وزیر ارتباطات: ریالی از درآمدهای گمرک به‌واسطه برخورد با قاچاق، به جیب وزارت ارتباطات نمی‌رود

یک‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۳
مطالعه 2 دقیقه
وزیر ارتباطات در یک برنامه‌ی تلویزیونی اعلام کرد که وزارت ارتباطات به‌عنوان متولی اجرای طرح رجیستری فعالیت می‌کند؛ اما ریالی از درآمدهای گمرک به واسطه برخورد با قاچاق کالا، به جیب وزارت ارتباطات نخواهد رفت.
تبلیغات

محمد جواد آذری جهرمی در برنامه‌ی تلویزیونی «نگاه یک» شبکه یک دیشب درباره‌ی اجرای طرح رجیستری، اعلام کرد که طرح ثبت و شناسه‌دار کردن گوشی‌های موبایل وارد فاز ۵ شده است؛ در این فاز، گوشی‌هایی که از طرق مختلف غیر قانونی وارد کشور شده و هزینه گمرکی آن‌ها پرداخت نشده است، ۳۰ روز روشن می‌مانند و پس از آن قابلیت استفاده نخواهند داشت.

به گفته‌ی وی، مهم‌ترین موضوع دیده‌شده در این طرح، مبارزه با قاچاق کالا است. مبارزه با قاچاق فقط پایش مرزها نیست؛ امروزه بسیاری از صنایع ایران قابلیت رقابت را از دست داده‌اند و دلیل آن فقط فرآیند قاچاق کالا است.

آذری جهرمی گفت:

کالاهای قاچاق گاهی از مبادی قانونی وارد کشور می‌شود و فقط علائم قانونی مورد جعل قرار می‌گیرد که البته این هم نوعی قاچاق محسوب می‌شود. روش دیگر دور زدن نظام گمرکی این است که قطعات یک کالا جداگانه وارد و پس از ورود به کشور سرهم می‌شود و با تعرفه قیمت جدیدی به فروش می‌رسد.

وزیر ارتباطات اعلام کرد:

برخورد و مقابله با مقوله قاچاق کالا نیازمند همکاری و حمایت چندجانبه دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است و به این دلیل ما متولی این امر شده‌ایم و تقریبا تمامی زیرساخت‌های گوشی‌های همراه توسط این وزارتخانه قابل رسیدگی و بررسی است. ریالی از درآمدهای گمرک به واسطه برخورد با قاچاق کالا، به جیب وزارت ارتباطات نخواهد رفت؛ اما پایش سلامت مردم یکی از منافع این وزارتخانه خواهد بود.

جهرمی گفت‌:

افزایش قیمت گوشی‌های همراه تقریبا همان هزینه گمرکی است. با توجه به حساسیت‌های بازار این کالا انتظار می‌رود که اجرای طرح رجیستری، معترضان و مخالفانی هم داشته باشد؛ علاوه بر این احتمال افزایش قیمت بی‌رویه‌ای هم پیش خواهد آمد.

به گفته‌ی وی، دلیل دیگر افزایش قیمت گوشی‌های همراه، افزایش ۵ درصدی عوارض خروج کالا از امارت متحده عربی بود؛ زیرا امارات دروازه ورود ۹۰ درصد گوشی‌های همراه به ایران است. در حال حاضر قیمت‌ها تحت تأثیر عوامل گوناگونی از قبیل موضوعات یادشده و افزایش قیمت دلار است.

وزیر ارتباطات گفت:

پیام اجرای طرح رجیستری به شرکت سامسونگ این بود که ما در صورت لزوم، ابزاری مؤثر برای کنترل بازار داریم؛ اقدام اخیر شرکت سامسونگ به‌عنوان شریک تجاری ایران در زمان تحریم‌ها، جای تأمل و بررسی دارد، اما جای نگرانی نیست؛ زیرا اگر سامسونگ به نمایندگان ایرانی احترام نگذارد بازار ما را هم نباید بخواهد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات