هشدار FDA به علاقه‌مندان استفاده از لنزهای رنگی

دوشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
استفاده از لنزهای رنگی، افراد بسیاری را وسوسه می‌کند تا برای تغییر موقت رنگ چشمان خود اقدام کنند. با این حال استفاده از این لنزها کاملا بدون خطر نیست.
تبلیغات

هنگامی که کریستال گیل در آهنگ خود می‌خواند: «چشمان قهوه‌ای رنگ خود را آبی‌ نکن!» منظورش استفاده نکردن از لنزهای رنگی نبود! اما چنانچه شما هم جزو علاقه‌مندان استفاده از لنزهای رنگی در چشم‌های خود هستید، این بار سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) به شما هشدار می‌دهد.

از نظر FDA لنزهای چشمی چه برای استفاده‌های آرایشی به کار بروند و چه جنبه‌ی نمایشی و تزئینی داشته باشند، جزو تجهیزات پزشکی در نظر گرفته می‌شوند. بنابراین لنزهای چشمی را نباید از هر فروشگاهی خریداری کنید. در واقع در استفاده از وسایلی که داخل بدن یا بر روی غشاهای مخاطی به‌کار می‌رود باید احتیاط‌های لازم را رعایت کنید. بنابراین هیچ‌گاه نباید داخل چشم خود شی‌ای قرار دهید که مجوز FDA نداشته باشد.

تجویز لنز توسط پزشک

در عوض، توصیه می‌شود که به پزشک مراجعه کنید و با نسخه‌ی او لنزهای چشمی را تهیه کنید. حتی اگر از لنز به‌عنوان اصلاح بینایی استفاده می‌کنید لازم است که آن را به‌درستی روی کره‌ی چشم قرار دهید. لنزهای نامناسب عوارض و آزارهای زیادی برای شما به‌وجود خواهند آورد. لنزهایی که با چشمان شما متناسب نیستند، می‌توانند باعث ایجاد خراش و ساییدگی قرنیه شوند. همچنین اگر لنزهای شما به‌درستی ضدعفونی نشده باشند، مشکلاتی مانند عفونت‌های چشمی را ایجاد خواهند کرد.

در ساخت بعضی از لنزهای بدون مجوز، از موادی استفاده شده که می‌تواند منجر به آسیب یا شیوع واکنش‌های آلرژیک چشمی شود. چنین مشکلاتی می‌تواند بینایی را تحت تاثیر قرار دهد و حتی در آینده منجر به نابینایی شود. به خاطر داشته باشید که تمام لنزهای تماسی باید تاریخ انقضای مشخص داشته باشند. شاید پوشیدن یک کت و شلوار به مدت ۲۰ سال خیلی هم خوب باشد اما ماندگاری خیلی طولانی برای لنزهای چشمی امتیاز محسوب نمی‌شود.

در خصوص تمیز کردن لنزها، دستورالعمل‌هایی وجود دارد. توجه داشته باشید که برای شستشوی لنزها از شوینده‌های ناشناخته و عجیب و غریب استفاده نکنید. طبیعی است که ما خاطرات، عکس‌ها و لحظه‌های خوب خود را با یکدیگر به اشتراک می‌گذاریم؛ اما به هیچ عنوان لنزهای تماسی را به‌صورت اشتراکی استفاده نکنید. این کار هم خطرناک و هم منزجرکننده است.

حتی لنزهای مورد تایید FDA و پزشک هم ممکن است منجر به واکنش‌های آلرژیک، آسیب به چشم یا عفونت شود. بنابراین حتی اگر تمام مراحل استفاده از لنز را به‌درستی انجام دادید و لنز را با تجویز پزشک استفاده کردید، آن را از یک فروشگاه معتبر خریداری کردید، با شوینده‌ی مناسب آن را ضدعفونی کردید و با دوست صمیمی‌تان به اشتراک نگذاشتید، باز هم از خطر آسیب‌های چشمی ناشی از لنز تماسی مصون نخواهید بود. چنانچه پس از گذاشتن لنز، چشمانی شما دچار قرمزی، خارش، تورم، آبریزش شد یا حتی احساس چشم درد کردید، سریع لنز را از چشمان خود خارج کرده و به پزشک مراجعه کنید.

برای افراد نزدیک‌بینی که برای کارهای ورزشی و شناسایی افراد نیاز به استفاده از لنز دارند، قابل درک نیست که افراد دیگری به‌صورت داوطلبانه قصد استفاده از لنز دارند فقط به این دلیل که رنگ چشمان‌شان را تغییر دهند! با این حال، اگر به هر قیمتی خواهان استفاده از لنز هستید، احتیاط‌های لازم را فراموش نکنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات