برتری آیفون بر رقبای چینی در فروش ویژه‌ی روز مجردها

سه‌شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
آیفون در فروش ویژه‌ی «روز مجردها» توانست محصولات هواوی و شیائومی را پشت سر بگذارد و به‌عنوان پرفروش‌ترین گوشی در این روز شناخته‌ شود.
تبلیغات

علی‌بابا، غول تجارت الکترونیک چین، هرساله فروش ویژه‌ای در روز مجردها برگزار می‌کند. حراج امسال نیز با رقم‌های قابل‌توجه و شکستن رکوردهای پیشین، نشان داد که بازار کالاهای مصرفی در چین همچنان داغ است. یکی از نکات قابل‌توجه در فروش ویژه‌ی امسال، برتری اپل در مقابل دیگر تولیدکنندگان بود. آیفون توانست هواوی را در این روز به جایگاه دوم براند و عنوان پرفروش‌ترین گوشی را نصیب خود کند. سومین تولیدکننده‌ی سرشناس چینی، شیائومی نیز به جایگاه سوم بسنده کرد.

به‌گزارش CNBC، فروش ناخالص کالا در حراج امسال علی‌بابا به ۳۰.۸ میلیارد دلار رسید. در ۲۴ ساعت گذشته، هزاران تولیدکننده، محصولات خود را با تخفیف‌های قابل‌توجه به مشتریان عرضه کردند. روز مجردها که در یازدهمین روز از یازدهمین ماه میلادی (نوامبر) برگزار می‌شود، به‌عنوان نقطه‌ی مقابل روز عشاق در نظر گرفته می‌شود و علی‌بابا از این فرصت برای فروش‌های رکوردشکن استفاده می‌کند؛ از این رو شاید بتوان این فروش ویژه را با رویدادهایی نظیر جمعه‌ی سیاه و Prime Day آمازون مقایسه کرد.

هواوی میت 20 پرو / Huawei Mate 20 Pro

هرچند به‌گفته‌ی رسانه‌ها، برندهای چینی همچون هواوی و شیائومی با محصولات ارزان‌قیمت‌شان کار را برای اپل در بازار چین سخت کرده‌اند؛ اما حقیقت این است که اپل محصولات رده‌بالا را با بالاترین حاشیه‌ی سود به‌فروش می‌رساند و از این لحاظ به‌مراتب سودآورتر از دیگر رقبای چینی است.

اهالی کوپرتینو در گزارش مالی سه‌ماهه‌ی منتهی به سپتامبر سال‌ جاری میلادی اعلام کردند که با وجود رقابت شدید از سوی تولیدکنندگان چینی، توانسته‌اند سود خود در بازار چین را به‌ میزان ۱۶ درصد افزایش دهند. جالب آن‌که در مقایسه با قیمت‌های بالای گوشی‌های اپل، میانگین قیمت گوشی‌های چینی در حدود ۲۰۰ دلار است. در مقابل شرکت‌هایی مانند Huawei تلاش کرده‌اند تا با افزایش قیمت محصولات خود، نظر خریداران آیفون را به‌ سمت محصولات خود جلب کنند، اما این راهبرد موجب موفقیت آن‌ها نشده است.

سامسونگ گلکسی نوت 8 / samsung galaxy note 8

شرکت کره‌ای سامسونگ که برای مدت‌ها محصولاتی گران‌تر از گوشی‌های اپل ارائه می‌داد هم نتوانسته از نظر عرضه‌ی گوشی‌های رده‌بالا به رکوردهای رقیب آمریکایی خود دست پیدا کند. ایجاد تمایز میان گوشی‌های هوشمند سامسونگ و محصولات تولیدکنندگان چینی در کشور اژدهای سرخ برای این غول کره‌ای کار آسانی نیست؛ چرا که تمام این محصولات از سیستم‌عامل اندروید استفاده می‌کنند. همین مسئله باعث شده تا محصولات این تولیدکننده‌ی کره‌ای در چین با اقبال چندانی روبه‌رو نشوند. براساس گزارش علی‌بابا، سامسونگ در حراج روز مجردها به جایگاه هشتم بسنده کرده است.

به‌عقیده‌ی نیل شاه، مدیر بخش تحقیقات مؤسسه‌ی کانترپوینت:

[برتری آیفون در فروش روز مجردها] یک نشانه‌ی مثبت برای اپل بود، زیرا به‌طور معمول شیائومی و هواوی برندهای محبوب این حراج بوده‌اند.

او همچنین اضافه کرد:

این مسئله نشان می‌دهد که کاربران گوشی‌های هوشمند در چین به‌سرعت به‌سوی بلوغ نیل می‌کنند و بیشتر به‌دنبال دستگاه‌های بالارده هستند، این نه‌تنها یک نشانه‌ی خوب برای اپل، بلکه برای دیگر برندها است.

البته Samsung در دهه‌ی گذشته در زمینه‌ی فروش گوشی‌های رده‌بالا در چین چندان موفق نبوده است. تولیدکنندگان چینی هم در زمینه‌ی تولید گوشی‌های رده‌بالا در ابتدای راه قرار دارند و فروش محصولات رده‌بالای آن‌ها قابل مقایسه با فروش محصولات ارزان‌قیمت‌تر نیست. در این بازار Apple تنها شرکتی است که صرفا گوشی‌های رده‌بالا عرضه می‌کند؛ کاربرانی که بودجه‌ی محدودتری دارند نیز مجبور هستند تا به آیفون‌های کارکرده یا آیفون‌هایی که توسط اپل نوسازی (Refurbish) شده‌اند بسنده کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات