واردات آیفون X و برخی از آیفون‌های قدیمی اپل به چین ممنوع می‌شود

سه‌شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۵
مطالعه 5 دقیقه
کوالکام در ادعایی جنجالی و مهم گفته که دادگاهی در کشور چین، به ممنوعیت فروش برخی مدل‌های قدیمی آیفون رأی داده است؛ اما اپل این موضوع را تکذیب می‌کند.
تبلیغات

کوالکام ادعا می‌کند که به‌تازگی دادگاهی در چین به ممنوعیت فروش چندین مدل قدیمی گوشی‌های سری آیفون دستور داده است؛ ظاهرا این حکمِ اولیه در پی نقض دو پتنت کوالکام توسط اپل، صادر شده و این درحالی است که کوپرتینویی‌ها ادعای مطرح‌شده توسط کوالکام را تکذیب می‌کنند.

Qualcomm و Apple مدت‌ها است که بر سر نقض پتنت‌ها با یکدیگر به‌مشکل خورده‌اند و ادعای جدید کوالکام جدیدترین اقدام در همین‌راستا به‌شمار می‌آید. نباید فراموش کرد که چین یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بازارهایی است که اپل در آن حضور دارد و جلوگیری از فروش محصولات این شرکت در زمانی‌که سهام این شرکت با افت محسوسی مواجه شده، قطعا می‌تواند ضررهای زیادی را به آن وارد کند و نگرانی‌هایی را در مورد میزان تقاضا برای تولید آیفون‌ها در پی داشته باشد.

اپل روز دوشنبه‌ی گذشته گفت که در پی صدور این حکم، درخواست تجدیدنظر را برای این دادگاه چینی ارسال کرده است. از طرفی، کوالکام گفته است که دادگاه مردمی شهر فوجو در چین پس از انجام تحقیقات روی پرونده‌ی اپل و کولکام، متوجه شده که کوپرتینویی‌ها حق امتیاز دو پتنت ثبت‌شده توسط کوالکام را نقض کرده‌اند، از همین‌رو این دادگاه در حکمی فوری دستور توقف فروش برخی از گوشی‌های آیفون را صادر کرد؛ ظاهرا این دستگاه‌ها شامل آیفون ۶ اس تا آیفون ۱۰ می‌شوند.

تیم کوک

پتنت‌های نقض‌شده مرتبط به نرم‌افزار هستند، نه سخت‌افزار

این درحالی است که اپل می‌گوید فروش تمامی مدل‌های پیشین آیفون در چین به قوت خود باقی است، در ضمن سه مدل جدید عرضه‌شده در سال ۲۰۱۸ (آیفون XS، آیفون XS Max و آیفون XR) شامل این پرونده نمی‌شوند و خطری آن‌ها را تهدید نمی‌کند.

چین، هنگ‌کنگ و تایوان در حقیقت سومین بازار بزرگ اپل به‌شمار می‌آیند و طبق آمار، در حدود یک پنجم فروش ۲۶۵.۶ میلیارد دلاری محصولات این شرکت را در سال اخیر مالی، به خود اختصاص داده‌اند. 

کوالکام که بزرگ‌ترین تأمین‌کننده‌ی تراشه‌های موبایلی در دنیا به‌حساب می‌آید، در اواخر سال ۲۰۱۷ بود که شکایت مربوط به نقض پتنت‌هایش توسط اپل را در دادگاه چین ثبت کرد. این شرکت مدعی شده بود که سازنده‌ی آیفون پتنت‌هایی را در مورد ویژگی‌های مربوط به تغییراندازه‌ی تصاویر و مدیریت اپلیکیشن‌ها روی نمایشگر لمسی، نقض کرده است. این شرکت گفته است: «اپل همچنان به سود بردن از مالکیت معنوی پتنت‌های ما ادامه می‌دهد و نمی‌خواهد غرامت پرداخت کند.»

کوالکام و اپل

ممنوعیت واردات آیفون‌ها به چین، می‌تواند ضربه‌ی مهلکی به اپل بزند

اپل در جواب به ادعاهای کوالکام گفته است: «تلاش‌های کوالکام برای جلوگیری از فروش محصولات ما، یک اقدام مضحک دیگر از سوی شرکتی است که اعمال غیرقانونی‌اش در سراسر دنیا توسط رگولاتورها تحت بررسی است.»

در ماه جولای، همین دادگاه واردات برخی از ریزتراشه‌های شرکت Micron Technology را به‌دلیل نقض پتنت‌های ثبت‌شده توسط شرکت تایوانی United Microelectronics Corp ممنوع اعلام کرده بود. 

در این دادگاه ایالتی کشور چین که مستقل از دادگاه‌‌های ویژه‌ی مربوط به مالکیت معنوی کالاها به‌شمار می‌آید، یک طرف می‌تواند درخواست توقف فروش محصولات طرف مقابلش را ثبت کند و این در حالی است که به آن طرف مقابل شانس حضور در دادگاه و ارائه‌ی دفاعیات، داده نمی‌شود.

کوالکام برای اجرایی کردن توقف فروش آیفون‌‌های اپل در چین، لازم است به‌صورت جداگانه شکایاتی را با ذکر دلایل منطقی تنظیم کند و آن‌ها را به دادگاه اجرایی کشور چین بفرستد، جایی که اپل فرصت دفاع از خود را پیدا خواهد کرد.

در پی این اتفاق، سهام اپل با افزایش اندکی (کمتر از یک درصد) مواجه شد و به ۱۶۹.۶۰ دلار به‌ازای هر سهم رسید، در ضمن شاهد افزایش ۲.۲ درصدی سهام کوالکام نیز بودیم (۵۷.۲۴ دلار به ازای هر سهم).

این حکم در حالی صادر شده که چین و آمریکا مدت‌ها است در حال جنگ تجاری با یکدیگر هستند. این دو ابرقدرت پیش‌تر بر سر انجام مذاکراتی توافق کرده بودند که احتمالا نتایج این مذاکرات در یکم مارس ۲۰۱۹ (۱۰ اسفند ۱۳۹۷) اعلام خواهد شد.

یی‌یانگ لی، وکیل ثبت‌ اختراع شرکت Faegre Baker Daniels که در این پرونده حضور ندارد، در گفت‌وگو با روییترز مدعی شده است که حکم صادرشده توسط دادگاه چین می‌تواند اپل را تحت فشار قرار دهد تا نهایتا بتواند با کوالکام به‌ توافق برسد.

طبق ادعای روییترز، دادگاه چین به توقف فروش گوشی‌های آیفون ۶ اس، آیفون ۶ اس پلاس، آیفون ۷، آیفون ۷ پلاس، آیفون ۸، آیفون ۸ پلاس و آیفون ۱۰ دستور داده است.

آیفون 10 ایکس / iphone x

اپل قویاً ادعاهای کوالکام را تکذیب می‌کند

اریک رابینسون، وکیل ثبت‌اختراع شاغل در شهر پکن و یکی از وکلای قدیمی شرکت کوالکام، می‌گوید گرچه دادگاه‌های چین سعی کرده‌اند طی سال‌های اخیر احکام‌‌شان را اندکی منصفانه‌تر صادر کنند، اما گاهی اوقات ملی‌گرایی (ناسیونالیسم) می‌تواند فاکتور تعیین‌کننده‌ای در حکم نهایی باشد.

کوالکام شرکتی مهم برای سازنده‌های چینی گوشی‌های هوشمند که هنوز درحال رشد هستند به‌شمار می‌آید؛ شرکت‌هایی نظیر شیائومی، اوپو، ویوو و حتی وان‌پلاس. این در حالی است که اپل به‌طور مستقیم با شرکت بزرگ هواوی رقابت می‌کند، شرکتی که گوشی‌های گران‌قیمت و رده‌بالایی را در چین و اقصی نقاط جهان به‌فروش می‌رساند.

منگ وانژو، مدیر مالی هواوی که از قضا دختر مؤسس این شرکت نیز به‌حساب می‌آید، چند هفته پیش در کشور کانادا به‌اتهام نقض تحریم‌های ایالات متحده‌ی آمریکا علیه ایران، بازداشت شد. وانژو به‌احتمال زیاد به‌دلیل قوانین استرداد بین آمریکا و کانادا، به‌زودی به ایالات متحده تحویل داده خواهد شد، این در حالی است که دادگاه کانادا هنوز به آزادی وی در قبال وثیقه راضی نشده است. از طرفی، پکن در پی بروز این اتفاق، سریعا آزادی وی را از کانادا خواستار شد و این کشور را به پرداختن عواقب ناشی از تحویل وانژو به آمریکا، تهدید کرد.

آیفون 7 پلاس / iPhone 7 Plus

رابینسون در این رابطه می‌گوید: «حکم صادر‌شده بیشتر شبیه به یک بازی سیاسی به‌نظر می‌رسد. اپل رقیب مستقیم بزرگ‌ترین شرکت چینی به‌شمار می‌آید، درحالی‌که کوالکام تنها یک تأمین‌کننده‌ی تراشه‌های موبایلی است.» از طرفی،‌ مقامات کوالکام مدعی شده‌اند که تنش‌های بین آمریکا و چین هیچ تأثیری در صدور حکم نهایی دادگاه نداشته است. 

همه‌ی این‌ها در حالی است که اپل قویا ادعاهای کوالکام را تکذیب می‌کند. باید دید سرانجام این حکم مهم به کجا ختم خواهد شد.

نظر شما در این مورد چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات