ژورنال هاب؛ مرجع انتخاب و بررسی ژورنال‌های علمی و آکادمیک

دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
سایت ژورنال هاب مهم‌ترین خدمات موردنیاز برای بررسی و انتخاب مجلات علمی را به‌صورت رایگان به دانشجویان تحصیلات تکمیلی ارائه می‌کند.
تبلیغات

با استفاده از وبگاه ژورنال هاب، پژوهشگران می‌توانند از خدمات بررسی و پیشنهاد مجلات و بررسی سرقت علمی به‌رایگان بهره ببرند. انجام پژوهش و نگارش مقاله و پایان‌نامه و گرفتن پذیرش از مجلات معتبر، از اهداف اصلی هر دانشجو و پژوهشگر فعال است. انجام این کارها استانداردها و اصول تعریف‌شده‌ای دارد که هر محققی قبل از شروع به کار باید با آن‌ها آشنا شود. بررسی مجلات یکی از نیازهای پژوهشگران برای انتخاب مجلات معتبر برای استناددهی یا سابمیت مقاله است. همچنین، پژوهشگر باید از شاخصه‌های اصلی مجلات موردنظرش ازجمله ایمپکت فاکتور، حضورنداشتن در لیست‌های سیاه، نمایه‌ی مجله در وبگاه اسکوپوس، پارامتر SJR، رتبه‌ی مجله در حوزه‌ی تخصصی، اطلاعات مربوط‌به ناشر، زمان تقریبی داوری، میانگین شانس پذیرش مقالات سابمیت‌شده و مباحثی ازاین‌دست مطلع شود تا ارزش علمی ژورنال و همچنین شرایط چاپ مقاله در آن را دقیق بررسی کند.

ژورنال هاب

همچنین، سیستم وبگاه ژورنال هاب تغییرات پارامترهای مهم ایمپکت فاکتور و SJR و اچ‌ایندکس در ۱۰ سال اخیر را رسم می‌کند که با استفاده از این نمودارها می‌توان روند تغییر مجله را بررسی کرد.

ژورنال هاب

از دیگر موارد لازم پژوهشگران، پیشنهاد مجلات با رتبه‌ی علمی بالا طبق فاکتورهای مذکور است که انجام این مرحله به‌وسیله‌ی خود محقق بسیار پیچیده و زمان‌بر است. این مورد پیشنهاد معتبرترین مجلات مرتبط‌با زمینه‌ی تخصصی، پیشنهاد مجلات با بالاترین شانس پذیرش، پیشنهاد مجلات با سریع‌ترین زمان پذیرش و پیشنهاد مناسب‌ترین مجلات را شامل می‌شود.

افزون‌براین، پژوهشگران در انجام تحقیقات علمی خود باید از نبود سرقت علمی در نوشته‌هایشان مطمئن شوند تا شانس پذیرش مقاله‌ی خود را افزایش دهند و از واردآمدن خدشه به اعتبار علمی و پژوهشی‌شان جلوگیری کنند.

وبگاه ژورنال هاب مجموعه‌ای کاملاً رایگان است که نیازهای مذکور را به‌خوبی شناسایی کرده و سعی می‌کند به آن‌ها پاسخ‌ دهد. علاوه‌براین، تیم ژورنال هاب در مطالب خود نحوه‌ی نوشتن مقالات علمی معتبر، نحوه‌ی گرفتن پذیرش، دلایل ردشدن مقالات ازسمت مجلات معتبر و دیگر نیازهای اصلی هر محقق را به‌تفصیل شرح داده است. پژوهشگران می‌توانند با مراجعه به مطالب این وبگاه و استفاده از خدمات ارائه‌شده، روند انجام کارهای پژوهشی خود را تسریع بخشند و احتمال گرفتن پذیرش برای مقالات علمی‌شان را افزایش دهند.

مزایا و قابلیت‌های مجموعه‌ی ژورنال هاب عبارت است از:

  • بررسی فاکتورها و شاخص‌های اصلی هر مجله با واردکردن شماره‌ی ISSN مجله‌ی مدنظر؛
  • پیشنهاد مجلات معتبر و دارای سطوح علمی مختلف در زمینه‌های تخصصی گوناگون؛
  • مقایسه‌ی متن مقاله با متن میلیون‌ها مقاله‌ی دیگر و مشخص‌کردن محل‌های مشابهت و میزان مشابهت به‌منظور جلوگیری از سرقت علمی؛
  • معرفی انواع شاخص‌های علمی برای ارزیابی مقالات و مجلات و تعیین سطح علمی و رتبه‌ی علمی آن‌ها درزمینه‌ی تخصصی مرتبط؛
  • آموزش نحوه‌ی نگارش مقاله‌ی علمی و دلایل ردشدن مقاله و نحوه‌ی تصحیح ایرادات آن؛
  • آموزش نحوه‌ی نگارش پروپوزال و پایان‌نامه و انواع ارجاع‌دهی.

ژورنال هاب فعالیتش را در سال ۱۳۹۶ و به‌وسیله‌ی جمعی از دانشجویان دکترای دانشگاه‌های مختلف کشور شروع کرده است. این دانشجویان خود، سال‌ها با مسائل مرتبط‌با نگارش، سابمیت، اخذ اکسپت و چاپ مقالات علمی درگیر بوده و جای خالی اطلاعات مهم ارائه‌شده در ژورنال هاب را به‌خوبی درک کرده‌اند. باتوجه‌به این نکات، ژورنال هاب راه‌اندازی شده و امید دارد بتواند خدمات خود را رایگان نگه دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات