با اپلیکیشن های کاربردی در استور مایکروسافت آشنا شوید

پنج‌شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مطالعه 10 دقیقه
در این مطلب با اپلیکیشن‌هایی آشنا می‌شویم که برای استفاده در دستگاه‌های مجهز به ویندوز و به‌ویژه دستگاه‌های تبدیل‌شونده‌ی ویندوزی مناسب هستند.
تبلیغات

مدت‌ها است که مایکروسافت و دیگر شرکت‌ها تبلت‌ها و دستگاه‌های تبدیل‌شونده‌ی ویندوزی را در ابعاد و با مشخصات مختلف به‌فروش می‌رسانند. برای بهبود تجربه‌ی کاربران در استفاده از چنین دستگاه‌هایی، لازم است تا کاربران بتوانند از اپلیکیشن‌هایی استفاده کنند که هم در زمان استفاده از ماوس و صفحه‌کلید و هم در زمان استفاده از صفحات لمسی کار خود را به‌خوبی انجام دهند.

در این مطلب با اپلیکیشن‌هایی آشنا می‌شویم که تجربه‌ی استفاده از دستگاه‌های ویندوزی و به‌ویژه دستگاه‌های تبدیل‌شونده را بهبود می‌بخشند. در انتخاب این اپلیکیشن‌ها دو ضابطه‌ی اصلی مدنظر قرار گرفته‌اند: مجانی بودن و امکان دریافت از فروشگاه اپلیکیشن‌های مایکروسافت. علاوه‌بر این، اکثر این اپلیکیشن‌ها برای استفاده به‌صورت لمسی مناسب هستند؛ هرچند در برخی موارد استفاده از صفحه‌کلید و ماوس کار را برای کاربر آسان‌تر می‌کند.

مشاهده‌ی اسناد و کتاب‌خوان / Doc Viewer and eBook Reader

مشاهده‌ی اسناد و کتاب‌خوان‌

Xodo

اپلیکیشن Xodo ابزاری مناسب برای مطالعه‌ی اسناد است. این اپلیکیشن از فرمت‌های رایجی همچون PDF، XPS، فایل‌های نرم‌افزارهای Word و PowerPoint و همچنین فرمت‌های رایج ذخیره‌سازی تصویر پشتیبانی می‌کند. یکی از نقاط قوت این برنامه ارائه‌ی ابزارهای متعدد برای نوت‌برداری و علامت‌گذاری در اسناد است. باز کردن همزمان چندین فایل مختلف، ظاهری ساده و سرعت بالا در باز کردن و مشاهده‌ی فایل‌ها از دیگر ویژگی‌های این اپلیکیشن هستند.

Freda

اگر به‌خواندن کتاب‌های الکترونیکی با فرمت epub علاقه‌دارید، برخلاف اندروید و آی او‌اس، در فروشگاه اپلیکیشن‌های مایکروسافت با گزینه‌های محدودی روبه‌رو هستید. با این وجود، یکی از همین گزینه‌های محدود که Freda نام دارد، می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

جابه‌جایی میان صفحات و فصل‌های مختلف یک کتاب در Freda با سرعت انجام می‌شود. امکاناتی مانند حالت مطالعه در شب، نشانه‌گذاری، افزودن به لیست علاقه‌مندی‌ها و تلفظ صوتی نیز دیگر مواردی هستند که این اپلیکیشن را به گزینه‌ای مناسب برای خوره‌های کتاب تبدیل می‌کنند. در نقطه‌ی مقابل، رابط کاربری نه‌چندان جذاب و نسبتا به‌هم ریخته‌ی این برنامه می‌تواند برای کاربران آزار دهنده باشد. همچنین، تعدادی از منابع آنلاین ارائه شده توسط این برنامه هم قابل دسترسی نیستند؛ پس در اغلب موارد زحمت پیدا کردن و دانلود کتاب برعهده‌ی شما است. با این وجود؛ مزایایی که در ابتدا ذکر شدند می‌توانند تجربه‌ی خواندن کتاب‌ها در Freda را به تجربه‌ای لذت‌بخش تبدیل کنند.

پخش فیلم و موسیقی / Media Players

پخش‌کننده‌های موزیک و فیلم

Next-Player

علی‌رغم فراگیر شدن سرویس‌های استریم موسیقی، بسیاری از ما همچنان آرشیوهای قدیمی موزیک با پوشه‌های متعددی داریم که می‌توانند خاطرات گذشته را برای ما تداعی کنند. دردسرهای خرید اشتراک سرویس‌های استریم موسیقی برای کاربران ایرانی هم باعث می‌شوند تا بسیاری از ما همواره داشتن فایل آهنگ‌های مختلف را بر گوش دادن به موسیقی از طریق سرویس‌هایی همچون اسپاتیفای ترجیح دهیم. اگر شما هم در این دسته قرار می‌گیرید، استفاده از Next-Player را به شما توصیه می‌کنیم. حجم کم، اجرای سریع، ظاهر ساده، پشتیبانی از پخش موسیقی بر اساس پوشه‌ها و امکان ویرایش تگ‌ها این اپلیکیشن ساده را به گزینه‌ای مناسب تبدیل می‌کنند که ارزش امتحان کردن را دارد.

ACG Player

کاربران ویندوز برای پخش فایل‌های ویدئویی گزینه‌های متعددی در اختیار دارند؛ اما تنها برخی از این اپلیکیشن‌ها با رابط کاربری لمسی سازگاری دارند. در میان اپلیکیشن‌های مجانی موجود در مایکروسافت استور، ACG Player برنامه‌ای است که امکانات مختلف همچون نمایش ویدئوهای ۳۶۰ درجه، فرامین حرکتی و منوی شناور را در کنار سازگاری با رابط کاربری لمسی به کاربران عرضه می‌کند. علاوه بر امکانات متعدد، ACG Player گزینه‌های متعددی را برای شخصی‌سازی ارائه می‌کند. در عین حال، تعدد گزینه‌ها و امکانات می‌تواند اندکی گیج‌کننده باشد و در دستگاه‌هایی با سخت‌افزار ضعیف‌تر ممکن است با مشکلاتی همچون تاخیر حین استفاده از برنامه مواجه شوید.

Easy Player

برخلاف ACG Player که بر ارائه‌ی امکانات متعدد تمرکز دارد، Easy Player امکانات اولیه‌ای که از یک پخش‌کننده‌ی ویدئویی انتظار می‌رود را در قالب برنامه‌ای کم‌حجم و ساده ارائه می‌کند. هرچند این برنامه گزینه‌های شخصی‌سازی چندانی ارائه نمی‌کند؛ اما همان‌طور که از نامش پیدا است، وظیفه‌ی اصلی خود، یعنی پخش ویدئوها را به آسانی و به نحو احسن انجام می‌دهد.

سرویس‌های استریم موزیک / Music Streaming Services

سرویس‌های استریم موسقی

اسپاتیفای

سرویس استریم موسیقی اسپاتیفای نیازی به معرفی ندارد و اغلب علاقه‌مندان فناوری و موسیقی به‌خوبی با آن آشنا هستند. مدت‌ها است که این سرویس اپلیکیشن خود را به مایکروسافت استور هم آورده است. این اپلیکیشن تمام امکانات مورد نیاز را در اختیار شما قرار می‌دهد و از این لحاظ با مشکلی مواجه نخواهید شد؛ اما در برخی قسمت‌ها ظاهر برنامه هنوز به‌طور کامل برای دستگاه‌های لمسی بهینه‌ نشده که ممکن است مقداری آزار دهنده باشد.

iTunes

اپل هم سرانجام پس از مدت‌ها سرویس iTunes را به فروشگاه اپلیکیشن‌های ویندوز آورد تا کاربران بتوانند با نصب این برنامه از محتوای ارائه شده در iTunes استفاده کنند. البته نسخه‌ی موجود در مایکروسافت استور تاکنون بازخوردهای منفی متعددی دریافت کرده است؛ ولی احتمالا مشکلات مربوط به نسخه‌ی موجود در فروشگاه اپلیکیشن‌های ویندوز تدریجا بهتر و بهتر خواهد شد.

Musixmatch

یکی از اپلیکیشن‌هایی که می‌تواند به‌عنوان مکمل سرویس‌هایی همچون اسپاتیفای و iTunes عمل کند، اپلیکیشن Musixmatch است. این اپلیکیشن به شما اجازه می‌دهد حین گوش دادن به آهنگ‌ها در اسپاتیفای، iTunes و Windows Media Player، شعر آهنگ‌ها را هم مشاهده کنید. البته بر اساس تجربه‌ی نویسنده، در موارد نادری Musixmatch کار خود را به‌درستی انجام نمی‌دهد و برای آهنگ پخش شده شعری را نمایش نمی‌دهد. همچنین، اگر کارهای هنرمندان کمتر شناخته‌شده را دنبال می‌کنید، ممکن است شعر آهنگ مورد نظر شما در آرشیو Musixmatch وجود نداشته باشد.

SoundCloud

اپلیکیشن SoundCloud از جمله اپلیکیشن‌هایی است که از طراحی جذاب و ظاهری تمیز و یک‌دست بهره می‌برد. آرشیو گسترده‌ی موسیقی و برنامه‌های صوتی موجود در ساند‌کلاود کاربران زیادی را به‌سمت این پلتفرم جذب کرده و اپلیکیشن ساندکلاود در مایکروسافت استور هم امکان استفاده‌ی آسان از این آرشیو را فراهم می‌کند. البته این اپلیکیشن هنوز در مرحله‌ی آزمایشی (Beta) قرار دارد و در موارد بسیار محدودی به‌درستی کار نمی‌کند. علاوه بر این، نسخه‌ی ویندوزی ساندکلاود با نوشته‌های فارسی هم رابطه‌ی خوبی ندارد و آن‌ها را به‌درستی نشان نمی‌دهد.

ویرایش تصاویر / Photo Editing

ویرایش تصاویر

PicsArt

کاربران ویندوز می‌توانند از اپلیکیشن‌های قدرتمندی مانند نسخه‌ی اصلی Photoshop برای ویرایش تصاویر استفاده کنند؛ اما این اپلیکیشن و بسیاری دیگر از اپلیکیشن‌های سنتی ویراش تصویر با رابط کاربری لمسی سازگاری چندانی ندارند. PicsArt اپلیکیشنی است که می‌تواند برخی امکانات اولیه‌ی ویرایش تصاویر را در اختیار شما قرار دهد و در عین‌حال بار رابط کاربری لمسی نیز سازگاری دارد.

البته به‌هیچ وجه قصد مقایسه‌ی PicsArt و فتوشاپ را نداریم؛ اما اگر می‌خواهید بدون استفاده از ماوس و صفحه‌کلید تغییرات ساده‌ای در تصاویر ایجاد کنید، این اپلیکیشن احتمالا نیازهای شما را برآورده خواهد کرد. امکان قالب‌بندی متون و افزودن آن‌ها به تصاویر، امکان رسم اشکال متعدد و استیکرهای متنوع از جمله ویژگی‌های این نرم‌افزار هستند.

PhotoScape X

اگر امکانات PicsArt شما را راضی نمی‌کند، توصیه می‌کنیم PhotoScape X را امتحان کنید. این اپلیکیشن علاوه بر ابزارهای اولیه همچون  تغییر اندازه، نوشتن متن و...، امکاناتی را جهت ویرایش رنگ‌ها، تغییر نور، افزایش یا کاهش وضوح، ساخت تصاویر با فرمت GIF و... هم ارائه می‌کند.

شایان ذکر است که برای استفاده از برخی امکانات اضافه‌ی PhotoScape X باید نسخه‌ی Pro را خریداری کنید. همچنین، برخی بخش‌های برنامه هنوز برای استفاده به‌صورت لمسی کاملا بهینه نشده‌اند و این مسئله ممکن است در برخی موارد آزاردهنده باشد.

اگر تصویری را تهیه کرده‌اید و می‌خواهید تغییرات سریعی روی آن‌ها ایجاد کنید و در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید، بهترین انتخاب Adobe Photoshop Express خواهد بود. این اپلیکیشن امکانات ویرایش ساده را در اختیار شما قرار می‌دهد و با رابط کاربری لمسی کاملا سازگار است. علاوه‌بر این، اعمال تغییرات در این نرم‌افزار به‌سرعت و بدون دردسر انجام می‌شوند.

البته مزایای Adobe Photoshop Express تقریبا به همین موارد محدود می‌شوند؛ چرا که امکانات این برنامه از موارد اولیه و اساسی فراتر نمی‌روند.

ویرایش متن / Text Editor

ویرایش متن

NotepadX

اگرچه اپلیکیشن Notepad ویندوز برای نوت‌برداری‌های سریع کار خود را به‌خوبی انجام می‌دهد؛ اما گاهی اوقات داشتن چند امکان اضافه می‌تواند مفید باشید. اپلیکیش NotepadX در کنار ظاهری ساده، امکاناتی همچون باز کردن همزمان چندین فایل، به‌خاطر سپردن آخرین فایل‌ها و شخصی‌سازی کامل محیط برنامه را فراهم می‌کند. همین امکانات باعث می‌شود NotepadX گزینه‌ی مناسبی برای نوشتن متون کوتاه و نمایش فایل‌های متنی باشد.

CodeWriter

اگر با کدنویسی سر و کار دارید، CodeWriter را به شما توصیه می‌کنیم. هرچند این اپلیکیشن با نرم‌افزارهای رایج‌تر مانند Notepad++ قابل مقایسه نیست؛ اما امکانات اولیه را برای کدنویسی فراهم کرده و از قالب کدهای مختلف پشتیبانی می‌کند.

دیکشنری / Dictionary

واژه‌نامه (دیکشنری)

IranDic

تعداد واژه‌نامه‌های دوزبانه (انگلیسی-فارسی) موجود در فروشگاه اپلیکیشن‌های ویندوز بسیار محدود است. براساس تجربه‌ی نویسنده، همین اپلیکیشن‌ها هم کار خود را به‌خوبی انجام می‌دهند؛ اما در این میان، اپلیکیشن IranDic در ارائه‌ی معانی صحیح برای واژگان دقیق‌تر عمل می‌کند. ظاهر ساده‌ی این اپلیکیشن هم از دیگر مزایای آن است. البته اگر به‌دنبال واژه‌های تخصصی‌تر هستید، احتمالا IranDic تمام نیازهای شما را فراهم نمی‌کند و ممکن است به واژه‌نامه‌های تخصصی انگلیسی نیاز پیدا کنید.

اپلیکیشن Advanced English Dictionary یک واژه‌نامه‌ی انگلیسی به انگلیسی است که بازه‌ی گسترده‌ای از کلمات ساده تا پیشرفته را در بانک اطلاعاتی خود جای داده است. این اپلیکیشن که دارای محیطی زیبا و یکدست است، ضمن برخورداری از بانک اطلاعاتی کامل و دقیق، اطلاعات اضافه همچون کلمات مرتبط و ریشه‌ی کلمات را هم نمایش می‌دهد. مجموع این ویژگی‌ها Advanced English Dictionary را به گزینه‌ای عالی برای زبان‌آموزان، مترجمان و مدرسان زبان تبدیل می‌کند.

ابزارهای کاربردی / Utilities

ابزارهای کاربردی

iDownload Manager

هرچند اپلیکیشن‌های زیادی برای دریافت فایل‌ها از اینترنت در اختیار کاربران ویندوز قرار دارند؛ اما اغلب آن‌ها با رابط کاربری لمسی سازگاری ندارند. در این میان، iDownload Manager گزینه‌ای است از رابط کاربری تر و تمیز و یک‌دست برخوردار است؛ ضمنا، این رابط کاربری کاملا برای استفاده در حالت لمسی مناسب است.

توسعه‌دهندگان iDownload Manager افزونه‌هایی را برای سه مرورگر Firefox، Edge و Chrome تهیه کرده‌اند تا بتوانید این برنامه را به‌مرورگر مورد علاقه‌ی خود متصل کنید. البته در موارد جزئی، سرعت دانلود با iDownload Manager اندکی پایین‌تر از سرعت دانلود با دیگر اپلیکیشن‌ها است؛ اما در اغلب موارد با مشکل افت سرعت مواجه نمی‌شوید.

Torrex Lite

با وجود برخورد قانونی شدید با سایت‌هایی همچون PirateBay، دنیای تورنت شاید رونق همیشگی خود را نداشته باشد، اما هنوز هم برخی کتاب‌ها، فیلم‌ها و... فقط در تورنت پیدا می‌شوند. Torrex Lite یک کلاینت ساده و درعین‌حال کارآمد برای دریافت فایل از تورنت است. ظاهر زیبا با امکان شخصی‌سازی فراوان و عملکرد سریع و روان از مزایای این نرم‌افزار هستند. در عین حال، ارائه‌ی اطلاعات محدود درباره‌ی افراد حاضر در شبکه (Peers) از جمله کاستی‌های این اپلیکیشن است.

To-Do

مدتی پس از تصاحب Wunderlist توسط مایکروسافت، ردموندی‌ها اپلیکیشن To-Do را معرفی کردند که توسط توسعه‌دهندگان Wunderlist ساخته شده بود. To-Do ابزاری مناسب برای برنامه‌ریزی و تنظیم کارهای روزانه است. این اپلیکیشن ساده نه‌تنها برای ویندوز، بلکه برای دیگر پلتفرم‌ها نیز ارائه شده و به‌شما اجازه می‌دهد لیست‌های وظائف و کارهای خود را بین پلتفرم‌های مختلف همگام‌سازی کنید.

ظاهر ساده و درعین‌حال جذاب و همگام‌سازی سریع دو ویژگی مثبت To-Do هستند. علاوه بر این، امکان تقسیم کارها به مراحل مختلف نیز در این اپلیکیشن وجود دارد. تنها مشکل این برنامه، عدم وجود امکان ساخت زیرپوشه برای پوشه‌های اصلی است.

f.lux

این روزها از مضرات نور آبی برای بدن انسان بسیار صحبت می‌شود. اپلیکیشن f.lux با تغییر دمای رنگ‌ها و کاهش نور آبی، تجربه‌ی استفاده از رایانه در ساعات پایانی روز را بهبود می‌بخشد. این اپلیکیشن براساس موقعیت جغرافیایی شما در ساعات مختلف دمای رنگ‌ها را تغییر می‌دهد و به تنظیمات اولیه‌ی خاصی نیاز ندارد.

البته اگر تنظیمات پیش‌فرض برنامه مناسب سلیقه‌ی شما نیست هم می‌توانید دمای رنگ در ساعات مختلف روز را به‌سلیقه‌ی خود انتخاب کنید. تغییر تدریجی دمای رنگ در ساعات مختلف هم از جمله ویژگی‌های دوست‌داشتنی در f.lux است. البته برخی منوها و صفحه‌ی تنظیمات در این اپلیکیشن برای رابط کاربری لمسی بهینه نشده‌اند، ولی امیدواریم همین مورد هم در آینده مرتفع شود.

سخن آخر

امیدواریم این اپلیکیشن‌ها به بهبود تجربه‌ی استفاده‌ی شما از دستگاه‌های ویندوزی کمک کنند. به‌خاطر داشته باشید که هیچ‌کدام از این اپلیکیشن‌ها بی‌نقص نیستند و ممکن است کاستی‌هایی داشته باشند. در انتها، از شما تقاضا می‌کنیم اپلیکیشن‌های مورد علاقه‌ی خود در مایکروسافت استور را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات