جایگاه ایران در شاخص سهولت کسب‌وکار، چهار رتبه تنزل پیدا کرد

چهارشنبه ۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
دبیر ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور از تنزل چهار رتبه‌ای ایران در شاخص سهولت کسب‌وکارها و رسیدن از رتبه‌ی ۱۲۴ به ۱۲۸ خبر داد.
تبلیغات

دکتر منصور کبگانیان، در جلسه‌ی شورای جامع علمی کشور، گزارشی از شاخص‌های علم و فناوری و سهولت کسب‌وکار برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و شرکت‌های دانش بنیان ارائه داد. وی با قدردانی از محققان، دانشمندان، اساتید و دانشجویان، از رشد کشور در شاخص‌های علم و فناوری خبر داد اما در نقطه‌ی مقابل تنزل رتبه در شاخص‌های سهولت کسب‌وکارها را هشدارآمیز دانست.

به‌گفته‌ی دبیر ستاد راهبردی اجرای نقشه جامع علمی کشور، رتبه‌ی ایران در سال ۲۰۱۸ در شاخص‌های سهولت کسب‌وکارها ۱۲۴ بوده که رتبه‌ی مناسبی برای کشور نیست و این رتبه در سال ۲۰۱۹ با چهار رتبه تنزل به ۱۲۸ رسیده است.

کبگانیان شاخص‌های سهولت کسب‌وکارها را مواردی مانند سهولت اخذ مجوز، سهولت تعطیل کردن شرکت‌ها، ورشکستگی شرکت‌ها، تعداد پرسنل، مالیات و حقوق مالکیت فکری عنوان کرد و گفت کشور به غیر از برخی شاخص‌های خرد، در اکثر این شاخص‌ها تنزل داشته است. وی در مورد بررسی اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی گفت:

در جلسات قبل ستاد، دستگاه‌های مختلف گزارش‌های خود را در این حوزه ارائه کردند و در این جلسه از وزارتخانه‌ی کار، تعاون و رفاه اجتماعی و مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری دعوت کردیم تا هر کدام گزارش‌های خود را در این حوزه ارائه دهند. با توجه به آمارهای ارائه‌شده از سوی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، بر توجه بیشتر به مشاغل مهارتی و ضرورت متناسب‌سازی حقوق و دستمزدها تأکید شد.

وی همچنین اعلام کرد براساس گزارش‌های ارائه‌شده، برخی از افراد تحصیل‌کرده در حوزه‌هایی به غیر از رشته‌ی تحصیلی خود مشغول به فعالیت هستند و این امر را اتلاف هزینه دانست. به‌گفته‌ی وی، براساس آمارهای ارائه‌شده، وضعیت اشتغال افراد مقطع دیپلم بهتر از سایر مقاطع بوده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات