فروش یک میلیون خودروی برقی در آمریکا چه پیامی دارد

دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
آیا در نبود رئیس جمهور فدرال، صنعت حمل‌‌ونقل آمریکا همچنان می‌‌تواند به‌‌سوی اقتصاد بدون کربن پیش ‌‌رود؟
تبلیغات

حامیان خودروهای الکتریکی در این ماه، یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای دوران خود را جشن می‌‌گیرند.

پاول رویز، تحلیل‌‌گر ارشد گروه تضمین آینده‌‌ی انرژی آمریکا می‌‌گوید:

این دستاورد بزرگی برای بازار خودروهای الکتریکی آمریکا و هر کس دیگری است که برای کاهش وابستگی صنایع حمل‌‌و‌‌نقل کشور به نفت، ارزش قائل است. این نقطه‌‌ی عطفی برای میلیاردها دلار سرمایه‌‌گذاری در صنعت خودروسازی و سال‌ها تلاش برای توسعه‌‌ی زیرساخت‌‌های شارژ و نیز سیاست‌‌گذاری‌‌ دولت فدرال و مقامات محلی است.

 مطابق گزارش‌‌ها در ماه جاری، تعداد خودروهای برقی فروخته‌‌شده در ایالات‌متحده به یک میلیون دستگاه خواهد رسید. این رویداد، گامی کوچک اما بسیار مهم در مسیر کربن‌‌زدایی حمل‌‌و‌‌نقل محسوب می‌‌شود؛ چرا که خودروهای شخصی و تجاری بیشترین تاثیر را بر انتشار گازهای گلخانه‌‌ای دنیا دارند. این دستاورد از ۵ منظر قابل‌بررسی است:

سابقه

ایالات‌متحده آمریکا در سال ۲۰۱۱ به شکلی جدی وارد بازار خودروهای الکتریکی شد. از آن موقع، فروش این بازار دارای رشدی آرام ولی پایدار بود. در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۸، با فروش بیش از ۱۱۰ هزار دستگاه (۹۵ درصد افزایش نسبت به سال‌‌های گذشته) رکوردی تاریخی ثبت شد.

بااین‌وجود، خودروهای الکتریکی تنها اندکی بیش از یک درصد از کل خودروهای موجود در کشور را تشکیل می‌‌دهد. خودروهای بنزینی همچنان سیطره‌‌ی خود را بر  بازار حفظ کرده‌‌اند.

مری لونتا، نماینده‌‌‌‌ی کمپین پیشگامان خودروهای الکتریکی منطقه‌‌ی سیرا می‌‌گوید:

عدد یک میلیون ازآن‌جهت شگفت‌‌آور است که نشان می‌‌دهد ما در مسیر درستی قرارگرفته‌ایم. بااین‌وجود، درحالی‌‌که ما اقدامات مثبتی را به انجام رسانده‌‌ایم؛ اما این اقدامات کافی نیستند. خودروهای برقی تنها یک درصد از سهم بازار را تشکیل می‌‌دهند و این سهم باید به‌‌سرعت افزایش یابد.

تصویر جهانی

ناوگان خودروهای الکتریکی در کشورهای دیگر، در حال پیش گرفتن از آمریکا هستند. هم‌‌اکنون میزان استفاده از خودروهای الکتریکی در چین بیشتر از آمریکاست؛ هرچند این کشور اندکی پس از آمریکا وارد این صنعت شد. همچنین باوجود اینکه اروپا در مقام سوم قرار گرفته است، رهبران آن سیاست‌‌های بلندپروازانه‌‌ای برای توسعه سریع این بازار اتخاذ کرده‌‌اند. در این راستا، مجلس اروپا اعمال محدودیت بیشتر بر انتشار دی‌‌اکسید کربن در خودروها را تصویب و سهمیه‌‌ی ۳۵ درصدی برای خودروهای پاک تا سال ۲۰۳۰ اعمال کرد.

بن پروچازکا، نایب‌رئیس گروه توسعه خودروهای الکتریکی Electrification Coalition اظهار کرد:

آمریکا و چین تاکنون بزرگ‌‌ترین بازار فروش خودروهای الکتریکی بوده‌‌اند؛ اما در حقیقت امروز چین است که پیشتاز توسعه‌‌ی زیرساخت‌‌های لازم برای خودروهای برقی و اعمال سیاست‌‌گذاری‌‌های مربوط به آن است.
خودروی الکتریکی/EV

گزارش اقلیمی IPCC

پیش از انتشار آمار فروش یک میلیون خودروی برقی در امریکا، گزارش مجمع بین‌‌المللی تغییرات اقلیمی (IPCC) منتشر شد، گزارشی که در آن نسبت به عواقب هولناک افزایش دمای جهان به مقداری بیش از آستانه‌‌ی ۱/۵ درجه‌‌ای هشدار داده شده بود.

در بخش دوم این گزارش، به لزوم اقدام فوری در جهت الکتریکی کردن خودروها و دیگر وسایل نقلیه اشاره شده است:

میزان انتشار طی سال‌‌های ۲۰۱۰ الی ۲۰۱۵، به میزان ۲/۵ درصد در سال افزایش یافته است و طی نیم‌قرن گذشته، این بخش شاهد بیشترین و سریع‌ترین میزان رشد در انتشار کربن بوده است که خود چالشی جدی برای کربن‌‌زدایی به بار آورده است.

سین هچت، دکترای حقوق از دانشگاه کالیفرنیا گفت:

امروزه به وضوح دریافته‌‌ایم که حمل‌‌و‌‌نقل منبع بسیار مهمی برای انتشار گازهای گلخانه‌‌ای است و طی دهه‌‌های اخیر، سهم این بخش در انتشار افزایش یافته است. کربن‌‌زدایی از بخش حمل‌‌و‌‌نقل، گامی حیاتی در این استراتژی خواهد بود.

دیدگاه‌‌ خودروسازان و فروشندگان

برخی از تولیدکنندگان و فروشندگان خودرو بر این باورند که مشتریان علاقه‌‌ای به خرید خودروهای برقی ندارند. این دیدگاه‌‌ها، طی بررسی پیشنهاد ترامپ مبنی بر تقلیل استانداردهای آلودگی خودروها و کامیون‌‌ها در شهر دیربن از ایالت میشیگان مطرح شد. استیو بارلوتی، نایب‌رئیس اقتصاد جهانی سوخت در شرکت خودروسازی فیات اذعان کرد که مشتریان از وسایل نقلیه بنزینی نسبت به خودروهای الکتریکی استقبال بیشتری می‌‌کنند.

tesla

رت ریکارت، فروشنده خودرو در کلمبوس از ایالت اوهایو می‌‌گوید:

تلاش برای ترغیب مشتریان به خرید خودروهای با آلایندگی کمتر، مانند این است که کودکان سه ساله را مجبور به گیاه‌‌خواری کنیم. اگر آنها علاقه‌‌ای به سبزیجات نداشته باشند، نمی‌‌توانیم به‌زور وارد عمل شویم.

اما طرفداران محیط‌‌زیست بر این باورند که خودروسازان و فروشندگان باید انرژی بیشتری را صرف بازار خودروهای الکتریکی کنند و مشتریان را درباره‌ی مزایای این محصولات آگاه سازند.

مری لونتا گفت:

بیشتر شنیده می‌‌شود که مردم علاقه‌‌ای به خرید این نوع خودروها ندارند. چنین چیزی حقیقت ندارد. آمار نشانگر خلاف این ادعا هستند.

او به گزارشی اشاره می‌‌کند مبنی بر اینکه ۵۵ درصد از آمریکایی‌‌ها تمایل به خرید خودروهای برقی دارند.

خودروی الکتریکی/EV

ایستگاه‌‌های شارژ شهری

کمبود زیرساخت‌‌های شارژ همچنان یکی از موانع بر سر راه توسعه خودروهای برقی است. اما تعدادی از شهرها به شدت در حال تلاش برای ساخت ایستگاه‌‌های شارژ هستند. بیشتر این فعالیت‌‌ها مربوط به ایالت کالیفرنیاست، جایی که بخش حمل‌‌و‌‌نقل به تنهایی مسئول بیش از ۴۰ درصد از انتشار کربن در سرتاسر ایالت است.

در شهر ساکرامنتو، شرکت خودروسازی فولکس‌‌واگن در‌‌ ازای بخشی از جرائم ناشی از تقلب در اعلام میزان انتشار، موظف به صرف ۴۴ میلیون دلار در بخش خودروهای الکتریکی و زیرساخت‌‌های برقی این شهر شده است.

خودروهای الکتریکی، فقط  یک درصد از کل خودروهای موجود در آمریکا را تشکیل می‌‌دهد.

تابستان امسال اریک گارستی، شهردار لس‌‌آنجلس متعهد شد تا سال ۲۰۵۰ انتشار کربن در این شهر را به صفر برساند. دستیابی به این هدف بلندپروازانه، نیاز به سرمایه‌‌گذاری قابل‌‌توجهی در بخش خودروهای برقی و ایستگاه‌‌های شارژ آنها دارد.

لس‌‌آنجلس پیش‌ازاین نیز با نصب ۱۸۰۰ ایستگاه رکورددار بیشترین تعداد ایستگاه‌‌های شارژ در میان شهرهای آمریکا است. اما به‌تازگی شهردار این شهر به پیمانی مبنی بر خرید وسایل نقلیه‌‌ی الکتریکی توسط شهرداری‌‌ها پیوسته است، پیمانی که بر مبنای آن ۱۹ شهر و ۲ شهرستان اجازه می‌‌یابند که صدها دستگاه خودروی برقی را با قیمتی رقابتی برای ناوگان شهری خود خریداری کنند.

لارن فابر، مدیر پایداری شهری لس‌‌آنجلس اظهار کرده است:

ترامپ باعث ایجاد خلاء رهبری در برنامه اقدامات اقلیمی شده است؛ اما شهرها و ایالات در حال پر کردن این خلاء هستند.ما شهرهای بسیاری را می‌‌بینیم که در حال گذار به‌‌سوی اقتصاد با انتشار کربن پایین هستند. رهبری این اقدامات اقلیمی در حال ‌‌حاضر در سطح مقامات محلی است. در این سطح، ما ارتباط مستقیمی با شهروندان خود داریم، ناوگان حمل‌‌و‌‌نقل را کنترل می‌‌کنیم و تصمیمات لازم را برای رفاه شهروندان اتخاذ می‌‌کنیم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات