استقرار پلتفرم مبتنی بر بلاک‌ چین در بانک بزرگ کره‌ای

سه‌شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
دومین بانک بزرگ کره‌ی جنوبی درصدد راه‌اندازی یک سامانه‌ی مبتنی بر فناوری بلاک‌چین است تا خطاهای انسانی را به حداقل برساند.
تبلیغات

بانک شینهان (Shinhan) در نظر دارد فرآیندهای انعقاد قراردادهای سوآپ نرخ بهره (IRS) را در قالب یک سامانه مبتنی بر بلاک‌ چین مکانیزه کند. بنا به اخبار محلی کره‌ی جنوبی، پیاده‌سازی سامانه در آبان‌ماه اتمام یافته است.

ضوابط قراردادهای IRS کمی پیچیده است. IRS نوعی قرارداد آتی است که نرخ بهره با توافق طرفین قرارداد در شرایطی قابل تغییر و جابجایی به‌نحوی است که نرخ اولیه، ثابت و نرخ شناوری هم اعمال می‌شود. در حقیقت دو یا چند طرف با ملحق شدن به قرارداد، متعهد می‌شوند پرداخت‌ها به یکدیگر را براساس افزایش یا کاهش نرخ بهره، انجام دهند. چنین قراردادی به طرف‌های خود این امکان را می‌دهد تا در محاسبه‌ی ریسک بهتر عمل کرده و برای پرداخت بدهی‌های آتی برنامه‌ریزی بهتری داشته باشند.

سخنگوی بانک شینهان می‌گوید:

پیش از اینکه این فرآیند مبتنی بر بلاک‌چین را طرح‌ریزی و ارائه کنیم، هیچ ضوابطی برای نگهداری و مدیریت سوابق مالی و محاسباتی این قراردادها وجود نداشت؛ لذا به دلیل اینکه فعالان بازار خودشان اقدام به نگهداری این سوابق می‌کردند، حتی باوجود اینکه بررسی‌های مجددی هم صورت می‌گرفت، باز هم اشکالاتی در زمان محسابه‌ی نرخ‌ها پیش می‌آمد و محل اختلاف می‌شد.
Interest Rate Swap

حال این سامانه‌ی جدید بانک شینهان، با کاهش دفعات چک‌ها و بررسی‌های متقابل و هربار اخذ تاییدیه، فرآیند انعقاد قراردادهای سوآپ نرخ بهره را تسهیل کرده است. اگرچه کماکان خود بانک در لایه‌ی دیگری، نتایج محاسبات را مجدداً آزموده و ارزیابی می‌کند.

پیاده‌سازی و عرضه‌ی نهایی این سامانه هم زمانی صورت می‌گیرد که پس از آزمون‌های فراوان و اخذ بازخورهای مطلوب، کارکرد و پایستگی آن برای اولیای بانک محرز شود.

البته باید اشاره کرد که هنوز هم در برخی مراحل مانند ورود ‌داده‌ها، نیاز به اقدامات انسانی هست و این سامانه کاملاً خودکار نیست. بنابراین نمی‌توان گفت احتمال رخداد خطای انسانی به صفر رسیده، اما بسیار کاهش یافته است. مشابه هر سامانه جدیدی که فرآیندهای سنتی را مکانیزه می‌کند، این سیستم هم نیازمند یک دوره شناخت و تطبیق است و پس از آن میزان تاثیرش در کاهش خطاهای انسانی مشخص خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات