آیا اپل سرانجام کنسول بازی تولید خواهد کرد؟

شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۷
مطالعه 5 دقیقه
هرچند بارها شایعه‌ی ساخت کنسول بازی اپل به گوش رسیده، یاران استیو جابز هنوز در برابر ورود به این عرصه مقاومت می‌کنند.
تبلیغات

سال‌ها است که شایعه‌ی حضور قدرتمند اپل در بازار کنسول‌های بازی وجود دارد. بازاری به‌شدت رقابتی که در تسخیر دو غول سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بازی‌های رایانه‌ای، سونی و مایکروسافت است. بسیاری از کارشناسان معتقد هستند به‌دلیل حضور قدرتمند این دو شرکت است که اپل در سال‌های اخیر قید ورود به این بازار جذاب را زده، اما نباید فراموش کرد هنگامی که سونی پلی‌استیشن را برای نخستین بار به بازار معرفی کرد، آتاری و نینتندو حکمرانان صنعت بازی‌های رایانه‌ای بودند.

هنگام ورود مایکروسافت به بازار کنسول‌های بازی خانگی هم، سونی مشغول فروش پلی‌استیشن ۲ بود، اما امروزه شاهد عرضه‌ی کنسول‌های قدرتمندی از سوی ردموندی‌ها هستیم. پس بعید به نظر نمی‌رسد که اپل این جهش بزرگ را انجام دهد و وارد صنعت پرسود کنسول‌های بازی شود؛ درست همان­طور که پیش‌تر و در سال ۲۰۰۷ به بازار گوشی‌های هوشمند وارد شد. آیفون و آیپد با ورود­شان به بازار، دنیا را برای همیشه تغییر دادند، حال چرا اپل با عرضه‌ی یک کنسول بازی خانگی، صنعت این بازی‌ها را دگرگون نکند؟

ps4 xbox one

دو کنسول قدرتمند بازار

کنسولی برای رقابت با XBOX ONE X و PS4

اپل همواره شرکتی پیشرو در حوزه‌ی فناوری اطلاعات بوده و چنانچه تصمیم به ساخت کنسول خانگی بگیرد، قطعاً محصولی با کیفیت و از لحاظ سخت‌افزاری در سطح کنسول‌های فعلی (اگر نگوییم بهتر) تولید خواهد کرد. به‌ویژه درشرایط فعلی که تلویزیون‌های 4K همه‌گیر شده و در دسترس همگان قرار گرفته‌اند.

بدون شک کنسول جدید اپل باید ویژگی منحصربه‌فردی نظیر ارائه‌ی کیفیت UHD داشته باشد تا بتواند توجه گیمرها را به خود جلب کند. از سوی دیگر متقاعدکردن شرکت‌های بازی‌سازی برای تولید عناوین شاخص مختصِ کنسول اپل، پس از آنکه کوپرتینویی‌ها تصمیم نهایی را برای ورود به صنعت بازی گرفتند، چندان کار دشواری نخواهد بود. هرچند تاکنون هیچ خبر جدی و معتبری از برنامه‌ی اپل برای ساخت کنسول خانگی وجود ندارد، اگر تصمیم نهایی برای تولید آن اتخاذ شود، باید تجربه‌ای آینده محور را در اختیار کاربران قرار بدهد چرا که ارائه‌ی تجربه‌ای مشابهِ کنسول‌های نسل فعلی، نمی‌تواند موفقیتی را برای این برند مشهور و محبوب به ارمغان آورد.

iGame یا iPlay ؟ نام کنسول احتمالی اپل چه خواهد بود؟

وقتی یک کنسول خانگی محصولی باکیفیت باشد و انتظارات گیمرها را برآورده کند، چه فرقی می‌کند که چه اسمی داشته باشد؟ ما درحال حاضر محصولاتی نظیر iphone، ipod، ipad، apple music و iTunes را داریم، چرا نام کنسول احتمالی اپل iPlay نباشد؟ با درنظر گرفتن سنت کوپرتینویی‌ها در نام‌گذاری محصولات خود، iplay می‌تواند بهترین گزینه‌ی ممکن باشد و گیمرها را به سوی خود جلب کند.

حضور قدرتمند سونی و مایکروسافت سبب تردید اپل برای ورود به صنعت بازی شده است

اپل می‌تواند هنگام عرضه‌ی کنسول خانگی‌اش به بازار، نام­‌های متفاوتی مثل iPlay و  iPlay 4K را بسته به استراتژی تیم بازاریابی­ خود، انتخاب کند. عرضه‌ی بازی‌های شاخص و همکاری با استودیوها و توسعه‌دهنده‌­های باتجربه، چالش بعدی غول سخت‌افزاری آمریکایی خواهد بود. در حالی که دو کنسول اصلی حاضر در بازار یعنی پلی‌استیشن و ایکس‌باکس از پردازنده‌هایی با معماری X64 استفاده می‌کنند، اپل هم می‌تواند با استفاده از سخت‌افزاری با معماری مشابه، بسیاری از بازی‌های مشترک بین پلتفرم‌های فعلی مثل Call of Duty و Assassin’s Creed را به‌راحتی اجرا کند.

عرضه‌ی طیف متنوعی از بازی‌­ها

هم‌اکنون تعدادی از بهترین توسعه‌دهندگان در اپ استور حضور داشته و بازی‌های بسیار با کیفیتی را روی پلتفرم iOS توسعه داده‌اند. وفادارای برنامه‌نویسان و توسعه‌دهندگان می‌تواند اپل را به یک مدعی بسیار جدی در زمینه‌ی تولید و عرضه‌ی بازی‌های شاخص بدل کند. بدون شک شرکت‌های بزرگی مثل اکتیویژن، الکترونیک آرتس و یوبی­‌سافت هرگز فرصت همکاری با پلتفرم بازی غول کوپرتینویی را از دست نخواهند داد و با توجه به قدرت مالی بخش بازاریابی اپل، این شرکت می‌تواند مخاطبان خود را جذب کند.

هدست واقعیت مجازی اپل

اپل این روزها همگام با روند بازار حرکت کرده و به دنبال عرضه‌ی هدست واقعیت مجازی خود است. شاید کوپرتینوی‌ها حضور در بازار کنسول‌های خانگی را به کلی رها کرده و فقط به عرضه‌ی یک هدست واقعیت مجازی قدرتمند بسنده کنند. آن‌ها تا‌کنون طیف وسیعی از گوشی‌های هوشمند، لپ‌تاپ، تبلت و رایانه‌‌های رومیزی را به بازار عرضه کرده‌اند که این موضوع عرضه‌ی یک هدست واقعیت مجازی با کیفیت را در سال ۲۰۱۹ میلادی محتمل می‌کند.

چرا اپل کنسول بازی خانگی تولید نمی­‌کند؟

به نظر می‌­رسد با وجود همه‌ی امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، تولید بازی‌های رایانه‌ای در سرشت کوپرتینویی‌ها نیست چرا که همه‌ی تلاش‌های اپل در راستای آموزش و دستیابی به اهداف گوناگون، بر مبنای استفاده از کامپیوترها و سایر ابزارهای دیجیتال ، به جز بازی‌های‌ رایانه‌ای متمرکز است. درهمین راستا، تبدیل مک به یک پلتفرم بازی، تغییر و تحولی اساسی برای کوپرتینویی‌ها به شمار می‌رود. تکنولوژی مک امروزه گستره‌ی وسیعی از لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای یکپارچه را در بر می‌گیرد که هیچ‌کدام از آن‌ها نمی‌توانند پردازنده‌‌ای بزرگ را در خود جای بدهند که حرارتی زیادی هم تولید می‌کند.

imac

iMac

از سوی دیگر اپل باید شرکت‌های بازی‌ساز و توسعه‌دهندگان را متقاعد کند تا بازی‌هایی برای پلتفرم مک ساخته و به بازار عرضه کنند. این موضوع برای این شرکت‌ها تصمیمی تجاری است که به معنای صرف زمان زیادی برای هماهنگی با پلتفرم بازی اپل خواهد بود. بدون شک شرکت‌های توسعه‌دهنده‌ی فعال در صنعت بازی، هرگز چنین ریسکی را برای بازار محدود ‌نمی‌پذیرند و تلا‌ش می‌کنند باز‌ی‌های خود را به یاری یک واسطه برای پلتفرم اپل مناسب‌سازی کنند و فقط به‌بخشی از سود حاصل اکتفا کنند.

تمرکز بر توسعه‌‌ی بازی‌های شاخص در اپ‌استور

پلتفرم مک هیچ‌وقت برای بازی مناسب نبوده و Apple TV هم ظرفیت لازم را برای تبدیل‌شدن به پلتفرم گیمینگ ندارد. پیش از این انتظار می‌رفت که Apple TV به کنسول بازی ارزان قیمتی بدل شود اما این موضوع نیز با تغییر سیاست‌های اپل به کلی منتفی شد.

apple tv

اپل تی وی

می‌توان گفت موفق‌ترین تجربه‌ی اپل در صنعت بازی، به ساخت عناوینی اختصاصی برای پلتفرم iPhone/iPad محدود می‌شود. هم‌اکنون صدها هزار بازی برای آیفون و آیپد، در اپ استور در دسترس کاربران است که برخی از آن‌ها از بازی‌های برتر بازار محسوب می‌شوند که این اتفاق به‌سبب تلاش‌های غول کوپرتینویی، برای تبدیل‌شدن iPhone/iPad به یک پلتفرم بازی مناسب است. اگر شرکت‌های توسعه‌دهنده‌ی عمده‌ی بازار حاضر به تولید بازی برای پلتفرم iPhone/iPad باشند، اپل بیش از هر شرکتی می‌تواند از صنعت بازی درآمد کسب کند؛ حتی بیشتر از غول‌هایی مثل مایکروسافت، نینتندو و سونی.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات