نسخه خودران هیوندای نکسو با موفقیت آزمایش شد

یک‌شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
هیوندای قصد دارد ماه آینده از خودروی الکتریکی پیل سوختی نکسو رونمایی کند و همزمان طرح‌هایی برای تولید خودروی خودران تجاری تا سال ۲۰۲۱ دارد.
تبلیغات

هیوندای اخیرا نمونه آزمایشی خودروی خودران سطح ۴ شاسی‌بلند نکسو (NEXO) را به نمایش گذاشت که مجهز به پیشرانه پیل سوختی هیدروژنی است؛ مراحل آزمایش این محصول در سئول کره جنوبی انجام شده است و در آن پنج دستگاه خودروی خودران مسیر سئول تا پیونگ‌چانگ به فاصله ۱۹۰ کیلومتر را طی کردند. در این مسیر بزرگ‌راهی کنترل تمامی بخش‌های خودرو به عهده سیستم خودران بود. 

autonomous car hyundai nexo / خودروی خودران هیوندای نکسو

سفر جاده‌ای که در تاریخ ۲ فوریه از سئول آغاز شد، شامل پنج خودروی خودران (سه دستگاه شاسی‌بلند نکسو و دو دستگاه جنسیس G80) بود که همگی آن‌ها برای رانندگی خودران و مستقل تغییر یافتند. رانندگان با فشار دادن دکمه‌های «cruise» و «set» روی فرمان، حالت رانندگی خودران را انتخاب کردند و کنترل همه چیز را به پلت‌فرم خودران سپردند تا مسیر حدود ۲۰۰ کیلومتری بین دو شهر طی شد. در این میان رانندگان یا بهتر بگوییم سرنشینان، هیچ مداخله‌ای در کنترل خودرو نداشتند.

autonomous car hyundai nexo / خودروی خودران هیوندای نکسو

خودران سطح ۴ به این معنی است که راننده قادر به برداشتن دست خود از روی فرمان است و کنترل ذهنی (حداقل در برخی زمان‌ها) روی مسیر جاده ندارد؛ خودروهای هیوندای شرکت‌کننده در آزمایش با این سطح از فناوری خودران شروع به حرکت کردند و سرعت روی ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت مدیریت شد. در مسیر از خودروهای کندتر سبقت می‌گرفتند و زمانی که لازم بود خط حرکت را عوض می‌کردند؛ مهم‌تر از همه در دروازه‌های عوارضی های‌-پس (Hi-Pass)‌ بدون دخالت انسان عوارض عبور از بزرگراه را پرداخت کردند. های‌-پس سیستمی است که در کره جنوبی برای گرفتن عوارض بزرگراه از خودروهای عبوری، به کمک فناوری بی‌سیم عوارض پرداخت می‌شود و در این مدت خودرو نیاز به توقف ندارد. در این روش با استفاده از ارتباط کوتاه برد اختصاصی (DSRC) بین خودرو و دروازه عوارضی، اجازه‌ی پرداخت خودکار صادر می‌شود.

autonomous car hyundai nexo / خودروی خودران هیوندای نکسو

تیم آزمایش هیوندای توجه ویژه‌ای به بهبود حسگرهای خارجی خودروها کرده است تا به کمک این امکانات، خودروی خودران به‌راحتی بتواند از دروازه‌های عوارضی هدایت شود، در تقاطع جاده‌ها مسیر خود را بیابد و از آن عبور کند؛ ضمن اینکه مکان‌یابی دقیقی از محل قرارگیری خودروها در مناطقی مانند تونل‌های زیرزمینی که سیگنال‌های GPS قطع می‌شوند، داشته باشد.

ماه آینده هیوندای از نسل بعدی خودروی الکتریکی پیل سوختی نکسو برای بازار کره جنوبی رونمایی خواهد کرد؛ اما برای عرضه‌ی مدل خودران منتظر خواهد ماند. غول خودروسازی کره‌، قصد دارد تا سال ۲۰۲۱ خودروی خودران تجاری سطح ۴ تولید کند تا پس از آن، خودروی کاملا خودران (سطح ۵) تا سال ۲۰۳۰ آماده ارائه به بازار شود. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات