کیسه هوای خارجی خودرو آسیب تصادف را تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهد

سه‌شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
آزمایش‌های جدید شرکت ZF نشان می‌دهد استفاده از کیسه هوای خارجی در خودرو، میزان آسیب به سرنشینان را تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهد.
تبلیغات

در گذشته، خبرهایی درباره‌ی تولیدکنندگان کیسه هوای خارجی خودرو شنیده‌ایم؛ اما به‌تازگی ZF برخی داده‌های آزمایش و استراتژی آن را برای فناوری ایمنی خودرو ارائه داده است. ZF ازطریق آزمایش دریافت که ایربگ خارجی می‌تواند میزان آسیب شدید سرنشین خودرو را تا ۴۰ درصد کاهش دهد.

ZF External airbag / کیسه هوای خارجی ایربگ

این آمار می‌تواند به‌عنوان دلیل درخورملاحظه‌ای برای اجرای فناوری کیسه هوای خارجی در خودروهای تولیدی مطرح شود. کیسه هوای خارجی ZF طوری طراحی شده‌اند که در اطراف خودرو جاسازی می‌شوند و در طول ضربه، به‌عنوان ناحیه‌ی خمشی اضافی عمل می‌کنند. کیسه هوا مانند بالشی بزرگ به‌نظر می‌رسد و شبیه آن عمل می‌کند تا برخی از ضربه‌های تصادف جانبی را به خود جذب کند.

External airbag / کیسه هوای خارجی ایربگ

بدین‌ترتیب، اجرایی‌شدن کیسه هوای جانبی به‌عنوان یکی از مسائل بزرگ آینده در ایمنی خودرو مطرح می‌شود. خودرو باید بتواند زمان وقوع تصادف را تشخیص دهد و پیش‌بینی کند که چنین زمانی کمتر از یک ثانیه خواهد بود. هم‌اکنون، برخی خودروها سیستم‌هایی برای پیش‌گویی و تشخیص ارائه می‌دهند که اطلاعاتی درباره‌ی اتفاقات پیش رو دراختیار راننده می‌گذارند؛ اما کیسه هوا به زمانی کمتر از عملکرد کمربند ایمنی یا سیستم تعلیق نیاز دارد. به‌عبارت‌دیگر، اگر کیسه هوای خارجی خودرو نتواند در زمان معین عمل کند، بازشدن آن هیچ فایده‌ای برای سرنشین و حیاتش ندارد. نمونه‌های زیادی از این موضوع در گذشته رخ داده است. 

ZF External airbag / کیسه هوای خارجی ایربگ

ZF می‌گوید می‌تواند این کار را باتوجه‌به پیشرفت‌های سریع در سیستم‌های لیدار، رادار، حسگرهای اولتراسونیک و فناوری دوربین انجام دهد. همه‌ی این حسگرها می‌توانند جزئیات مهمی از اتفاقات پیش رو را تشخیص و به‌خوبی واکنش نشان دهند. درست مثل خودروی خودران برای رانندگی در جاده‌های عمومی، این سیستم نیز می‌تواند در آینده به تکامل و کارایی مدنظر دست یابد. کیسه هوایی که ZF در اینجا نشان داده، درحدود کمتر از ۲۰۳ سانتی‌متر طول و ۵۳ سانتی‌متر ارتفاع و ۳۸ سانتی‌متر عرض دارد. این اعداد بسته به اندازه‌ی وسیله‌ی نقلیه تغییر خواهند کرد؛ اما به‌عنوان مرجع این اختراع وزن درحدود ۵.۸۹ کیلوگرم دارد. زمان انبساط ایربگ خارجی ZF به پانزده میلی‌ثانیه می‌رسد که بیشتر شبیه زمان واکنش کیسه هوای موجود در جلوی راننده است. البته، نباید از اندازه‌ی بزرگ و وزن زیاد آن غافل شد که درمقایسه‌با کیسه هوای متداول بسیار بیشتر است. 

ZF External airbag / کیسه هوای خارجی ایربگ

مشتریان همیشه به‌دنبال خرید خودروهای ایمن هستند و به‌نظر می‌رسد این فناوری آن‌ها را به واقعیت نزدیک‌تر می‌کند. البته، فناوری کیسه هوای خارجی برای استفاده در خودروهای تجاری به بهبود و تکامل نیاز دارد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات