آلودگی دارویی پنهان مکمل‌های تغذیه‌ای و ناتوانی FDA در مقابله با آن

چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۷
مطالعه 3 دقیقه
داستان پشت صحنه‌ی ادعاهای معجزه‌آسای مکمل‌های تغذیه‌ای چیست؟
تبلیغات

برچسب‌های وسوسه‌آور زیادی روی مکمل‌های تغذیه‌ای دیده می‌شود: کاهش وزن سریع، از بین رفتن احساس گرسنگی، سوزاندن کالری‌ها و بسیاری از موارد دیگر. پژوهش جدیدی نشان می‌دهد که چگونه صدها برند از مکمل‌های غذایی چیزی فراتر از ترکیب معتدل ویتامین‌ها و گیاهان هستند. در حقیقت بسیاری از برچسب‌ها یکی از ترکیبات مهم خود را از قلم می‌اندازند: ترکیبی پنهانی از جنس دارو یا مواد شیمیایی تجربی.

تجزیه‌و‌تحلیل جدیدی از اطلاعات ثبت شده‌ی سازمان غذا و دارو در آمریکا (FDA) نشان می‌دهد که از سال ۲۰۰۷ تا سال ۲۰۱۶، تقریبا ۷۵۰ مکمل غذایی شناسایی شدند که حاوی مقادیری از داروهای غیرمجاز از جمله داروهای تجویزی، داروهای ممنوع شده و مواد شیمیایی تاییدنشده و استروئیدهای طراح (آنابولیک) بودند. بیش از ۲۰ درصد از این محصولات متخلف حاوی بیش از یک داروی تایید نشده بودند و موارد متعددی هم ترکیبی از داروهای پنهان بودند. در دو مورد از این محصولات، ۶ ترکیب ذکرنشده وجود داشت. برای یک صنعت تقریبا ۳۵ میلیارد دلاری که نیمی از بزرگسالان آمریکایی را تحت پوشش قرار می‌دهد، ممکن است که این داده‌ها تنها نمونه‌ای از خروار باشد. پژوهشگران در مقاله‌ی خود توضیح می‌دهند:

ترکیبات دارویی موجود در این مکمل‌ها دارای پتانسیل آسیب زدن به سلامت فرد در نتیجه‌ی اشتباهات تصادفی در ترکیبات دارویی، وجود مقدار بیش از حد دارو یا داشتن اثر متقابل نامطلوب با دیگر داروها و مشکلات سلامتی و حتی ترکیبات موجود در خود همان محصول است.
داروهای پنهان مکمل های تغذیه ای

در بسیاری از مکمل‌های تغذیه‌ای که با عنوان مکمل کاملا گیاهی معرفی می‌شوند، ترکیبات مضر دارویی وجود دارد

با در نظر گرفتن این که در نتیجه‌ی مصرف این نوع مکمل‌ها هرساله در آمریکا ۲۳ هزار مورد اورژانسی و ۲ هزار مورد بستری اتفاق می‌افتد، کاملا آشکار است که داریم به مشکل بزرگی نگاه می‌کنیم؛ اما موضوع تکان‌دهنده، فروش بی‌پروای این محصولات و عدم واکنش FDA است. از ۷۴۶ محصول شناسایی‌شده تقلبی توسط FDA، تنها ۳۶۰ مورد (۴۸ درصد) اعلام شدند و از فروش آن‌ها جلوگیری شد و بقیه‌ی مکمل‌های آلوده‌ی همچنان به فروش می‌رسند. پیتر کوهن از دانشکده‌ی پزشکی هاروارد گفت:

ناتوانی این سازمان در استفاده از تمام ابزار موجود برای حذف مواد مکمل تقلبی، موجب می‌شود که سلامت مصرف‌کنندگان در معرض خطر قرار گیرد.

بسیاری از مکمل‌های آلوده‌ی آنالیزشده در این مطالعه، حاوی سیلدنافیل (ماده‌ی فعال ویاگرا) بود تا موجب تقویت قدرت جنسی شود. داروی تادالافیل که دارویی برای درمان مشکلات نعوظ هست نیز ترکیبی معمول در این محصولات بود. سایر مواد شیمیایی شامل داروهای ضدافسردگی، داروی کاهش وزن منسوخی به نام سیبوترامین و استروئیدهای آنابولیک یا مواد شبه استروئیدی بودند. تقریبا ۷۵ درصد از مکمل‌های تقلبی از طریق اینترنت یا سفارشات بین‌المللی پستی فروخته می‌شوند. دانیل فابریکانت رئیس انجمن محصولات طبیعی گفت:

این‌ها از گوشه‌های تاریک اینترنت می‌آیند. این مکمل‌ها چیزی نیستند که شما از یک فروشگاه سالم مواد غذایی بخرید.

با توجه به این موضوع که هیچ کدام از این محصولات واقعا تحت همان آزمایشات سختگیرانه‌ی مربوط به داروهای پزشکی قرار نمی‌گیرند، می‌توان انتظار داشت که هر مکملی، هر چیزی داشته باشد و به خاطر همین است که کوهن توصیه می‌کند محصولاتی را انتخاب کنید که تنها حاوی یک ماده هستند و از محصولاتی که دارای ادعاهای داشتن مزایای برابر داروهای پزشکی هستند، اجتناب کنید؛ چون همانطور که این مطالعه نشان می‌دهد بسیاری از مکمل‌ها در واقع همان داروها هستند با این تفاوت که یک داروی ناشناخته و احتمالا ممنوع شده هستند و هیچ راهی هم برای اندازه‌گیری مقدار مصرفی آن دارو وجود ندارد. فابریکانت می‌گوید:

اگر شرکت می‌گوید که مثلا این محصول نظیر ویاگرا عمل می‌کند؛ یا اینکه با مصرف آن دارای عضله‌ای می‌شوید که در حالت مصرف استروئیدها ایجاد می‌شود، بدانید که آن مکمل نیست؛ بلکه یک دارو است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات