۱۰ ویژگی فناوری‌های اینترنت اشیا (IoT) که هوشمندسازی ساختمان‌ها و زندگی آینده را متحول می‌کند

چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۳
مطالعه 5 دقیقه
هوشمندسازی ساختمان‌ها با رویکرد اینترنت اشیا راهکارهای نوین و ارزشمندی برای مجتمع‌ها به‌وجود آورده که پیش‌تر امکان‌پذیر نبود.
تبلیغات

در سال‌های اخیر، با استفاده از سیستم‌های اتوماسیون یا مدیریت ساختمان (BMS)، امکان کنترل و مانیتورینگ سیستم‌های روشنایی، گرمایش و سرمایش، سامانه‌های امنیتی و... فراهم شده است. کنترل هوشمند سیستم‌های ساختمانی موجب افزایش امنیت، کاهش مصرف انرژی و بهبود آسایش ساکنین و کارکنان مجتمع ساختمانی می‌شود.

امروزه با به‌کارگیری فناوری‌های جدید مبتنی بر اینترنت اشیا (IoT) در ساختمان‌ها، دسته‌ی نوینی از راهکارهای هوشمندسازی ارائه شده است که به‌نوعی نسل جدید سیستم‌های مدیریت ساختمان (BMS) به‌حساب می‌آید.

به‌کارگیری اینترنت اشیا (IoT) در هوشمندسازی ساختمان‌ها علاوه‌بر مزایای سیستم‌های نسل قبل، ارزش‌های مهم دیگری نیز برای ساکنان و مدیریت مجتمع به‌وجود می‌آورد که پیش‌تر امکان‌پذیر نبود. ازاین‌رو، پیش‌بینی می‌شود مجموع این مزایا به رشد و همه‌گیری خانه‌ها و ساختمان‌های هوشمند در آینده‌ی نزدیک منجر شود.

در این مقاله ده مزیت اصلی به‌کارگیری اینترنت اشیا در ساختمان هوشمند را درمقایسه سیستم‌های قدیمی‌تر BMS بررسی می‌کنیم.

برای آشنایی بیشتر با اینترنت اشیا (IoT)، فناوری‌های مرتبط و اینکه چطور منجر به ایجاد دنیایی هوشمند می‌شود این مقاله را بخوانید.

۱) جمع‌آوری و تحلیل داده‌های ساختمان‌های مبتنی بر اینترنت اشیا (IoT) در فضای ابری

در راهکارهای اینترنت اشیا، سرویس‌های مختلف روی فضای ابری مدیریت می‌شوند و بدین‌‌ترتیب، امکان کنترل و نظارت بر تجهیزات‌ ساختمان از راه دور و به‌صورت یکپارچه فراهم می‌شود. همچنین، با به‌کارگیری نتایج حاصل از تحلیل داده‌های ذخیره‌شده، می‌توان با دقت بسیاری برای آینده نیز برنامه‌ریزی کرد. این‌ درحالی است که اغلب سیستم‌های قدیمی مدیریت ساختمان به‌صورت محلی و آفلاین کار می‌کنند. بنابراین، امکان تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و تعریف سناریو براساس آن در BMSهای قدیمی وجود ندارد.

۲) اجرای سریع و آسان سرویس‌های IoT در هوشمندسازی ساختمان

سرویس‌های اینترنت اشیا در ساختمان‌ها بسیار سریع‌تر و آسان‌تر از سیستم‌های قدیمی اجرا می‌شود. علاوه‌براین، ازآنجایی‌که سامانه‌های IoT به‌صورت بی‌سیم نصب و راه‌اندازی می‌شود، می‌توان این سرویس‌ها را به‌سادگی در ساختمان‌های قدیمی و ساخته‌شده نیز راه‌اندازی کرد. درمقابل، ازآنجاکه در اغلب سیستم‌های قدیمی BMS از اتصالات سیمی استفاده ‌می‌شود، فقط در حین ساخت ساختمان یا مجتمع قابلیت نصب و به‌کارگیری دارند.

۳) سادگی جابه‌جایی و گسترش دستگاه‌های IoT در ساختمان‌های هوشمند

با به‌کارگیری اینترنت اشیا در ساختمان‌های هوشمند، امکان به‌روزرسانی ساده‌ی سرویس‌ها وجود دارد و باتوجه‌به نیازمندی‌های مجتمع و ساکنان، محل دستگاه‌ها را به‌سادگی می‌توان تغییر داد یا دستگاه‌های جدیدی از برندهای جدید به مجتمع افزود. این درحالی است که در سیستم‌های قدیمی، امکان تغییرات به‌سادگی فراهم نبود و هزینه و زمان زیادی به‌دنبال داشت.

۴) انرژی مصرفی پایین سرویس‌های مبتنی بر IoT و عملکرد با یک باتری

غالب سرویس‌های مبتنی بر اینترنت اشیا انرژی مصرفی پایینی دارند و درنتیجه، برای مدت زیادی فقط با یک باتری کار خواهند کرد؛ اما سیستم‌های قدیمی‌تر  BMS مصرف انرژی بالایی داشتند. به این ترتیب، با راهکارهای IoT می‌توان سرویس‌های جدیدی ارائه کرد که قبلا به‌دلیل نیاز به سیم‌کشی برق و مصرف بالای انرژی در عمل امکان‌پذیر نبود. برای نمونه می‌توان به حسگرهای تشخیص باز یا بسته‌بودن دروپنجره، کنتورهای هوشمند آب و... اشاره کرد که بدون نیاز به سیم‌کشی برق قابل ارائه است.

۵) پروتکل‌های باز و جهانی ویژه‌ی IoT و وابستگی‌نداشتن به شرکتی خاص

راهکارهای مبتنی بر اینترنت اشیا (IoT) لینکپ برپایه پروتکل‌های باز و جهانی هستند؛ ازاین‌رو، تجهیزات این سرویس‌ها به یک برند و پروتکل یا شرکت خاص محدود و منحصر نمی‌شود؛ برخلاف سیستم‌های قدیمی‌تر که غالبا تمامی تجهیزات برای سازگاری دستگاه‌ها از یک برند و شرکت خاص تهیه می‌شد. این موضوع علاوه‌بر حق انتخاب اولیه، در گذر زمان و باتوجه‌به نیاز به تغییر و گسترش سرویس‌ها نیز به سود مشتری است و مانع وابسته‌شدن آن به یک شرکت خاص می‌شود.

لینکپ

 ۶) هزینه پایین راه‌اندازی و نگه‌داری سرویس‌های مبتنی بر اینترنت اشیا

همان‌طورکه پیش‌تر نیز اشاره شد، راه‌اندازی و نگهداری سرویس‌های IoT باتوجه‌به نیازنداشتن به سیم‌کشی، فناوری‌های جدید به‌کارگرفته‌شده و... بسیار ساده‌تر و درنتیجه، ارزان‌تر از سیستم‌های قدیمی‌تر BMS است. ازاین‌رو، هزینه‌ی پایین راه‌اندازی و نگه‌داری یکی از مهم‌ترین ارزش‌هایی است که استفاده از راهکارهای اینترنت اشیا برای مشتری به‌وجود می‌آورد.

۷) پوشش‌دهی گسترده‌ی شبکه‌های ویژه‌ی IoT در تمام نقاط مجتمع‌های بزرگ

بستر فنی و شبکه‌های جدید بی‌سیم ویژه‌ی اینترنت اشیا، همچون شبکه‌های LPWAN، امکان پوشش‌دهی وسیع شبکه‌ی ارتباطی در همه‌ی نقاط یک مجتمع را فراهم کرده است. درنتیجه، سرویس‌های متعددی به‌صورت یکپارچه و سریع در همه‌ی نقاط ساختمان قابل ارائه هستند. درحالی‌که راه‌اندازی این سرویس‌ها در BMSهای قدیمی سخت و پیچیده بود و بعضا در عمل امکان‌پذیر نبود.

۸) مدیریت یکپارچه‌ی سرویس‌های متنوع ساختمان هوشمند با استراتژی «راهکارهای یکپارچه‌ی IoT» لینکپ

فناوری «هسته‌ی IoT لینکپ» این امکان را فراهم می‌کند که سرویس‌های مختلف اینترنت اشیای مبتنی بر برندها و دستگاه‌های متفاوت همه ازطریق نرم‌افزاری واحد و یکپارچه کنترل شوند. به این ترتیب، سرویس‌های متفاوت در یک ساختمان را می‌توان از دریچه‌ای واحد (داشبورد آنلاین) کنترل کرد.

۹) IoT در ساختمان هوشمند؛ سطح پایین انرژی سیگنال و تضمین سلامت ساکنان

زیرساخت ارتباطی ویژه‌ی سرویس‌های IoT، توان مصرفی و سیگنال‌هایی با سطح انرژی بسیار پایین دارد؛ ازاین‌رو، از شبکه‌‌هایی همچون WiFi سالم‌تر است. بدین‌ترتیب، راهکارهای اینترنت اشیا در ساختمان هوشمند برای سلامت ساکنان کاملا بی‌خطر هستند.

۱۰) امکان تجمیع سرویس‌های IoT با سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP)

سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP) ازجمله ابزارهای مدیریت سازمانی است که همه‌ی فعالیت‌ها و وظایف موجود در یک سازمان را زیرپوشش قرار می‌دهد. با اینترنت اشیا در ساختمان هوشمند و باتوجه‌به امکان دسترسی به داده‌های ساختمان ازطریق API، می‌توان سیستم مدیریت سرویس‌های IoT را با سیستم ERP نیز تجمیع کرد. براین‌اساس، همه‌ی بخش‌ها و منابع سازمان به‌طور یکپارچه عمل می‌کنند.

برای آشنایی بیشتر با سرویس‌های ارائه‌شده در این حوزه و فناوری‌های مرتبط به آن می‌توانید به وبسایت لینکپ (شرکت راهبران اینترنت اشیا، نخستین ارایه‌دهنده راهکارهای یکپارچه IoT در ایران) مراجعه کنید.

لینک اپ
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات