رئیس جمهور: مردم باید بدانند که چه کسانی مالیات نمی‌دهند

سه‌شنبه ۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۷
مطالعه 2 دقیقه
روحانی هنگام ارائه‌ی لایحه‌ی بودجه‌ی سال ۹۸، از لزوم شفاف‌بودن ساختار مالیاتی کشور برای مقابله با فساد و رانت سخن گفت.
تبلیغات

رئیس جمهور صبح امروز، هنگام ارائه‌ی لایحه‌ی بودجه‌ی سال ۹۸ در صحن علنی مجلس، با اشاره به مشکلات موجود در اقتصاد دولتی، از لزوم آگاه شدن مردم از افرادی که مالیات نمی‌دهند، سخن گفت. او بدین باور است که:

این همه بنگاه اقتصادی به‌عنوان شستا، چقدر سودآوری دارد؟ ببینید که یک مؤسسه‌ی غیرمجاز چگونه مردم، کشور و دولت را گرفتار کرد. ما در اقتصاد دولتی مشکل داریم، بخش خصوصی را تقویت نکردیم؛ در غیر این‌صورت امروز تأثیر تحریم بر کشور ما به‌مراتب کمتر بود. اگر بار بودجه بر دوش نفت نبود، حتما تأثیر تحریم کمتر می‌شد.

حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان با اشاره به اهمیت ناسالم‌بودن اقتصاد کشور، ساختارهای اقتصادی، ساختار بودجه و وضعیت بانک‌ها، از تلاش دولت در جهت این مشکلات صحبت کرد:

ما امروز بیش از هر زمان دیگری در تلاش برای اصلاح ساختار بانک‌ها هستیم و یکی از مباحثی که در ستاد اقتصادی بیش‌ترین زمان را به خود اختصاص داده، مسائل بانکی است. تا زمانی که بانک ما سالم نشود، اقتصادمان سالم نمی‌شود.

رئیس جمهور می‌گوید ساختار مالیاتی کشور نیز دچار مشکل است. به باور او، مردم باید به‌صورت شفاف بدانند که چه کسانی از مالیات معاف هستند و چه کسانی مالیات نمی‌دهند. او اذعان دارد:

بیشترین سود را دلال‌ها و سوداگران می‌برند و کمترین مالیات را آنان می‌دهند. ما باید شرایط را تسهیل کنیم نه آنکه در شرایط رکود، مالیات را افزایش بدهیم. هرکسی که درآمد بیشتری دارد باید مالیات بیشتری بدهد. هرکه بامش بیش، برفش بیش‌تر!

روحانی در ادامه با اشاره به لزوم شفاف‌بودن بودجه، گفت:

ما در بودجه، حرکت‌های مخفی بسیاری داریم که باید آشکار شود. بودجه باید شفاف باشد. هیچ راهی جز شفافیت برای نجات از فساد و رانت نداریم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات