنند در سخت‌ترین مرحله‌ی کار خود قرار دارند. اما همان‌طور که گفتیم این تازه آغاز ماجرا است و کار اصلی بعد از پیدا کردن سرمایه‌گذار آغاز می‌شود. بنابراین داشتن پیش‌زمینه در مورد چگونگی روند کار می‌تواند تا حدود زیادی از میزان فشار و استرس بعد از جذب سرمایه بکاهد. در ادامه‌ی این مقاله‌ی زومیت به بررسی مواردی می‌پردازیم که کمک می‌کنند با آمادگی بیشتری وارد مرحله‌ی بعد از جذب سرمایه شوید.

funding

۱- به‌طور مرتب با سرمایه‌گذار در ارتباط باشید

یکی از تصورات اشتباهی که هنگام جذب سرمایه وجود دارد، این است که کارآفرین فکر می‌کند فرد سرمایه‌گذار روی ایده‌ی او سرمایه‌گذاری کرده است چون می‌داند چه کاری انجام می‌دهد. همچنین فکر می‌کند تنها زمانی باید با سرمایه‌گذاران صحبت کند که بخواهد سود حاصله را به دستشان برساند. درصورتی‌که این طرز تفکر به هیچ عنوان صحیح نیست. شخصی که بخواهد روی استارتاپ سرمایه‌گذاری کند سه موضوع را در نظر می‌گیرد:

۱- بنیان‌گذار شرکت، فرد علاقه‌مند و بااستعدادی است که می‌تواند در شرایط سخت به کار خود ادامه دهد.

۲- بنیان‌گذار می‌داند چگونه باید کسب‌وکار را به سمت افزایش درآمد سوق دهد. اینکه جریان نقدی مثبت داشته باشد و بداند چه موقع باید خارج شود.

۳- سرمایه‌گذار بعد از پرداخت سرمایه در جریان تمام امور قرار بگیرد.

بنابراین بهترین کار این است که به‌طور دائم با سرمایه‌گذاران در ارتباط باشید و آن‌ها را در جریان تمام امور قرار دهید. فراموش نکنید که صداقت در این مرحله از اهمیت بالایی برخوردار است؛ پس هیچ موضوعی را پنهان نکنید. به‌عنوان مثال هر ماه برای آن‌ها ایمیل بزنید و گزارشی از فعالیت‌های خود ارائه دهید. سرمایه‌گذار یک شرکت حق دارد که در جریان تمامی امور قرار بگیرد؛ بنابراین اگر شکستی تجربه کرده‌اید، ابتدا آن‌ها را در جریان قرار دهید. پنهان کردن موضوعاتی که به آن‌ها ربط دارد، بزرگ‌ترین اشتباهی است که می‌تواند تمام روابط را نابود کند. یک سرمایه‌گذار هیچ موقع دلش نمی‌خواهد غافلگیر شود. همان‌طور که می‌دانید، این روزها اخبار با سرعت زیادی منتشر می‌شوند؛ بنابراین بهترین کار این است که پیش از هر شخص دیگری آن‌ها را در جریان اتفاقات قرار دهید.

۲- جلسه با سرمایه‌گذاران را فراموش نکنید

پیش از هر کار دیگری بهتر است برای ملاقات با سرمایه‌گذاران برنامه‌ریزی کنید. کافی است یک تقویم ملاقات داشته باشید و جلساتی را به‌صورت ماهانه تعیین کنید. در این جلسات تمام اعضای تیم سرمایه‌گذاری را دعوت کنید و تمام موضوعات مهم را با آن‌ها در میان بگذارید. به سرمایه‌گذاران نشان دهید که می‌دانید چگونه باید با آن‌ها کار کنید. اینکه برای وقتشان ارزش قائل هستید و به آن‌ها توجه می‌کنید.

funding

۳- از آن‌ها کمک بخواهید و به آن‌ها کمک کنید

سرمایه‌گذاران دوست دارند با کسانی که روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند تعامل بیشتری داشته باشند. به‌عنوان مثال اگر دنبال متخصص فروش هستید و می‌خواهید کمی هزینه‌ها را کاهش دهید، از سرمایه‌گذار خود بخواهید شخصی را به شما معرفی کنید. این افراد شبکه‌ی وسیعی دارند و مطمئنا می‌توانند در چنین شرایطی مفید باشند. همچنین اگر محل کار آن‌ها بزرگ‌تر و بهتر است، می‌توانید از آن‌ها بخواهید که جلسات مهم کاری را آنجا برگزار کنید. تعامل داشتن با سرمایه‌گذاران به بهبود روابط کمک می‌کند. این افراد توانایی‌های شما را باور دارند و از هیچ کمکی برای موفقیت شرکت دریغ نخواهند کرد.

۴- بدانید چه موقع باید پاسخ منفی بدهید

یکی دیگر از چالش‌های بزرگ هر کارآفرینی این است که در عین تعامل داشتن با سرمایه‌گذاران و توجه به نصیحت‌ها و راهنمایی‌هایشان، در پاسخ به یک سری از پیشنهادها «نه» بگوید. این افراد بخشی از سرمایه‌ی خود را در اختیار شما قرار داده‌اند؛ بنابراین احساس می‌کنند باید در مورد هر چیزی نظر بدهند. این پیشنهادها ممکن است گاهی اوقات خوب و کارآمد باشند؛ اما همیشه اینطور نیست. در چنین شرایطی بهترین کار این است که توضیحات خود را با مدرک به آن‌ها نشان دهید و به آن‌ها بگویید که از عهده‌ی انجام کارها برخواهید آمد. تسلیم شدن و گوش دادن به صحبت‌های دیگران خوب است؛ اما فراموش نکنید که به چه دلیل برای جذب سرمایه اقدام کرده‌اید. شما به ایده و مسیری که انتخاب کرده‌اید ایمان داشته‌اید؛ پس بهتر است بعد از جذب سرمایه نیز نظر خود را تغییر ندهید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات