حذف قبوض کاغذی ۱۴۴۰ میلیارد تومان صرفه‌جویی می‌کند

یک‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
وزیر ارتباطات صرفه‌جویی با حذف قبوض کاغذی را معادل ۱۴۴۰ میلیارد تومان عنوان کرد که می‌توان با آن ۹۶ هزار وام ازدواج به جوانان داد.
تبلیغات

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه‌ی سمینار «تحول دیجیتال و صنعت مخابرات» اعلام کرد دولت الکترونیک می‌تواند با حذف قبوض کاغذی آب، برق، گاز و تلفن، ۱۴۴۰ میلیارد تومان در هزینه‌ها صرفه‌جویی کند. در حال حاضر ۳۰ میلیون مشترک شرکت مخابرات هستند و از طرفی برای صدور هر قبض، دو هزار تومان هزینه می‌شود؛ این یعنی در سال بیش از ۳۶۰ میلیارد تومان تنها برای چاپ و صدور قبوض خرج می‌شود و دورریز هزینه به شمار می‌آید.

آذری جهرمی با اشاره به الکترونیک شدن عملیات دریافت کارت سوخت و امکان وجود عملیات مشابه برای صدور و پرداخت قبوض گفت:

زیرساخت‌های دولت الکترونیکی آماده شده است و هم اکنون در حالی مردم با سه کلیک کارت‌های سوخت خود را دریافت می‌کنند که ۳۳۰ میلیارد صرفه‌جویی دارد. در حال حاضر ۳۵ میلیون کنتور برق و تقریبا همین مقدار کنتور آب داریم و ۲۰ میلیون نیز کنتور گاز داریم که در شرایطی که نظام درآمدی دچار اشکال است، ۱۴۴۰ میلیارد تومان در سال هزینه‌ی قبض‌های خدماتی می‌شود.

وزیر ارتباطات در ادامه‌ی صحبت‌های خود، بودجه‌ی تخصیص‌داده‌شده به وزارت ارتباطات را از ابتدای سال، ۶۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت:

با این رقم باید ماهواره پرتاب شود، شبکه‌ی ملی اطلاعات توسعه داده شود و ادعا می‌کنند که باید ۳۰۰ میلیارد به پیام‌رسان‌ها وام هم داده شود و دولت الکترونیک هم راه‌اندازی کنیم، البته ما از کمبود بودجه گلایه نداریم و با شرایط سخت‌تر از این هم کار می‌کنیم.
آذری جهرمی

آذری جهرمی ۱۴۴۰ میلیارد تومانی که می‌توان با جلوگیری از صدور قبوض کاغذی صرفه‌جویی کرد را معادل ۹۶ هزار وام ازدواج دانست و گفت:

مدیران باید بدانند این پول‌ها برای مردم و بیت‌المال است و جاهایی که می‌توان با تحول دیجیتال برای آن صرفه‌جویی کرد، حق‌الناس است. از این کارت‌های هوشمند کجا استفاده می‌شود در حالی‌ که هر کدام از این کارت‌ها بین ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان هزینه دارد و عمده‌ی این پول‌ها نیز به‌صورت ارز به خارج کشور منتقل می‌شود.

وزیر ارتباطات، صنعت IOT (اینترنت اشیا) را یکی از زیرساخت‌های اساسی توسعه‌ی صنعتی کشور در حوزه‌ی ICT دانست که اگر اکنون به آن وارد نشویم، دیگران آن را به دست می‌گیرند و نمی‌توان این بازار را داشت. وی در مورد محدودیت‌های فرکانسی پیش‌روی اپراتورها گفت:

فرکانسی که باید در دسترس باشد، آزاد نیست و اگر بخواهیم در باند ۹۰۰ نیز سرمایه‌گذاری کنیم، به ازای هر مشترک ماهانه یک دلار  باید هزینه شود و نه تنها با IOT صرفه‌جویی نخواهیم داشت، بلکه ضرر هم می‌کنیم. بر اساس آمار اپراتورهای مخابراتی از حوزه‌ی IOT بهره‌ی کمتری داشته‌اند و فقط به یک سرویس یا خدمت جدید درآمدی اتکا می‌شود.

وی تفاهم‌نامه با وزارت کشاورزی در حوزه‌ی هوشمندسازی آبیاری را یکی دیگر از اقدامات وزارت ارتباطات عنوان کرد و افزود:

بر اساس صحبت‌های وزیر کشاورزی با پیاده‌سازی آبیاری هوشمند تا ۳۵ درصد در منابع آبی صرفه‌جویی می‌شود و برای کشور ما که در شرایط بحران آبی بوده، بسیار مهم است. سالانه ۱۰ میلیارد مکعب آب برای برگشت دریاچه‌ی ارومیه به حالت عادی نیاز است، این در حالی است که در حال حاضر این دریاچه یک‌ونیم میلیارد مکعب آب دارد و در شرایط بهتر یک میلیارد متر مکعب آب اضافه می‌شود؛ ضمن اینکه آب مصرفی حوزه‌ی کشاورزی آذربایجان غربی پنج میلیارد مکعب در سال است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات