چرا کالیفرنیا تا این حد دچار آتش سوزی می‌شود؟

سه‌شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
دانشمندان نقش چهار عامل کلیدی را در بروز آتش‌سوزی‌های عظیم کالیفرنیا مهم می‌دانند.
تبلیغات

در سال‌های اخیر ایالت کالیفرنیا در آمریکا آتش‌سوزی‌های عظیمی را تجربه کرده است. آتش‌سوزی کمپ‌فایر که در تاریخ هشتم نوامبر ۲۰۱۸، آغاز شد، بزرگ‌ترین و مخرب‌ترین آتش‌سوزی تاریخ کالیفرنیا بود. این آتش‌سوزی با سرعت پیشروی ۳۲ هکتار در دقیقه، شهر شمالی پارادایس را ویران کرد. در ادامه‌ی همان روز آتش به مناطق مختلفی پیشروی کرد و موجب تخلیه‌ی مناطق مسکونی زیادی شد. اما چرا در کالیفرنیا چنین آتش‌سوزی‌های فاجعه باری اتفاق می‌افتد؟ دانشمندان در این زمینه به نقش چهار عامل کلیدی اشاره می‌کنند:

تغییرات اقلیمی

نخستین عامل، تغییرات اقلیمی کالیفرنیا است. پارک ویلیامز دانشمند علم اقلیم‌شناسی‌زیستی در دانشگاه کلمبیا می‌گوید:

آتش از بسیاری لحاظ چیز ساده‌ای است؛ تا زمانی که جرقه و مواد خشک به‌اندازه‌ی کافی موجود باشد، آتش مواد را می‌سوزاند.

کالیفرنیا مانند بیشتر مناطق غربی آمریکا اکثر رطوبت خود را طی فصول پاییز و زمستان به دست می‌آورد. پس از آن به‌علت عدم بارش باران و گرما، پوشش گیاهی این منطقه در طول فصل تابستان به‌تدریج خشک می‌شود. در چنین وضعیتی این پوشش گیاهی مانند هیزمی برای آتش عمل می‌کند. هرچند آب‌و‌هوای کالیفرنیا این منطقه را مستعد به آتش‌سوزی می‌کند؛ ولی ارتباط بین تغییرات اقلیمی و آتش‌سوزی‌های عظیم کالیفرنیا غیرقابل انکار است.

آتش سوزی کمپ فایر در کالیفرنیا

خانه‌ای که در کالیفرنیا در شعله‌های آتش کمپ‌فایر سوخت

دمای هوای ایالت کالیفرنیا در اثر تغییرات اقلیمی، دو تا سه درجه‌ی فارنهایت بیشتر از قبل شده است و این گرما با بیشتر کردن خشکی پوشش گیاهی، احتمال آتش گرفتن آن را بالاتر می‌برد. اولین مورد ثبت‌شده‌ی آتش‌سوزی‌ در کالیفرنیا مربوط به سال ۱۹۳۲ است، از ۱۰ مورد آتش‌سوزی بزرگی که پس از آن رخ داده است، ۹ مورد از سال ۲۰۰۰ به بعد، ۵ مورد از سال ۲۰۱۰ به بعد و ۲ مورد در سال جاری اتفاق افتاده است که شامل بزرگ‌ترین آتش‌سوزی تاریخ کالیفرنیا هم می‌شود. دکتر ویلیامز گفت:

در کالیفرنیا، طبیعت شرایط کاملا مناسبی برای آتش‌سوزی مهیا کرده است و تا زمانی که مردم برای آغاز آتش‌سوزی در آن‌جا هستند، آتش‌سوزی ادامه دارد. تغییرات اقلیمی هم از راه‌های مختلفی احتمال آتش‌سوزی در این منطقه را بیشتر می‌کند.
آتش سوزی کالیفرنیا

آتش‌سوزی که در سال ۲۰۰۷ در کالیفرنیا اتفاق افتاد، حدود ۸۱ هزار هکتار زمین را سوزاند

مردم

حتی اگر شرایط برای یک آتش‌سوزی مهیا باشد، هنوز لازم است که چیزی آن را آغاز کند. گاهی اوقات آغاز‌کننده خود طبیعت است مانند رعد‌و‌برق اما بیشتر اوقات انسان‌ها مسئول این اتفاق هستند. نینا اوکلی استاد و پژوهشگر علوم جوی می‌گوید:

بسیاری از این آتش‌سوزی‌های بزرگ که در جنوب کالیفرنیا اتفاق می‌افتند و چنین تأثیری روی ساکنان منطقه دارند، توسط انسان‌ها آغاز می‌شوند.مقاله‌های مرتبط:به بهانه آتش‌سوزی پلاسکو؛ آوار خاطره ای به قدمت نیم قرنارتباط بین بلایای طبیعی و تغییرات اقلیمی چیست؟نگاهی نزدیک به پیامدهای فاجعه‌بار تغییرات اقلیمی

آتش‌سوزی‌های مرگبار بخش سانوما در سال گذشته در اثر افتادن خطوط برق آغاز شد. ششمین آتش‌سوزی بزرگ این ایالت با نام کارفایر زمانی رخ داد که رینگ یک کامیون با کشیده شدن روی آسفالت باعث پرتاب جرقه‌هایی به اطراف و آغاز آتش‌سوزی شد. دکتر ویلیامز گفت:

کالیفرنیا جمعیت زیادی دارد و دارای یک فصل خشک واقعا طولانی است. مردم همیشه باعث ایجاد جرقه‌های آتش می‌شوند. با پیشروی فصل خشک مواد خشک‌تر می‌شوند و احتمال اینکه فردی اشتباهاً موجب ایجاد جرقه و آغاز آتش‌سوزی شود، بیشتر می‌شود.

مردم از مسیر دیگری نیز در آتش سوزی نقش دارند: با انتخاب مکان زندگی. مردم در حال حرکت به سمت مناطق حوالی جنگل‌ها هستند؛ جایی که استعداد بیشتری برای آتش‌سوزی دارد. دکتر اوکلی گفت:

در ایالت نوادا، ما آتش‌سوزی‌های بزرگ بسیار زیادی داریم اما معمولا فضاهای باز را می‌سوزانند و در مناطقی که مردم زندگی می‌کنند، پیش نمی‌آیند.
آتش سوزی کالیفرنیا

بیماران بیمارستانی در پارادایس کالیفرنیا که در اثر آتش‌سوزی کمپ‌فایر از بیمارستان خارج می‌شوند

سرکوب آتش

شاید این موضوع دور از ذهن باشد اما سرکوب آتش در گذشته موجب بدتر شدن آتش‌سوزی‌های امروزی شده است. دکتر ویلیامز گفت:

در قرن گذشته ما با آتش مبارزه کردیم و البته در مهار آن در غرب آمریکا به خوبی عمل کردیم. هر زمان که ما با موفقیت یک آتش‌سوزی را مهار می‌کنیم، بدان معناست که توده‌هایی از موادی که قرار بوده در آتش بسوزد، نسوخته است. در جریان صد سال گذشته ما با تجمعی از توده‌های گیاهی در مناطق بسیاری رو‌به‌رو بوده‌ایم. در مناطق زیادی از کالیفرنیا وقتی که آتش‌سوزی آغاز می‌شود، آتش به سمت مناطقی می‌رود که مواد زیادی برای سوختن دارند؛ موادی که اگر ما قبلاً به آن‌ها اجازه می‌دادیم بسوزند، اکنون دیگر وجود نداشتند.

در سال‌های اخیر، سازمان جنگلداری آمریکا سعی کرده است تا این بقایا را از طریق آتش‌سوزی‌های کنترل‌شده از بین ببرد.

بادهای سانتا آنا

هر پاییز، بادهای شدیدی که با نام بادهای سانتا آنا شناخته می‌شوند، هوای خشک را از سمت منطقه‌ی گریت بیسین وارد جنوب کالیفرنیا می‌کنند. دکتر فنپنگ سان یکی از نویسندگان مقاله‌ای است که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد و نشان می‌داد کالیفرنیا دارای دو فصل آتش‌سوزی متمایز است. یکی فصل آتش‌سوزی غربی است که از ژوئن تا سپتامبر ادامه دارد و توسط ترکیبی از آب‌و‌هوای گرم و خشک اتفاق می‌افتد. این آتش‌سوزی‌ها بیشتر در مناطق جنگلی مرتفع پیش می‌آیند. اما این پژوهشگران فصل دیگری از آتش‌سوزی نیز تعریف کرده‌اند که زمان آن از اکتبر تا آوریل است و ناشی از بادهای سانتا آنا است.

سرعت پیشروی آتش‌سوزی‌های گروه دوم سه برابر بیشتر است و نزدیک مناطق شهری اتفاق می‌افتند و مسئول ۸۰ درصد از تلفات اقتصادی ناشی از آتش‌سوزی در این منطقه طی دو دهه‌ی گذشته بوده‌اند. بادهای سانتا آنا فقط موجب خشک شدن پوشش گیاهی نمی‌شوند. این بادها همچنین با پراکنده‌کردن خاکستر، موجب کشیده‌شدن آتش به مناطق دیگر می‌شوند. اگر بارش باران که در این منطقه معمولا در اکتبر آغاز می‌شود، در زمان خود آغاز نشود‌، این بادها موجب خشک شدن بیشتر نیز می‌شوند. در یک اکتبر معمولی، در کالیفرنیای شمالی بیش از پنج سانتی‌متر باران می‌بارد اما امسال در برخی مناطق میزان بارش باران کمتر از نصف این مقدار بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات