نیروی دریایی آمریکا در تدارک ساخت سلاح لیزری غیرمرگبار

چهارشنبه ۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
نیروی دریایی ایالات‌‌ متحده قصد دارد نوعی وسیله نقلیه‌‌ی مجهز به سلاح لیزری با هدف کنترل تجمعات و شورش‌‌های شهری بسازد.
تبلیغات

نیروی دریایی ایالات‌ متحده، در تدارک برای ساخت یک سیستم سلاح لیزری جدید و غیرمرگبار است که می‌توان از آن برای هشدار دادن به افراد استفاده کرد. نیروی دریایی الزامات مورد نیاز برای خودروی جدید را یک سیستم لیزری قابل‌حمل و مقیاس‌‌پذیر با پالس بسیار کوتاه (SCUPLS) معرفی کرد که می‌تواند منجر به برهم‌خوردن تعادل و احساس درد بدون ایجاد جراحت شود؛ در عین حال، این وسیله می‌تواند هشدارهایی واضح و قابل‌‌شنیدن را تا حدود هزار متر ارسال کند.

در سال‌های اخیر، سلاح‌های لیزری توجه زیادی را به خود جلب کرده‌اند؛ چرا که این فناوری، ساخت سلاح‌هایی با انرژی تمرکزیافته را نوید می‌‌دهد. در حالی که برخی از انواع لیزرها برای هدف قرار دادن موشک‌‌های بالستیک در فواصل طولانی طراحی شده‌اند؛ برخی از آن‌ها نیز، بیشتر کاربرد تاکتیکی دارند.

سلاح جدید طراحی‌شده برای نیروی دریایی ایالات‌ متحده، به‌‌عنوان نسل بعدی سلاح‌‌های لیزری سبک‌‌وزن و با بازدهی انرژی بالا توصیف شده و هدف از آن نه نابودی دشمن؛ بلکه کنترل تجمعات، ناآرامی‌های شهری و دیگر شرایطی است که در آن استفاده از سلاح‌‌های مرگبار، ضروری یا مطلوب نباشد. در عوض، کارایی جدید این لیزر، تولید پلاسمای پایدار و قابل‌کنترل است که انواع اثرات غیر مرگبار را در اهداف (به‌منظور هشدار یا ارعاب) ایجاد خواهد کرد.

بنا بر درخواست نیروی دریایی از شرکت‌ها، نسل قبلی این دستگاه برای برنامه‌های پیشین نیروی دریایی آمریکا ساخته شد که از اثرات پلاسمایی ناشی از لیزر با قابلیت مقیاس‌‌پذیری (LIPE) بهره می‌‌برد که با وجود پیشرفت‌های امیدوارکننده‌‌، نهایتاً برای کاربری روی خودروها بیش‌ازحد دست‌وپا‌گیر تشخیص داده شد. با این حال، نتایج حاصل از این آزمایش‌ها در توسعه‌‌ی لیزرهای غیرمرگباری که پیشرفته‌‌تر و کم‌حجم‌تر باشند، بسیار ارزشمند بود.

سلاح لیزری / Laser weapon

SCUPLS، در مرحله‌ی مفهومی، مجموعه‌ای از تجهیزات خواهد بود که شامل دو دستگاه لیزر با پالس‌‌های بسیار کوتاه (USPL)، یکی از نوع یک فمتوثانیه‌‌ای (معادل یک میلیون میلیاردم ثانیه) و دیگری نیز از نوع یک نانوثانیه‌‌ای است. در عمل، لیزر فمتوثانیه‌‌ای موجب ایجاد حرارت در مواد تشکیل‌دهنده‌ی هدف می‌‌شود تا پلاسما تولید شود و لیزر نانوثانیه‌‌ای نیز هدف را به مرحله‌ی اشتعال خواهد رساند. نتیجه‌‌ی این سازوکار، یک نور فلاش درخشان و یک صدای بلند شبیه به صدای انفجار نارنجک دستی خواهد بود.

علاوه‌بر این، لیزر را می‌توان برای تولید یک احساس گرمای شدید و غیرقابل‌تحمل روی پوست انسان (بدون هرگونه آسیب دائمی) تنظیم کرده و همچنین اثرات گرمایش مشابهی روی پارچه، کتان یا چرم را در فاصله‌‌ی ۱۰۰ متری ایجاد کرد. این سیستم همچنین شامل بخش‌‌های فرماندهی، کنترل، ارتباطات، رایانه‌‌ها، درک، نظارت و شناسایی (C4ISR) نیز خواهد بود.

سلاح لیزری جدید، قابلیت ارسال هشدار صوتی و القای احساس سوزش و درد در بدن افراد را خواهد داشت

علاوه‌بر این اثرات، SCUPLS مجهز به سیستمی برای ارسال هشدارهای قابل‌‌شنیدن در فاصله‌‌ی حداکثر یک کیلومتری نیز خواهد بود. البته این ایده‌‌ی جدیدی نیست چرا که مهندسین از دهه‌‌ی ۱۹۷۰، مشغول کار روی سیستم‌های هشداردهی مؤثرتر بوده‌اند. اما در اینجا مسئله، تنها ساخت یک سیستم‌‌ صوتی قدرتمندتر نیست. صدا در فواصل دور دچار اعوجاج می‌‌شود؛ بنابراین سیستم باید قادر به تجزیه‌‌وتحلیل فضا و انجام تمهیدات لازم برای کاهش اعوجاج صوتی باشد تا بدین ترتیب، پیام قابل‌‌فهم‌‌تری برای مخاطبین ارسال شود.

علاوه‌بر همه‌‌ی این موارد، SCUPLS باید به‌‌اندازه‌‌ی کافی، فشرده و سبک باشد تا در یک وسیله‌‌ی نقلیه‌‌ی تاکتیکی مشترک (JLTV) یا وسایل نقلیه‌‌ی چندمنظوره با قابلیت تحرک بالا (‌‌HMMWV‌‌)، قابل‌نصب باشد.

کاربری موفقیت‌‌آمیز چنین دستگاهی، در وهله‌‌ی اول، به طراحی و امکان‌سنجی فنی صحیح آن بستگی دارد. در مرحله‌‌ی بعدی، محصول وارد فاز ساخت نمونه‌‌ی اولیه شده و سپس مراحل آزمایش، ارزیابی و ادغام نهایی آن در کاربری مورد نظر نیروی دریایی ایالات‌‌متحده، اجرایی خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات