پژوهشگران MIT هواپیمایی بدون قطعه‌ی متحرک ساختند

جمعه ۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۸
مطالعه 2 دقیقه
پژوهشگران دانشگاه MIT موفق به ساخت نمونه‌ی اولیه‌ی هواپیمایی شده‌اند که بدون هیچ قطعه‌ی متحرکی می‌تواند پرواز کند.
تبلیغات

پس‌از آزمون‌وخطاهای بسیار، دانشمندان دانشگاه ام‌آی‌تی (MIT) هواپیمایی ساخته‌اند که بدون قطعات متحرک پرواز می‌کند. این شاهکار به‌وسیله‌ی استفاده از نیروی محرک الکتروآیرودینامیک به‌دست آمده است که از دو الکترود برای جابه‌جاکردن یون ها و ایجاد باد یونی استفاده می‌کند. این پدیده از دهه‌ی ۱۹۶۰، شناخته شده است و حتی اپل نیز در سال ۲۰۱۲، برای خنک‌کردن لپ‌تاپ‌هایش بهره‌گیری از آن را درنظرگرفت. بااین‌حال، این اولین‌باری است که از نیروی محرک الکتروآیرودینامیک برای به‌حرکت‌درآوردن هواپیما استفاده می‌شود.

هواپیمای الکترو آیرودینامیک

گفته می‌شود نمونه‌ی فعلی این هواپیما بدون سرنشین است و فقط ۲.۴۵ کیلوگرم وزن دارد. ساخت نمونه‌ی واقعی و تجاری این هواپیما از نظر امنیت، تولید سروصدا، نگه‌داری و مباحث محیط‌زیستی درمقایسه‌با هواپیماهای کنونی برتری زیادی می‌تواند داشته باشد؛ ولی ساخت آن مشکلات فراوانی پیش روی مهندسان قرار می‌دهد. برای مثال، سیستم محرک این هواپیما به یک باتری با انرژی ۴۰هزارولتی نیاز دارد که بسیار بزرگ است و از نظر وزن مشکل بزرگی در طراحی هواپیما به‌وجود می‌آورد.

پژوهشگران بر این باورند به‌جای بهره‌گیری از این فناوری در هواپیماهای مسافربری، می‌توان از آن در پهپادهای کوچک‌تر استفاده کرد. یکی از محققان از امکان استفاده از این سیستم درکنار موتورهای سنتی هواپیماها می‌گوید که باعث افزایش کارایی هواپیما و کاهش مصرف سوخت می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات