روش اسمز معکوس در تصفیه آب مصرفی چیست؟

سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
دستگاه‌های تصفیه آب مختلف روش‌های متفاوتی برای تصفیه آب دارند از جمله: زلال سازی، فیلتر کردن و... ولی بهترین روش تصفیه آب که یک روش نوین در دستگاه تصفیه آب است که روش اسمز معکوس (RO) نام دارد.
تبلیغات

اسمز معکوس تمامی املاح مضر را از آب جدا کرده و آب با کیفیت را در اختیار شما قرار می‌دهد. روش اسمز معکوس به زبان ساده روشی است که در آن آب را از فیلتری عبور می‌دهند که این فیلتر فقط اجازه عبور مولکول‌های آب را می‌دهد پس در نتیجه تمامی آلودگی ها، نیترات، میکروبها و املاح از آب جدا می‌گردد.

در واقع فیلتر اصلی تصفیه آب فیلتر اسمز معکوس است. فیلتر اسمز معکوس، از چندین لایه غشاء نیمه تراوا که به دور یک لوله مرکزی پیچیده شده‌اند تشکیل شده است. این غشاء (ممبران) دارای منافذی به اندازه یک دهم نانومتر ( 0،0001 میکرون) است. چون ناخالصی‌های محلول در آب، قادر به عبور از منافذ این غشاء نیستند از این رو در یک طرف غشاء، آب خالص وجود خواهد داشت که وارد لوله مرکزی شده و به سمت خروجی آب تصفیه شده هدایت می‌گردد. در طرف دیگر لایه‌های غشاء، آب ناخالص وجود خواهد داشت که به سمت مجرای فاضلاب هدایت می گردد.با روش اسمز معکوس آلودگی های میکروبی و شیمیایی ۹۰ تا ۹۸ درصد کاهش می‌یابند. نیترات، آرسنیک، سرب، جیوه و سایر ناخالصی‌های محلول در آب و وفلزات سنگین مضر در آب در این مرحله از آب حذف می‌گردند.

 عوامل موثر بر میزان عملکرد سیستم اسمز معکوس، عبارتند از :

  • فشار آب ورودی
  • درجه حرارت آب
  • نوع و مقدار کل جامدات محلول (TDS) در آب لوله کشی
  • کیفیت فیلترها و ممبرین های استفاده شده در سیستم RO
  • و همچنین لازم به ذکر است که فیلتر ممبرین اسمز معکوس قادر است ناخالصی‌ها و ذرات بزرگتر از 0.001 میکرون را حذف کند.
  • برای آشنایی با مراحل تصفیه، انواع فیلتر، فواید استفاده از دستگاه تصفیه آب و... می‌توانید به سایت مرجع و فروشگاهی دماتجهیز مراجعه کنید.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات