کاهش قیمت بیت کوین کوتاه مدت و موقتی است

شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۱
مطالعه 4 دقیقه
مصاحبه‌ی جدید برایان کلی، مدیرعامل یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مدیریت سرمایه‌‌ی دنیا راجع به رخداد اخیر بازار رمزارزها، سرمایه‌گذاران این حوزه را امیدوار کرده است.
تبلیغات

برای اولین بار در سه ماه گذشته، بیت‌کوین اولین حرکت بزرگ خود را آغاز کرد. متأسفانه سرمایه‌گذاران بازار رمزارز شاهد افت بیش از ۱۱ درصدی قیمت بودند که یکی از بزرگ‌ترین رخدادهای بازار امسال را رقم زد.

نوسان قیمت بیت‌کوین ادامه‌دار است

برایان کلی بنیانگذار و مدیرعامل شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری بی‌کی‌سی‌ام (BKCM)، در برنامه‌ی تلویزیونی فست مانی شبکه‌ی سی‌ان‌بی‌سی (CNBC) گفت که سقوط بیت‌کوین و سایر رمزارزهای بازار، در اصل مرتبط با جنگ برپاشده به‌خاطر هاردفورک (Hard Fork) رمزارز بیت‌کوین‌کش (BCH) است. جایی که دو جبهه در حال رقابت بر سر تشکیل شبکه‌ای جدید و پایدار از بیت‌کوین‌کش هستند. جبهه‌ی اول متشکل از کرگ استیون رایت (Craig Steven Wright)، پایگاه خبری کوین گیک (CoinGeek) و کلوین آیر مالک گروه آیر (Ayre) و برند سرگرمی‌ بوداگ (Bodog) و سوی دیگر شبکه‌ی ای‌بی‌سی (ABC)، کارخانه‌ی بیت‌مین چِین (Bitmain)، پایگاه ویا بی‌تی‌سی (ViaBTC) و ژیهان وو (Jihan Wu) بنیانگذار بیت‌مین (BCH).

bitcoin progress

کلی همچنین گفته است:

بعد از  دوره‌ی کوتاهی آرامش بازار و کم‌شدن نوسان که می‌توان گفت در تاریخ بیت‌کوین بی‌سابقه بوده است، ناگهان امروز همه‌چیز دگرگون شد! واقعا چه اتفاقی افتاد؟ بیت‌کوین‌کش که خودش سال گذشته از بیت‌کوین مشتق شد، حالا دارد هاردفورک می‌شود. در این مقطع زمانی اگر بنا است هاردفورکی اتفاق بیفتد، همه اتفاق نظر دارند، اما در این زمینه‌ی ویژه همه مخالفند. پس ما با یک جنگ تمام عیار در بازار ارزهای دیجیتال مواجهیم که فعالان بازار را نگران کرده است.

چرا بیت‌کوین‌کَش بقیه‌ی بازار را هم متأثر کرده است؟

مشکلی که با جنگ بیت‌کوین‌کش داریم این است که سایر رمزارزها هم تحت تأثیر آثار منفی آن هستند. جبهه‌ی کلوین آیر که همان صاحبان فورک بیت‌کوین سی‌وی (Bitcoin SV) هستند، درگیر رقابت بر سر توان هش ماینرها شدند و این رجز را خوانده‌اند که در تقابل با شبکه‌ی بیت‌کوین‌کش، آن‌ها ۵۱ درصد توان هش شبکه‌ی قبلی را در اختیار خواهند داشت. چنانچه این اتفاق بیفتند و جناح آیر این قدرت را در اختیار داشته باشد، خواهد توانست بلاک‌های شبکه‌ی بیت‌کوین‌کش را به نفع خودش دست‌کاری و تنظیم کند.

بیت‌مین و ژین هو نفوذ بسیار بالایی در جامعه‌ی ماینرهای چین دارند. تا آنجا که می‌توانند در تقابل به آیر و کوین گیک همه‌ی توان بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی تجهیزات ماینینگ و اپراتور استخر ماینینگ را که اکنون بر خود بیت‌کوین متمرکز است را معطوف به بیت‌کوین‌کش کنند.

اگر قرار باشد چنین اتفاقی بیفتند، نرخ هش بیت‌کوین در مدت کوتاهی کاهش می‌یابد که علاوه‌بر اینکه درجه‌ی سختی ماینینگ بلاک‌ها را به‌سرعت بالا می‌برد، از سرعت شبکه هم می‌کاهد.

در نتیجه اگر این جنگ توان هش بین کوین گیک و بیت‌کوین‌کش ادامه پیدا کند، آثار نامطلوبی را برای بیت‌کوین و فورکِ آن، بیت‌کوین‌کش، به همراه خواهد داشت. چنانچه به‌عنوان برجسته‌ترین ارز بازار، هرگونه جو هیجانی منفی پیرامون بیت‌کوین ایجاد شود، به ناچار سایر رمزارزهای بازار هم از  آثار منفی آن بی‌نصیب نخواهند ماند.

hardfork infograph

کلی ضمن اشاره به اینکه خودش در سیر نزولی اقدام به خرید کرده است، تشریح کرد:

نگرانی مردم درباره‌ی بازار بیت‌کوین و بیت‌کوین‌کش این بود که نکند شبکه‌ی این ارزها کند شود، نکند شبکه به‌خوبی گذشته فعال نباشد، شاید ارتقای نرم‌افزارهای جدید موفق نباشد یا با دردسر همراه باشد. مردم شروع به‌ فروش کردند و این کارشان بود که روند قبلی را متوقف کرد، همه نگران بودند. کل بازار منقبض شد که به عقیده‌ی من موقتی است.

عمر این ریزش کوتاه است، اما جنگ بر سر توان هش، نه!

اگر دعوای بین کوین گیک و بیت‌کوین‌کش بر سر توان هش دلیل این سقوط بازار باشد، پس احتمال آن وجود دارد که در هفته‌های آتی هم بازار را مختل کند.

به‌دلیل شتابی که در فرار از بازار هست و با توجه به اینکه همیشه احتمال رخدادی اصلاحی وجود دارد، به نظر می‌رسد ارزش بازار برای مدت کوتاهی در مرز ۱۸۰ میلیارد دلار باقی بماند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات