درآمد ۶۵ میلیارد تومانی توسعه دهندگان کافه بازار در سال ۱۳۹۵

یک‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
کافه بازار با انتشار گزارشی به ارائه‌ی آمار در رابطه با اشتغال در صنعت برنامه‌های موبایل پرداخته است که حکایت از کسب درآمد ۶۵ میلیارد تومانی توسط ۱۹ هزار تیم توسعه‌دهنده دارد.
تبلیغات

کافه بازار اولین فروشگاه اپلیکیشن‌های ایرانی برای اندروید است که از سال ۱۳۸۹ کار خود را آغاز کرد. این فروشگاه اینترنتی به عرضه‌ی انواع اپلیکیشن‌ها و بازی‌های اندروید می‌پردازد که شامل انواع اپلیکیشن‌های بین‌المللی محبوب در کنار محصولاتی است که توسط تیم‌های ایرانی توسعه می‌یابد. اطلاعات ارائه‌شده توسط کافه‌بازار نشان از این دارد که این شرکت در گزارش خود از نمونه‌گیری آماری از تیم‌های توسعه دهنده‌ی ایرانی و ترکیب نتایج آن با اطلاعات و برنامه‌های منتشرشده در کافه بازار برای تهیه‌ی گزارش مورد نظر استفاده کرده است. کافه بازار سعی کرده در گزارش خود آمار را به تفکیک استان، جنسیت، وضعیت حقیقی یا حقوقی بودن توسعه دهندگان و سایر شاخص‌ها ارائه کند.

بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط کافه‌بازار، در حال حاضر بیش از ۱۹ هزار تیم توسعه‌دهنده‌ی ایرانی در کافه بازار فعالیت می‌کنند که قریب به ۷ هزار مورد از مجموع این ۱۹ هزار تیم جزو توسعه‌دهندگان فعال هستند. توسعه‌دهندگان فعال به افراد و تیم‌هایی اطلاق می‌شود که حداقل یک اپلیکیشن در کافه بازار داشته باشند که بیش از دو هزار بار دانلود شده یا درآمد یک میلیون تومانی عاید آن‌ها کرده باشد. ۱۴۰۰ مورد از مجموع ۱۹ هزار تیم مورد اشاره، شرکت‌های حقوقی هستند. نکته جالب در مورد توسعه‌دهندگان با ماهیت حقوقی این است که ۲۵ برابر بیش از توسعه‌دهندگان حقیقی درآمد کسب می‌کنند.

آمار توسعه دهندگان بنابر اطلاعات کافه بازار

کافه بازار در گزارش خود تخمین زده است که در کشور بیش از ۲۰َ,۷۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و بیش از ۳۱ هزار نفر با احتساب شغل‌های القایی در حوزه‌ی تولید اپلیکیشن فعالیت می‌کنند. البته باید در این بین به شغل‌های غیر‌ مستقیم نیز اشاره کرد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به بخش‌هایی نظیر حمل و نقل، غذا و خوراکی، خدمات منزل و خودرو، خدمات پزشکی و فروشگاه‌های اینترنتی اشاره کرد. شغل‌های غیر مستقیم به مواردی نظیر تاکسی‌های آنلاین یا رستوران‌های درگیر در سرویس‌های آنلاین اطلاق می‌شود و شغل‌های القایی به مواردی گفته می‌شود که به‌موجب تجمع شرکت‌های جدید نظیر توسعه‌دهندگان اپلیکیشن، باعث ایجاد شغل برای رفع نیاز این شرکت‌ها شده‌اند.

۶۳ درصد شاغلان در این حوزه دارای مدارک دانشگاهی هستند و ۲۳ درصد از مجموع افراد فعال در این حوزه را بانوان تشکیل می‌دهند. نکته‌ی جالب در مورد اپلکیشن‌های موفق که دارای تعداد نصب و درآمد بالا هستند این است که این اپلیکیشن‌ها توسط تیم‌هایی توسعه یافته‌اند که از تعداد بیشتری افراد تحصیل‌کرده بهره می‌برند. یکی از موارد جالب در نگاه به آمار استان‌ها، اشتغال بالای زنان در استان‌هایی نظیر همدان و گیلان است؛ به‌طوری‌که نزدیک به نیمی از توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ در این دو استان را بانوان تشکیل می‌دهند.

یکی دیگر از نکات جالب توجه در مورد بازار اپلیکیشن ایران که الگویی مشابه با بازار جهانی دارد، نسبت کسب درآمد اپلیکیشن‌های حوزه‌ی بازی در مقایسه با سایر اپلیکیشن‌ها است. توسعه‌دهندگان بازی در ایران تنها ۴ درصد از مجموع توسعه‌دهندگان ایرانی را تشکیل می‌دهند؛ اما نزدیک به ۳۰ درصد از درآمد حوزه اپلیکیشن را به خود اختصاص داده‌اند.

 نزدیک به ۶۷ درصد از شاغلان این حوزه خارج از استان تهران فعالیت می‌کنند؛ اما تنها نیمی از درآمد حوزه اپلیکیشن عاید توسعه‌دهندگان غیر تهرانی می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات