اوبر به‌صورت محرمانه برای عرضه عمومی سهام اقدام کرده است

جمعه ۲۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
اوبر مدت‌ها است که برنامه‌ی عرضه‌ی عمومی سهام را در سر دارد و اخیرا، گزارشی از شروع محرمانه‌ی این فرایند منتشر شده است.
تبلیغات

وال استریت ژورنال در گزارشی ادعا کرد اوبر پس از مدت‌ها انتظار، اسناد اولیه‌ی S-1 را برای عرضه‌ی عمومی سهام آماده کرده است. این شرکت به‌عنوان یک شرکت خصوصی حدود ۷۶ میلیارد دلار ارزش‌گذاری شد اما مشاورانش اعتقاد دارند که عرضه‌ی عمومی سهام، ارزش بازار آن را به ۱۲۰ میلیارد دلار خواهد رساند. طبق گزارش منتشرشده، تاریخ رسمی ipo اوبر در سه‌ماهه‌ی اول سال ۲۰۱۹ خواهد بود. در اسناد داخلی شرکت نیز فرایند با نام Project Liberty کدگذاری شده است.

پایگاه بیزینس‌اینسایدر برای کسب اطلاعات بیشتر با اوبر تماسی داشت که سخنگوی شرکت، از هرگونه اظهارنظری در این‌باره خودداری کرد. اخبار پیرامون اوبر دقیقا یک روز پس از آن منتشر شد که رقیب سرسختش یعنی Lyft به‌صورت رسمی خبر عرضه‌ی عمومی سهام خود را به خبرگزاری‌ها اعلام کرد. درنتیجه، دو شرکت بزرگ حمل‌ونقل مسافر آنلاین، برای ورود نخست به بازار عمومی در سال ۲۰۱۹ رقابتی جدی را شروع کرده‌اند.

لیفت شرکت Credit Suisse را برای مدیریت عرضه‌ی عمومی سهام انتخاب کرد و شرکت‌هایی همچون جی‌پی‌مورگان و Jefferies هم در آن حضور خواهند داشت. این شرکت به‌تازگی ۱۵.۱ میلیارد دلار ارزش‌گذاری شد و با عرضه‌ی عمومی سهام، تا بیش از ۲۰ میلیارد دلار پیش خواهد رفت.

سرمایه‌گذاران و کارمندان اوبر مدت زیادی است که منتظر عرضه‌ی عمومی سهام و نقد کردن سهم خود از شرکت هستند. شرکت از زمان تأسیس در سال ۲۰۰۹، تاکنون ۲۴.۲ میلیارد دلار سرمایه جذب کرده است. سرمایه‌گذاران کنونی اوبر شامل بزرگانی همچون تویوتا، سافت بانک، مایکروسافت، جف بزوس، جی‌زد، مورگان استنلی و اکسل اسپرینگر می‌شود. البته برخی از آن‌ها تاکنون بخشی از سهام خود را در برنامه‌های متعدد فروش سهام فروخته‌اند.

دارا خسروشاهی

اوبر باوجود درآمد ۲.۹۵ میلیارد دلاری، در سه‌ماهه‌ی پایانی سال ۲۰۱۸ ضرر یک میلیارد دلاری را متحمل شد. این شرکت تاکنون علاوه‌بر کسب‌وکار اصلی خود یعنی جابه‌جایی آنلاین مسافر، در حوزه‌های دیگر همچون اجاره‌ی اسکوتر و دوچرخه و سرویس تحویل غذا با نام Uber Eats هم وارد شده است.

در ماه اوت سال جاری (مرداد)، اوبر مدیرمالی سابق شرکت Merril Lynch را به‌عنوان مدیر ارشد مالی خود استخدام کرد. این استخدام در مسیر عرضه‌ی عمومی سهام انجام شد. رویکرد اوبر، در مسیر فرار از بحران‌های متعددی است که در سال ۲۰۱۷ پیش آمد و درنهایت منجر به جایگزینی تراویس کالانیک با دارا خسروشاهی شد.

در گزارشی دیگر درباره‌ی عرضه‌ی عمومی سهام اوبر، بلومبرگ ادعا کرد که آن‌ها مورگان استنلی را برای مدیریت فرایند انتخاب کرده‌اند. گلدمن ساکس نیز بخش‌هایی از فرایند را برنامه‌ریزی خواهد کرد و دیگر شرکت‌ها نیز به‌مرور به برنامه‌ی IPO اوبر اضافه خواهند شد. ارزش ۱۲۰ میلیارد دلاری احتمالی اوبر پس از عرضه‌ی عمومی سهام، یکی از رکوردشکنان سال‌های اخیر خواهد بود. فیسبوک در سال ۲۰۱۲ رکورد ۱۰۴ میلیارد دلار را ثبت کرد و ارزش کنونی سه شرکت بزرگ خودروسازی نیز کمتر از این مقدار است.

سال ۲۰۱۹ با IPOهای بزرگی همراه خواهد بود. علاوه‌بر غول‌هایی همچون اوبر و لیفت، شرکت بزرگ اسلک نیز همراه با بسیاری استارتاپ‌های موفق دیگر فناوری، برنامه‌‌های عرضه‌ی عمومی سهام را تدوین کرده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات