ارزش ۸۶ درصد از توکن‌های دیجیتال پایین‌تر از قیمت اولیه‌ی آن‌ها است

یک‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۲
مطالعه 3 دقیقه
در طول یک سال اخیر، شرکت‌های زیادی از طریق فروش توکن دیجیتال سرمایه جذب کردند، اما موفقیت اکثر این پروژه‌ها هنوز زیر سؤال است.
تبلیغات

شرکت خدمات حرفه‌ای جهانی ارنست و یانگ (EY)، گزارشی را در مورد عملکرد ICOها در طول سال گذشته منتشر کرده است که روند ارزش توکن‌های عرضه شده‌ی شرکت‌ها را نزولی پیش‌بینی می‌کند.

شرکت EY در این گزارش توضیح می‌دهد که تحقیقات خود را از دسامبر سال ۲۰۱۷، روی ۳۷۲ پروژه آغاز کرده است. از این میان، تنها ۱۱۰ پروژه‌ی برتر موفق شده بودند ۸۷ درصد از بودجه‌ی موردنظر شرکت‌ها را جمع‌آوری کنند. این پروژه‌ها «کلاس ۲۰۱۷» نام گرفتند. در گزارشی که هفته‌ی گذشته منتشر شد، EY این پروژه را ازلحاظ ارزش و پیشرفت، موردبررسی قرار داد.

متأسفانه اگر شما یک پورتفولیو از کلاس ۲۰۱۷ تهیه کرده باشید، حالا با توجه به ارزش توکن‌های لیست شده در صرافی‌های دیجیتال، دوسوم سرمایه‌ی خود را ازدست‌داده‌اید. با توجه به گسترش روند نزولی بازار، ضرر شما بیشتر هم می‌شود، چراکه تنها ۳۵ پروژه از ۱۱۰ پروژه‌ی فوق، محصول یا پروتوتایپ موفقی عرضه کرده‌اند.

ریسک سرمایه‌گذاری در آیکوها زمانی واضح‌تر می‌شود که بدانیم در حال حاضر ۸۶ درصد از توکن‌ها، کمتر از قیمت اولیه‌ی خود ارزش دارند. در حقیقت فقط ۱۰ پروژه، حدود ۹۹ درصد بازگشت سرمایه‌ی مثبت داشته‌اند. به عبارتی، شانس اینکه شما پروژه‌ی درستی را انتخاب کرده باشید یک به ۱۰ است. این پروژه‌ها نیز عمدتاً در حوزه‌ی زیرساخت‌های بلاک‌چین قرار دارند. این حقیقت ثابت می‌کند که در فضای دارایی‌های رمزنگاری، هنوز کارهای بنیادی و پایه‌ای زیادی باید انجام شود.

ICO Tokens Not a Better Investment than Ethereum

توکن‌ها نسبت به اتریوم سرمایه‌گذاری بهتری نیستند

گزارش ۱۳ صفحه‌ای EY، به این نکته اشاره می‌کند که حتی موفق‌ترین پروژه‌ها نیز در مقایسه با اتریوم، مزیت مشهودی ندارند. پروژه‌ی اتریوم از بیشترین توسعه، حمایت و سرمایه‌گذاری برخوردار بود و حاشیه‌ی سود بسیار بالایی داشت.

بااین‌حال، باوجود عملکرد ضعیف آیکوها از اواخر سال ۲۰۱۷ تا کنون، بازهم به نظر نمی‌رسد که تا پایان سال ۲۰۱۸، کمبودی به لحاظ پروژه‌های جدید احساس شود. از آغاز سال جاری تاکنون، پروژه‌های مرتبط با ارزهای رمزنگاری بیش از ۱۲ میلیارد دلار سرمایه جذب کرده‌اند که بخش اعظم آن از طریق آیکوها و بقیه نیز از طریق سرمایه‌های وی‌سی سنتی به‌دست‌آمده است.

همان‌طور که کارشناسان بارها یادآوری کرده بودند، اگر کسی روی ارزها و دارایی‌های رمزنگاری‌شده سرمایه‌گذاری کرده باشد، نباید به خاطر از دست رفتن سرمایه‌ی خود، یا شکست پروژه‌ها شگفت‌زده شود. همان‌طور که دو دهه‌ی پیش، بازندگان حباب دات کام بسیار بیشتر از برندگان آن بودند. نگرانی مهم‌تر فعالان و کارشناسان، این است که تعداد کمی از پروژه‌ها واقعاً محصولی تولید می‌کنند. آن‌ها معتقدند که تلاش کردن و شکست خوردن، مسئله‌ی توجیه‌پذیری است، اما تکلیف شرکت‌هایی که اصلاً وارد عرصه‌ی بازی نمی‌شوند چیست؟

خوشبختانه، برخی از پروژه‌هایی که در سال ۲۰۱۷ از طریق آیکو سرمایه جذب کردند، هنوز در حال تست پروتوتایپ و نمونه محصولات خود در بازار هستند. اما پس از اتمام یک سال، آن‌ها باید به این سؤال پاسخ بدهند که منابع و سرمایه‌ی دریافتی خود را چگونه تخصیص داده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات