اتهام سنگین کلاه برداری در انتظار مدیر مالی هواوی

شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
پس از بازداشت منگ وانژو، مدیر مالی هواوی، به‌دلیل نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران، اکنون او در آستانه‌ی محکومیت سنگین قرار گرفته است.
تبلیغات

هواوی این‌ روزها در زیر سایه‌ی ترس از محکومیت سنگین مدیر مالی خود با مشکلات عدیده‌ای دست‌و‌پنجه نرم‌ می‌کند. منگ وانژو، مدیر مالی هواوی و دختر بنیان‌گذار این شرکت، چندی پیش به سوءظن تجارت با ایران و دورزدنِ تحریم‌های ایالات‌ متحده در شهر ونکوور کانادا بازداشت شد. این اتفاقات با خود پیامد‌های منفی بیشتری نیز برای شرکت هواوی دربرداشت. در نخستین موج واکنش‌های منفی به این اتفاق، دولت ژاپن و اتحادیه‌ی اروپا همکاری تجاری با این شرکت را به‌صورت موقت متوقف کرده‌اند.

حال امروز نخستین جلسه‌ی دادرسی به اتهامات منگ وانژو تشکیل شد تا مدیر مالی هواوی دفاعیات خود را در آن ارائه کند. طبق گفته‌ی وب‌سایت The Star Vancouver، منگ وانژو اکنون با اتهام فریب مؤسسات مالی آمریکا مواجه است. دراین‌میان، ارتباط کاری شغل پیشین پدر منگ وانژو با حزب کمونیست چین باعث شده تا سوءظن آژانس‌های امنیتی ایالات‌ متحده‌ی آمریکا شدت بگیرد.

هواپیمای منگ در مسیر پرواز به مکزیکوسیتی، برای سوخت‌گیری وارد فرودگاه شهر ونکوور کانادا شد. به‌محض ورود منگ به خاک کانادا، مسئولان این کشور دست‌به‌کار شدند و او را بازداشت کردند. اکنون از زمان صدور حکم بازداشت مدیر مالی هواوی و انتقالش به آمریکا شصت روز می‌گذرد. باتوجه‌به اینکه پسر خانم منگ در شهر بوستون آمریکا مشغول تحصیل است، او به‌صورت مرتب به این کشور سفر می‌کرد. بااین‌حال از مارس۲۰۱۷، او سفرهایش به آمریکا را متوقف کرده و پس از آن هرگز وارد خاک آمریکا نشده است.

منگ وانژو / Meng Wanzhou

طبق گفته‌ی مقام‌های آمریکایی، منگ ازطریق یکی از شرکت‌های تابعه‌ی هواوی که خود جزو هیئت‌مدیره‌ی آن بوده، غیرمستقیم با ایران مبادلات تجاری کرده است. حال باتوجه‌به ارتباط شرکت SkyCom با هواوی، این غول فناوری چینی نیز در خطر بزرگی قرار دارد. با این اوصاف، مسئولان هواوی در استدلال‌هایشان به این موضوع اشاره می‌کنند که شرکت Skycom زیرمجموعه‌ای غیررسمی است.

پیش‌تر سخن‌گوی هواوی درباره‌ی این مسئله گفته بود:

هواوی درباره‌ی اتهامات ارائه‌شده اطلاعات کمی دردست دارد و از تخلف‌های خانم منگ به‌هیچ‌وجه مطلع نیست. بر این باوریم که سیستم قانونی کانادا و ایالات متحده‌ی آمریکا درنهایت به جمع‌بندی خواهند رسید. هواوی به‌صورت تمام‌و‌کمال مطابق مقررات موجود عمل می‌کند؛ ازجمله قانون‌های تحریمی وضع‌شده‌ی سازمان‌ملل متحد و ایالات متحده و اتحادیه‌ی اروپا.

در جلسه‌ی دادرسی یادشده، وکیل خانم منگ به فایل پاورپوینتی اشاره کرد که خانم منگ از آن برای توضیح ارتباط‌نداشتنش با مسئله‌‌ی دورزدن تحریم‌های ایران ازطریق یکی از بانک‌های هنگ‌کنگی استفاده کرده بود.

هم‌اکنون این احتمال وجود دارد که در آینده و با روشن‌شدن برخی از مسائل، خانم منگ بتواند با وثیقه‌ی یک‌میلیون‌دلاری به‌طور موقت از بازداشت آزاد شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات