رسانه‌‌های مجازی جایگزین رسانه‌‌های سنتی شده‌اند

چهارشنبه ۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۰
مطالعه 2 دقیقه
مدیرکل برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دوره‌ی نادیده‌گرفتن رسانه‌های مجازی را تمام‌شده دانست و گفت این رسانه‌ها را باید بیش‌ازپیش شناخت.
تبلیغات

حمیدرضا ضیایی‌پرور، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در سمینار علمی‌تخصصی رسانه و اقتصاد، دوره‌ی نادیده‌گرفتن رسانه‌ها را تمام‌شده دانست و کارکرد رسانه‌ها را در سه بخش آگاهی‌رسانی و نقد و نظارت و سرگرمی دسته‌بندی کرد. وی ظهور رسانه‌های جدید را کمکی به رسانه‌های قدیمی عنوان کرد که در ایران به‌جای کمک، جایگزین رسانه‌های قدیمی شده‌اند. وی گفت:

دوره‌ای که رسانه‌ی اجتماعی را نادیده بگیریم، تمام شده و امروز وارد رسانه‌ی فردی شده‌ایم؛ یعنی فرد می‌تواند زلزله‌ای هشت‌ریشتری رسانه‌ای ایجاد کند. در دنیا، رسانه‌ها موتور محرک اقتصاد هستند. تشویق و ترغیب و هشدار رسانه موجب رشد یا زمین‌گیر‌شدن کسب‌وکار می‌شود.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد:

رسانه و تبلیغات در حوزه‌ی اقتصاد مهم است. تبلیغات درظاهر یعنی تبلیغ با گرفتن پول؛ اما تکنیک‌ها، چهارچوب‌ها و... به‌قدری تغییر کرده که استارتاپ‌های تبلیغاتی طومار آژانس‌های تبلیغاتی را درهم پیچیده‌اند. همه‌ی کسب‌وکارها به حوزه‌ی استارتاپ ورود کرده‌اند.
social media

وی در ادامه به کمبود رسانه‌های مستقل و فعالیت تنها نیمی از دَه‌هزار مجوز صادرشده اشاره و عنوان کرد مرجعیت رسانه‌ای در کشور از رسانه‌ی داخلی به رسانه‌های خارجی تغییر کرده است. وی گفت:

نخبگان ما رسانه‌های خارجی را می‌بینند. در حوزه‌ی رسانه‌های مجازی نیز بالغ بر ۶۰درصد از مردم به اینترنت دسترسی دارند؛ یعنی حدود ۵۵میلیون نفر که از این تعداد، بین ۴۰میلیون تا ۴۵میلیون نفر از تلگرام استفاده می‌کنند.

حمیدرضا ضیایی‌پرور اضافه کرد:

اینستاگرام رسانه‌ی دوم و توییتر رسانه‌ی سوم مجازی ایران است با دَه‌میلیون نفر. افراد فعال در حوزه سیاسی اکثرا در توییتر حضور دارند و توییتر رسانه‌ی گروه نخبگانی است که گروه مرجع هم هستند.

به اعتقاد وی، وضعیت رسانه‌ای هر کشور ارتباط مستقیمی با وضعیت اقتصادی کشور دارد و با بررسی رسانه‌ی هر کشور می‌توان اقتصاد آن را متوجه شد:

 امروز رسانه‌ی چاپی ایران رو‌به‌تعطیلی است. مدل جالب درحال‌ایجاد، استارتاپ‌های جدید است و الگوی این مدل در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد و «آخرین خبر» نمونه‌ی آن است.

وی در ادامه‌ی صحبت‌‌های خود تأکید کرد رسانه عامل شفافیت اطلاعات است و باید مدل‌های جدید رسانه‌ای را درپیش گرفت. به‌گفته‌ی وی، ظهور تولیدکنندگان محتوای فردی، مدیر کانال‌های میلیونی، روزنامه‌نگاری سلبریتی و اخبار ساختگی و دروغین ازجمله پدیده‌هایی جدید هستند. مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد در پایان صحبت‌های خود تأکید کرد روزنامه‌نگاری پهبادی و سنسوری و دیتا درحال‌ورود به فضای رسانه‌ای کشور هستند و باید این رسانه‌ها را درمقایسه‌با گذشته بیش‌ازپیش شناخت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات