حمایت از پیام‌ رسان‌ های داخلی وارد مرحله بعدی می‌شود

یک‌شنبه ۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات حمایت فنی از پیام‌رسان‌های داخلی را کافی ندانسته و حمایت سایر دستگاه‌های مسئول را لازم می‌داند.
تبلیغات

حمید فتاحی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، از ارائه‌ی بسته‌ای شامل حمایت‌های فنی و غیرفنی برای مرحله‌ی بعدی حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی خبر داد. به‌گفته‌ی وی، تاکنون دو پیام‌رسان از بین هفت پیام‌رسان برای حمایت بیشتر انتخاب شده‌اند و حمایت از آن‌ها با ارائه‌ی بسته‌ای وارد مرحله‌ی بعد خواهد شد که جزئیات آن را مرکز ملی فضای مجازی اعلام می‌کند.

وی همچنین حمایت فنی از پیام‌رسان‌های داخلی را کافی ندانسته و معتقد است سایر دیگر دستگاه‌های مسئول نیز باید از آن‌ها حمایت‌ کنند. وی گفت:

بخش فنی حمایت را وزارت ارتباطات انجام می‌دهد و سایر بخش‌ها را دیگر دستگاه‌های مسئول انجام خواهند داد. معتقدیم همه‌ی داستان بحث فنی نیست و اگر این‌طور بود، امروز آن‌ها با سی تا چهل سرور می‌توانستند دَه‌میلیون نفر کاربر را پوشش دهند. اما کاربر کجاست؟ اگر مشکل فقط فنی و سخت‌افزاری بود، امروز این مشکلات وجود نداشت و حداقل دَه‌میلیون نفر کاربر داشتند؛ اما وضعیت فعلی نشان می‌دهد مشکل در جاهای دیگری است که مرکز ملی فضای مجازی در حمایت جدید پای‌کارآمدن دستگاه‌های دیگر را رصد می‌کند؛ زیرا در مرحله‌ی نخست دستگاه‌های دیگر پای کار نیامدند.

معاون وزیر ارتباطات همچنین عنوان کرد نوع حمایت دراختیار خود پیام‌رسان‌ها قرار گرفته تا معماری سخت‌افزاری‌شان را بیاورند و با حضور خودشان، متخصصان حوزه و کارشناسان مرکز ملی فضای مجازی آنچه واقعا ازلحاظ زیرساخت فنی نیاز دارند، با مدیریت مرکز ملی فضای مجازی در اختیارشان قرار بگیرد. وی گفت:

یعنی چیزی نیست که بخواهیم بگوییم صد یا دویست سرور به آن‌ها می‌دهیم؛ زیرا دو دغدغه داریم: نخست اینکه نیاز‌مندی آن‌ها را تأمین کنیم و دوم اینکه بیت‌المال را بیهوده حرام نکنیم. یعنی بیهوده پول ندهیم سخت‌افزار بخریم یا امکانی را آماده کنیم که بعدا نتوانند استفاده کنند.
حمید فتاحی

بعد از انتخاب دو پیام‌رسان برتر، یعنی سروش و گپ، سایر پیام‌رسان‌های داخلی به این موضوع واکنش نشان داده و گفتند مسئولان حتی برای ارزیابی کار از فعالیت‌هایشان بازدید نکرده‌اند. معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به این موضوع گفت:

ارزیابی همه‌جانبه را مرکز ملی فضای مجازی انجام داده و معیارهای مختلفی ازجمله مسائل فنی، غیرفنی، تعداد کاربران و عملکرد یک‌ساله مدنظر قرار گرفته است. قرار بر این است که مرکز ملی فضای مجازی در این زمینه تصمیم‌گیر و مرجع باشد. درنهایت نیز اگر دو پیام‌رسان دیگر انتخاب می‌شدند، باز دیگران اعتراض می‌کردند.

معاون وزیر ارتباطات همچنین اعلام کرد حمایت از این پیام‌رسان‌ها متوقف نمی‌شود و اگر ایده‌ی جدید داشته باشند، بازهم حمایت می‌شوند. به‌گفته‌ی وی، کار هیچ‌کدام از آن‌ها متوقف نشده و برای کار ایده دارند و انتخاب دو پیام‌رسان از میان هفت پیام‌رسان داخلی فقط برای راحتی کار دستگاه‌های مسئول بوده است. وی درباره‌ی فیلترکردن پیام‌رسان‌های خارجی گفت:

وزارت ارتباطات به‌شدت از پیام‌رسان‌های داخلی حمایت می‌کند؛ اما به این موضوع اعتقاد نداریم که برای پاگرفتن داخلی‌ها، خارجی‌ها را ببندیم و فیلتر کنیم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات