سرمایه‌گذاری بیل گیتس برای مبارزه با تغییرات آب و هوا

شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
صندوق سرمایه‌گذاری بیل گیتس، برای جلوگیری از تغییرات آب‌و‌هوا در حال مشارکت با شرکت‌های اروپایی فعال در زمینه‌ی کشاورزی، تولید و حمل‌و‌نقل است.
تبلیغات

بیل گیتس طرز تفکری جدیدی به نام «مشکل ۷۵ درصدی» را در مورد تغییرات آب‌وهوایی اختراع کرده و تیمی از سرمایه‌گذاران را برای رفع این مشکل هدایت می‌کند. بسیاری از مردم فکر می‌کنند سرمایه‌گذاری روی انرژی پاک مانند پنل‌های خورشیدی و توربین‌های بادی، انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش می‌دهد؛ در صورتی که راه‌های جایگزین برای تولید برق تنها ۲۵ درصد مشکل را حل می‌کنند.

بیل گیتس در پستی در وب‌سایت شخصی خود (GatesNotes) از موارد تأثیرگذار دیگری روی تغییرات آب‌وهوای جهان از جمله کشاورزی (گاز متان خروجی از معده‌ی گاو، جنگل زدایی)، تولیدات (تولید پلاستیک، فولاد و سیمان)، حمل‌ونقل (سوخت مصرفی برای حمل‌ونقل) و ساختمان‌ها (تهویه‌ی هوا) نام برده است. گیتس و سایر سرمایه‌گذاران در سال‌های اخیر بیش از یک میلیارد دلار از بودجه‌ی شخصی خود را روی شرکت‌های فعال در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

شرکت BEV که بیل گیتس رئیس هیئت مدیره‌ی آن است، این هفته توافق‌نامه‌ای را با کمیسیون اروپا و در زمینه‌ی سرمایه‌گذاری روی شرکت‌های اروپایی با هدف جلوگیری از تغییرات آب‌وهوایی امضا خواهد کرد. بیل گیتس در مورد این موضوع گفته است:

تحقیقات انرژی، چندین سال و حتی چندین دهه طول می‌کشد تا نتیجه دهد و به همین دلیل شرکت‌ها نیازمند سرمایه‌گذاران صبوری هستند که قصد دارند مدت زمان طولانی با آن‌ها همکاری داشته باشند. دولت‌ها در تئوری گزینه‌ی خوبی برای این مدل سرمایه‌گذاری هستند، اما عملکرد خوبی در شناسایی و حمایت از این شرکت‌ها ندارند. BEV تجربه‌ی خوبی در ارائه‌ی راه‌حل‌های مفید دارد و در زمینه‌ی ساخت شرکت‌های قوی، مشاوره‌ی خوبی به کمیسیون اروپا خواهد داد.

بیل گیتس همچنین گفته است:

ما منابع خوبی برای ایجاد تغییر و انعطاف‌پذیری بالایی برای حرکت سریع در اختیار داریم و این یک ترکیب نادر است.

تحقیق در زمینه‌ی انرژی پاک بسیار مهم است و دولت‌ها دنبال راهی برای پیشرفت سریع در این زمینه هستند. گیتس به این موضوع نیز اشاره کرده که تا به حال بیش از ۲۰ کشور به «مأموریت نوآوری»، برنامه‌ای برای دو برابر کردن سرمایه‌ی عمومی در تکنولوژی پیوسته‌اند و میزان سرمایه‌‌‌گذاری در آن را به بیش از سه میلیارد دلار در سال افزایش داده‌اند.

گیتس همچنین برای افزایش میزان آگاهی مردم از عوامل تأثیرگذار روی تغییرات آب‌وهوا آزمون کوچکی را در سایت خود بارگذاری کرده است. به‌عنوان مثال یکی از سوال‌های آزمون این است: «اگر کل جمعیت گاوها را یک کشور در نظر بگیریم، این کشور در تولید گازهای گلخانه‌ای چه امتیازی کسب می‌کند؟» گیتس پاسخ دو سوال از این آزمون را حدس زده و در کل به چهار سوال از پنج سوال جواب صحیح داده است. برای شرکت در این آزمون و رقابت با بیل گیتس می‌توانید به وب‌سایت او (gatesnotes) مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات