کاهش ۲۳ میلیارد دلاری ارزش بازار انویدیا در پی فروکش کردن تب استخراج ارز دیجیتال

یک‌شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
پیش‌بینی کاهش فروش پردازنده‌های گرافیکی انویدیا در نتیجه فروکش کردن تب ماینینگ باعث شد تا ارزش سهام انویدیا کاهشی ۱۸ درصدی را تجربه کرده و در نتیجه ارزش بازار این شرکت، ۲۳ میلیارد دلار کاهش یابد.
تبلیغات

انویدیا از کاهش فروش پردازنده‌های گرافیکی خود طی سه ماهه‌ی چهارم سال ۲۰۱۸ میلادی خبر داد. براساس اطلاعات ارائه‌شده، انویدیا دلیل کاهش فروش خود را فروکش کردن تب استخراج یا ماینینگ ارزهای دیجیتال خوانده است. انویدیا همچنین گزارش مالی مربوط به سه ماهه‌ی سوم سال جاری را نیز منتشر کرده که براساس آن فروش این شرکت پایین‌تر از پیش‌بینی‌های اولیه بوده است؛ همین موضوع باعث شده تا ارزش هر سهم انویدیا به کمتر از ۱۶۴ دلار رسیده و کاهشی ۱۸ درصدی را تجربه کند.

انویدیا طی چند دهه‌ی اخیر وظیفه‌ی تامین پردازنده‌های گرافیکی را بر عهده داشت؛ حال آنکه در چند سال اخیر کاربران، پردازنده‌های گرافیکی این شرکت را برای ماینینگ مورد استفاده قرار داده‌اند.

جن سون هوانگ، مدیرعامل انویدیا به این نکته اشاره کرده که با بالا گرفتن تب ارزهای دیجیتال، تقاضا برای پردازنده‌های گرافیکی نیز افزایش یافته و همین موضوع باعث شده تا قیمت پردازنده‌های گارفیکی شاهد رشد بالایی باشد. افزایش قیمت پردازنده‌های گرافیکی باعث شده تا شماری از کاربران از خیر خرید بگذرند. هوانگ اعلام کرده که پس از فروکش کردن تب ماینینگ و کاهش قیمت پردازنده‌های گرافیکی، همین افراد دوباره به سمت خرید پردازنده‌های گرافیکی خواهند آمد. البته هوانگ به این نکته اشاره کرده که فرایند بازگشت به روال عادی بازار کمی بیش از آنچه که انویدیا پیش‌بینی می‌کرد، به طول انجامیده است. همچنین هوانگ معتقد است که رکود مورد نظر فقط تا اواخر فصل جاری ادامه خواهد داشت. 

براساس آمارهای ارائه‌شده توسط Nvidia، درآمد این شرکت در حوزه‌ی کامپیوترهای شخصی طی سه ماهه‌ی سوم سال جاری بیش از ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است که دلیل آن را باید در کاهش تقاضا برای پردازنده‌های گرافیکی خواند که در حوزه‌ی استخراج رمزارزها مورد استفاده قرار می‌گیرند. انویدیا برای سه ماهه‌ی جاری نیز پیش‌بینی درآمدی ۲.۷ میلیارد دلاری کرده که در مقایسه با پیش‌بینی کارشناسان امر دو درصد پایین‌تر است.

شماری از تحلیل‌گران یکی از دلایل کاهش درآمدزایی کوالکام را در پردازنده‌های مبتنی بر معماری قدیمی این شرکت یا همان پاسکال می‌دانند. انویدیا اوت سال جاری نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی خود را راهی بازار کرد که با تقاضای پایینی روبرو شده‌اند. همچنین باید به مناقشات تجاری بین چین و آمریکا نیز اشاره کرد که می‌توان از آن به‌عنوان عاملی دیگر برای کاهش درآمد انویدیا اشاره کرد.

چندی پیش AMD‌ نیز با انتشار پیش‌بینی خود برای سه ماهه‌ی چهارم، کاهش تقاضا برای پردازنده‌های گرافیکی را عمده‌ترین عامل برای کاهش درآمدزایی خواند. البته بخش مربوط به تولید پردازنده‌های مورد استفاده در دیتاسنترها با افزایش درآمد ۵۸ درصدی روبرو شده و درآمد این بخش را به ۷۹۲ میلیون دلار رسانده است. سود خالص کسب‌شده توسط انویدیا طی سه ماهه‌ی سوم سال جاری میلادی ۱.۲۳ میلیارد دلار اعلام شده که البته در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۸۳۸ میلیون دلار بوده، افزایش داشته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات