گوگل از تولیدکنندگان بابت استفاده از گوگل پلی در اروپا حق‌امتیاز دریافت می‌کند

جمعه ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
پس از محکومیت گوگل به اقدامات انحصارگرایانه، این شرکت تصمیم گرفته است تا از تولیدکنندگان اندرویدی برای استفاده از فروشگاه اپلیکیش‌های خود در اروپا حق‌امتیاز دریافت کند.
تبلیغات

گوگل در نظر دارد تا نحوه‌ی ارائه‌ی اپلیکیشن‌های موبایل را در اروپا تغییر دهد. در واکنش به یافته‌های اتحادیه‌ی اروپا مبنی بر اقدامات انحصارگرایانه‌ی گوگل، این شرکت سازوکار دسترسی شرکت‌ها به فروشگاه اپلیکیشن‌های Google یا گوگل پلی را تغییر می‌دهد، از این پس،‌ شرکت‌ها باید برای گوشی‌هایی که در اتحادیه‌ی اروپا عرضه می‌شوند، مبلغی را به‌عنوان حق‌امتیاز استفاده از فروشگاه اپلیکیشن‌ها به گوگل پرداخت کنند.

در گذشته برای دسترسی به فروشگاه اپلیکیشن‌های گوگل، تولیدکنندگان ملزم بودند تا از موتور جستجوی گوگل و مرورگر کروم به‌صورت پیش‌فرض در محصولات خود استفاده کنند؛ اما حال که این پیش‌شرط با پرداخت حق‌امتیاز جایگزین شده، مرورگرها و موتورهای جستجوی رقیب که توسط شرکت‌هایی همچون مایکروسافت ارائه می‌شوند، موقعیت بهتری برای رقابت با غول دنیای جستجو خواهند داشت. در عین حال، چنین تغییر رویه‌ای به گوگل اجازه می‌دهد تا جایگاه خود را در بازار پرسود دستگاه‌های همراه حفظ کند.

google search

وادار کردن شرکت‌ها به استفاده از موتور جستجوی گوگل و مرورگر کروم باعث شده بود تا گوگل با اتهام سوءاستفاده از موقعیت خود در دنیای موبایل و اقدامات انحصارگرایانه روبه‌رو شود؛ اتهامی که در نهایت منجر به جریمه‌ی ۵ میلیارد دلاری برای این شرکت شد.

هرچند گوگل خواستار تجدیدنظر در رابطه با حکم صادرشده از سوی کمیسیون اروپا شده است؛ اما از این پس غول دنیای جستجو از ساز‌و‌کار جدیدی (دریافت حق‌امتیاز برای فروشگاه اپلیکیشن‌ها) در اروپا استفاده می‌کند. بر این اساس، محصولاتی که پس از هفتم آبان‌ماه (۲۹ اکتبر) در ۲۸ کشور عضو اتحادیه‌ی اروپا و همچنین ایسلند، لیختن‌اشتاین و نروژ عرضه می‌شوند، مشمول پرداخت حق‌امتیاز برای گوگل پلی خواهندشد.

اگرچه میزان حق‌امتیاز فاش نشده است؛ اما سامسونگ، هواوی و دیگر شرکت‌ها ملزم به پرداخت این مبلغ خواهند بود. عدم الزام به استفاده از موتور جستجوی گوگل و مرورگر کروم، بدین معنی است که شرکت‌ها انتخاب‌های بیشتری خواهند داشت و می‌توانند از رقبایی همچون موتور جستجوی بینگ و مرورگر فایرفاکس استفاده کنند؛ چنین تغییری به‌معنای توانایی شخصی‌سازی بیشتر سیستم‌عامل نیز خواهدبود.

گلکسی نوت 9 سامسونگ / Samsung Galaxy Note 9

به‌گفته‌ی یکی از تحلیل‌گران موسسه‌ی Atlantic Equities، به‌نام جیمز کوردوال:

این توافق جدید، معامله‌ای غیرعلنی که میان تولیدکنندگان و گوگل انجام می‌شد - یعنی دسترسی به فروشگاه اپلیکیشن‌ها در ازای استفاده از موتور جستجوی گوگل و مرورگر کروم به‌صورت پیش‌فرض – را به معامله‌ای آشکار تبدیل کرده است.

جف بلیبر، یکی از تحلیل‌گران فناوری در موسسه‌ی CCS Insight نیز می‌گوید:

گوگل راه جدیدی پیدا کرده است تا اطمینان حاصل کند که اندروید به‌نفع این شرکت کار می‌کند.

هرچند بسیاری از مدیران فعال در دنیای موبایل معتقد بوده‌اند که کاربران اروپایی علاقه‌ی چندانی به دستگاه‌های فاقد خدمات گوگل نخواهند داشت؛ اما رسوایی‌های اطلاعاتی که شرکت‌های بزرگ آمریکایی همچون گوگل و فیسبوک در آن نقش داشته‌اند، این کاربران را به‌سوی گزینه‌های جایگزین سوق داده‌اند.

گوگل پلی استور

رسوایی‌های اطلاعاتی کاربران را به‌سوی گزینه‌های جایگزین سوق داده‌اند

برای مثال، تولیدکنندگان دستگاه‌های اندرویدی می‌توانند از موتورهای جستجویی همچون Qwant و DuckDuckGo استفاده کند که در زمینه‌ی حریم‌شخصی کاربران سخت‌گیرانه‌تر عمل می‌کنند. هردو موتور جستجوی یادشده پیش از این اعلام کرده بودند که به‌دلیل محدودیت‌های گوگل، نتوانسته‌اند با تولیدکنندگان دستگاه‌های اندرویدی به توافقی جهت همکاری دست پیدا کنند.

علاوه‌براین، همکاران سخت‌افزاری گوگل آزاد خواهند بود تا از نسخه‌های رقیب اندروید همچون FireOS محصول آمازون استفاده کنند؛ هرچند که دستگاه‌های مجهز به این سیستم‌عامل به فروشگاه اپلیکیشن‌های گوگل دسترسی نخواهند داشت. هیروشی لاکهایمر، مدیر ارشد گوگل طی مطلبی که در وبلاگ خود منتشر کرده، گفته است:

در هفته‌ها و ماه‌های آینده، از نزدیک با شرکای اندرویدی خود کار می‌کنیم تا انتقال به این طرح جدید انجام شود.

آمازون، سامسونگ و هواوی از پاسخ به تقاضای رویترز جهت اظهارنظر در رابطه با این تغییرات خودداری کرده‌اند. کمیسیون اروپا نیز اعلام کرده‌است که تصمیم‌گیری در رابطه با چگونگی پیروی از قوانین در اروپا برعهده‌ی Google خواهد بود؛ اما آن‌ها با دقت تغییرات ایجاد شده را زیر نظر خواهند داشت.

به‌طور معمول، کمیسیون اروپا به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا براساس بازخوردهای دریافت شده از مشتریان و رقبا، اقدامات مربوط به پیروی از قوانین را تغییر دهند؛ اما در عین حال، پایان ندادن به رویه‌های غیرقانونی جریمه‌های بیشتری را به‌همراه خواهد داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات