۳۵۰ دوره‌ی آنلاین رایگان از دانشگاه‌های معتبر جهان

دوشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۰
مطالعه 12 دقیقه
ظهور اینترنت و فضای مجازی تمام ابعاد زندگی ما را دستخوش تغییر کرده‌ است. آموزش نیز از این امر مستثنی نبوده و در سال‌های اخیر شاهد ظهور و رشد شگرف دوره‌های آنلاین بوده‌ایم.
تبلیغات

جالب است بدانید که دانشگاه‌های سراسر دنیا دوره‌های درسی خود را به صورت آنلاین و رایگان (یا حداقل بخشی رایگان) ارائه می‌کنند. این دوره‌ها به طور کلی MOOC (دوره آزاد انبوه آنلاین یا Massive Open Online Course) نامیده می‌شوند.

طی ۶ سال گذشته، بیش از ۸۰۰ دانشگاه در تولید بیش از ۱۰ هزار MOOC نقش داشته‌اند. تنها در چهار ماه گذشته، ۱۹۰ دانشگاه ۴۰۰ دوره‌ی رایگان را معرفی کردند. این دوره‌ها در لیست زیر جمع آوری و دسته‌بندی شده‌است. دانشگاه ارائه‌دهند‌ه‌ی هر دوره نیز مشخص شده‌ است. این دسته‌بندی‌ها شامل علوم رایانه، ریاضیات، کار با داده، علوم انسانی، آموزش و تحصیل، بهداشت و پزشکی، کسب و کار، مهندسی، هنر و طراحی و علوم است.

بسیاری از این دوره‌ها دارای زمان‌بندی خاصی نیستند و شما می‌توانید در هر زمان دلخواه و با هر سرعتی، آن‌ها را دنبال کنید.

علوم کامپیوتر و برنامه‌نویسی

مهندسی

علوم

هنر و طراحی

ریاضیات

علوم انسانی

کسب‌وکار

بهداشت و پزشکی

کار با داده

آموزش و تحصیل

دانشگاه‌های ایران هنوز دوره‌های آنلاین را به طور جدی آغاز نکرده‌اند، اما تلاش‌های قابل توجهی در این زمینه صورت گرفته‌است. دوره‌های آنلاین می‌توانند برای دانشگاه‌ها درآمدزایی کرده و همچنین با حذف برخی از کلاس‌های فیزیکی، موجب کاهش هزینه‌ها شود. امیدواریم شاهد رشد بیشتر دوره‌های آنلاین در دانشگاه‌های ایران باشیم.

نظر شما درباره دوره‌های آنلاین چیست؟ آیا تجربه استفاده از دوره‌های آنلاین را داشته‌اید؟ نقاط مثبت و منفی دوره‌های آنلاین از نظر شما چیست؟ دیدگاه‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات