چهار روش برای بهبود عکاسی بدون عوض‌کردن دوربین عکاسی

شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
عکاسی تفریح و مهارتی جذاب و شاید گران‌قیمت این روزها باشد؛ اما عکاسان چیره‌دست لزوما از دوربین‌های قوی‌تری استفاده نمی‌کنند.
تبلیغات

عکاسی برای کسانی که آن را جدی می‌گیرند، مشکلات و مشقات فراوانی دارد. جدی‌گرفتن عکاسی به‌معنای انتخاب آن به‌عنوان شغل اصلی نیست؛ بلکه بدین معناست که عکاس مداوم تمام تلاش خود را به‌کار گیرد و وقت و توجه کافی برای کارش صرف کند تا به نتیجه‌ی مطلوب دست یابد. یکی از مشکلات اصلی‌ هر عکاس، پیشرفت مداوم در کار است. عکاس ممکن است با مسائل دیگری نظیر مشتریان بداخلاق یا محیط کاری نامناسب نیز مواجه شود.

دوربین

همواره نیرویی درونی عکاسان را وادار می‌کند عکس‌های بهتری ثبت کنند. درواقع، آنان همیشه به این ندای درونی فکر می‌کنند که چگونه می‌توانند پیشرفت محسوسی در این حرفه داشته باشند. متأسفانه تعداد بسیار زیادی از عکاسان به این انگیزه‌ی درونی با ارتقای کیفیت دوربین جواب می‌دهند. قطعا گاهی نیاز می‌شود لنز یا حتی دوربین جدیدی تهیه کنید تا بتوانید کیفیت کارتان را بهبود ببخشید؛ اما در اکثر مواقع، وقتی افراد انتظار عکس بهتری دارند، این توقع با تغییر دوربین عکاسی به حقیقت تبدیل نمی‌شود.

درادامه به چهار نکته‌ی مهم اشاره می‌کنیم تا بدون عوض‌کردن دوربین عکاسی‌تان بتوانید تغییرات محسوسی در کیفیت عکس‌های ثبت‌شده مشاهده کنید.

۱. با دوربینتان بیشتر انس بگیرید

از تمام قابلیت‌ها و قدرت دوربینتان استفاده می‌کنید؟ از همه‌ی ترفندها و زوایای پیداوپنهان دوربینتان اطلاع دارید؟ عکاسان مبتدی معمولا اطلاعات بسیار کمی از دوربینشان دارند و فقط به دانستن نکات ابتدایی و مدهای خاص آن بسنده می‌کنند؛ اما این قابلیت‌ها را عمیق بررسی نمی‌کنند. قطعا دوربین شما نکات بسیار جالبی دارد که هنوز کشفشان نکرده‌اید.

باید زمان زیادی با دوربینتان گذرانده باشید تا همه‌چیز مربوط‌به آن را متوجه شوید. هربار که قابلیت جدیدی در دوربین خود پیدا کنید، مانند آن است که دوربین جدیدی خریده‌ باشید.

۲. از دوربینتان راضی باشید

با هر دوربینی می‌توانید عکس‌های بسیار خوب ثبت کنید. عکاسانی وجود دارند که با دوربین‌های ۱۲مگاپیکسلی که عمرشان به پانزده سال می‌رسد، پرتره‌های خارق‌العاده ثبت می‌کنند یا عکاسانی هستند که با دوربین گوشی تلفن‌همراهشان از منظره‌ها عکاسی می‌کنند و گه‌گاه تصاویر شگفت‌انگیزی به‌جای می‌گذارند.

عکاسی

اگر دقیقا نمی‌دانید دوربین فعلی شما چه قابلیت‌ها و توانایی‌هایی دارد، در وب‌سایت‌ها و فروم‌های عکاسی درباره‌اش جست‌وجو کنید. حتما عکس‌هایی پیدا خواهید کرد که با دوربینی شبیه دوربین شما ثبت شده‌اند. از آن‌ها ایده و انگیزه بگیرید. همچنین بدانید تقریبا هرچه به‌دنبال ثبتش هستید، با دوربین فعلی‌تان ممکن است.

۳. با اصول کار آشنا شوید

عکس به‌یادماندنی با تمام شایستگی‌هایش، تماما یا حداقل تا حد بسیاری محصول کار عکاس است و دوربین نقش خیلی مهمی ایفا نمی‌کند. اگر چنین نبود، امروزه عکس‌های شگفت‌انگیزی را شاهد نبودیم که در زمان ثبتشان، خبری از پیشرفت‌های تکنولوژیکی فعلی نبود.

پیشرفت در عکاسی کار راحتی نیست؛ اما حتما با تمرین و ممارست ممکن می‌شود. مهارت‌هایی را تمرین کنید که قبلا فراگرفته‌اید. برای رفع ضعف‌هایتان تمرین کنید و مهارت جدید یاد بگیرید و آن‌ها را به‌کار ببندید.

با اصول عکاسی، مانند نوردهی و کامپوزیشن و روایت داستان در عکاسی آشنا شوید و تمرین کنید و از آن‌ها را بهره گیرید. هرچه تمرین و ممارست کنید و مهارت‌هایتان را تقویت کنید،‌ کمتر به خرید دوربین جدید فکر می‌کنید.

۴. آنچه می‌خواهید برای خود تجسم کنید

حال که با تمام توانایی‌ها و قابلیت‌های دوربینتان آشنا شده‌اید و اصول عکاسی را نیز فراگرفته‌اید، سعی کنید درباره‌ی عکس‌هایی فکر کنید که می‌خواهید بگیرید و آن‌ها را پیش خودتان مجسم کنید. البته تنها به تجسم عکس بسنده نکنید؛ بلکه تمام ویژگی‌های آن از جمله نور، کامپوزیشن، زمان عکاسی،‌ آب‌‌و‌هوا و ... را تجسم کنید.

عکاسی

واقعیت همیشه کامل با تصور شما سازگاری نخواهد داشت؛ اما تجسم عکس کمک شایانی به ثبت تصویری بهتر می‌کند. نکته‌ی مهم در عکاسی آن است که تفکر و دید خلاقی پیدا کنید و دوربین شما فقط افزونه‌ی جزئی برای ثبت تصویر شود.

نتیجه‌گیری

دوربین مهم است؛ اما تاجایی‌که شما به آن اجازه‌ی مهم‌بودن دهید. اگر به رکود خلاقیت مبتلا شده باشید، بدترین راه برای رفع این احساس خرید دوربینی جدید است. همه‌چیز به خود عکس و ایده‌ی آن و مهارت و خلاقیتتان بستگی دارید. اگر این‌ها را حل کنید، دوربین مسئله‌ی مهمی نخواهد بود!

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات