راهنمای ثبت نام کارت سوخت و استفاده از کارت بانکی به‌جای آن

چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
خرید بنزین با کارت بانکی به‌جای کارت‌سوخت منتفی است. در این مطلب، راهنمای گام‌به‌گام ثبت نام و پیگیری کارت‌سوخت را شرح می‌دهیم.
تبلیغات

براساس قانون تصویبی نهادهای رسمی و مسئولان دولتی، استفاده از کارت‌سوخت برای خرید بنزین و گازوئیل اجباری است. خودروها با عمر بیش از ۲۵ سال و موتورسیکلت‌ با عمر بیش از ۱۰ سال، وسیله‌ی نقلیه‌ی فرسوده محسوب می‌شوند و نمی‌توانند کارت‌سوخت دریافت کنند.

کارت سوخت هوشمند خودرو

اطلاعیه شرکت ملی پست درباره‌ی کارت‌های سوخت صادرشده

معاون فناوری شرکت ملی پست اعلام کرد متقاضیانی که کارت‌سوخت آن‌ها در باجه‌های معطله است، از هم‌اکنون می‌توانند بدون مراجعه به دفاتر پستی کارت خود را دریافت کنند. سیدمیثم حسینی لر اظهار کرد:

با هدف ارتقای مشتری‌مداری و صرفه‌جویی در زمان مشتریان، گزینه‌ای در بخش رهگیری کارت‌سوخت در سایت پست ایجاد شده است تا متقاضیان درصورت تمایل به دریافت کارت در محل مدنظر، با ورود اطلاعات لازم و پرداخت هزینه‌ی ارسال پیشتاز براساس نرخ‌نامه‌ی پستی، کارت‌سوخت خود را در آدرس اعلام‌شده دریافت کنند.کارت‌های سوخت صرفا یک‌بار برای تحویل به در منزل فرد متقاضی ارسال خواهد شد و درصورت نبودن گیرنده یا آدرس اشتباه یا تغییر محل سکونت به باجه‌های معطله برگشت داده می‌شود. پیش‌از‌این، فرد متقاضی کارت‌سوخت با مراجعه به سایت EPOLICE.IR و دریافت کد رهگیری ۲۴ رقمی، به بخش رهگیری در سایت شرکت ملی پست مراجعه و پس از آگاهی از محل نگه‌داری کارت خود در باجه‌های معطله پست، حضوری کارت خود را دریافت می‌کرد. این روند از یک سو باعث ایجاد صف‌های طولانی و هدررفت زمان مشتریان شده بود و از سوی دیگر اعتراض بسیاری از کاربران برای اصلاح فرایند موجود را در پی داشت.کاربران می‌توانند از روش جدید برای دریافت کارت خود اقدام کنند؛ در غیر این صورت با مراجعه حضوری و روش پیشین کارت خود را دریافت کنند.

صدور کارت‌سوخت المثنی

شهرام رضائی، معاون برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی و مدیر سامانه‌ی هوشمند سوخت، درباره‌ی آخرین وضعیت صدور کارت‌های المثنی گفت:

از ابتدای اجرای این طرح، حدود سه‌میلیون و ۶۰۰ هزار درخواست صدور کارت المثنی داشته‌ایم که از این تعداد، حدود ۷۰ درصد آن تولید شده و سایر نیز نهایتا تا آخر مهر تولید و به‌دست مردم خواهد رسید. فرایند تولید کارت‌سوخت المثنی در شرایط عادی دوسه هفته است؛ اما با این حجم درخواستی که امروز با آن مواجه هستیم، ممکن است این فرایند به یک ماه نیز برسد.اگرچه مردم استقبال درخورتوجهی از ثبت‌نام کارت‌سوخت کرده‌اند، ازآنجاکه همچنان کارت جایگاه‌ها فعال است، کمتر از ۱۰ درصد مردم از کارت شخصی استفاده می‌کنند که امیدواریم این عدد افزایش یابد.
سایت پلیس +10

دفاتر پلیس +۱۰، تنها مرجع درخواست کارت سوخت جدید یا المثنی

صدور کارت سوخت هوشمند جدید یا المثنی فقط ازطریق دفاتر پلیس +۱۰ مقدور است؛ بنابراین کسانی که کارت سوخت ندارند و تاکنون نیز درخواست صدور کارت سوخت نکرده‌اند، می‌توانند خودشان یا وکیل قانونی‌ آن‌ها با در دست داشتن مدارک هویتی مالک خودرو و وسیله نقلیه به مراکز پلیس+۱۰مراجعه کنند. حذف رمز کارت سوخت نیز در این دفاتر قابل انجام است.

برای پیگیری کارت سوخت، به سایت دولت همراه مراجعه نکنید

به‌گفته‌ی معاون برنامه‌ریزی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی و مدیر سامانه‌ی هوشمند سوخت، برخی وب‌سایت‌ها اخیرا با ارسال پیام‌ها به مردم از آن‌ها می‌خواهند برای ثبت‌نام کارت‌سوخت یا دریافت سهمیه بنزین ثبت‌نام کنند. وی در این باره توضیح داد:

هم‌اکنون تنها راه صدور کارت المثنی مراجعه به دفتر خدمات مشترکین پلیس +۱۰ است و هیچ نیازی به بارگذاری اطلاعات مردم روی درگاه‌های اینترنتی نیست؛ بنابراین، از مردم می‌خواهیم اطلاعات خود، به‌ویژه شماره کارت بانکی را دراختیار هیچ درگاه اینترنتی قرار ندهند. البته تلاش می‌کنیم امکانی را فراهم کنیم تا متقاضیان بتوانند مراحل ثبت‌نام کارت‌سوخت المثنی خود را ازطریق سامانه‌ی دولت همراه نیز انجام دهند؛ اما هنوز این امکان فراهم نشده و تا زمانی‌که سامانه‌ی دولت همراه راه‌اندازی نشود، درگاه اینترنتی برای ثبت‌نام کارت‌سوخت وجود ندارد و متقاضیان صرفا باید به‌صورت حضوری به دفاتر پلیس +۱۰ مراجعه کنند.

تماس با شماره‌ #۴*

استفاده از کد دستوری #۴* (ستاره ۴ مربع) امکان ثبت درخواست ازطریق تمامی گوشی‌های تلفن‌همراه اعم از هوشمند و غیرهوشمند را از ۷ آذر فراهم می‌کند. مالکان خودرو و موتورسیکلت با شماره‌گیری این کد دستوری می‌توانند درخواست کارت‌سوخت جدید یا المثنی خود را ثبت کنند. صاحبان بیش از یک دستگاه خودرو یا موتورسیکلت فاقد کارت‌سوخت برای ثبت‌نام باید به‌ازای هر دستگاه، با یک کارت بانکی عملیات ثبت‌نام را انجام دهند. همچنین، مشترکان برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره ۰۹۶۲۷ تماس بگیرند.

کارت سوخت بنزین

ثبت نام کارت سوخت

فاطمه کاهی، سخن‌گوی شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران، با اشاره به مشکلات پیش‌آمده برای متقاضیان کارت‌سوخت گفت:

عده‌ای هستند که کارت‌سوخت داشتند و متقاضی بودند کارت‌سوختشان به کارت بانکی آن‌ها نیز متصل شود. برای این افراد اخیرا پیامکی ارسال و در آن گفته شده است اگر هنوز کارت‌سوخت خود را دارند و مفقود نشده است، دوباره عدد ۱ را به این شماره ارسال کنند. بر‌این‌اساس، عده‌ای عدد ۱ را ارسال کردند که برای این‌ها کارت‌سوخت جدیدی متعاقبا صادر نخواهد شد؛ اما عده‌ای عدد ۱ را ارسال نکردند که به‌منزله آن است کارت‌سوخت ندارند و این افراد باید ازطریق پلیس +۱۰ برای گرفتن کارت‌سوخت اقدام کنند. افرادی که ثبت‌نام کرده‌اند و هنوز کارت‌سوخت به دستشان نرسیده است، باید ازطریق سایت EPOLICE.IR شماره پلاک خود را وارد کنند و بارکد پستی خود را ازطریق این سایت تحویل بگیرند. در همین سایت، لینک اداره‌ی پست تعبیه شده است که این بارکد را در سایت اداره‌ی پست جست‌وجو می‌کنند و باجه و منطقه‌ی پستی که کارتشان در آنجا قرار دارد، اعلام می‌شود و آن‌ها می‌توانند با مراجعه به آن اداره‌ی پست کارت‌سوخت خود را دریافت کنند.

مدارک لازم برای ثبت نام در دفتر پلیس +۱۰ یا تحویل کارت هوشمند سوخت از مامور پست:

۱. شناسنامه‌ی مالکیت یا سند (بنچاق) یا کارت شناسایی خودرو؛

۲. مدرک شناسایی مالک خودرو (شناسنامه، کارت ملی، گواهینامه یا گذرنامه)

این مطلب ۲۲ مرداد ماه ۱۳۹۹ به‌روزرسانی شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات