امنیت در سرویس تاکسی اینترنتی تپسی چه جایگاهی دارد؟

دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
کل مسیر سفر در تاکسی‌های اینترنتی، توسط شرکت قابل بررسی است؛ لذا امنیت این تاکسی‌ها بالا است. در این مقاله با امکانات امنیتی تازه‌ای سرویس تپسی آشنا می‌شویم.
تبلیغات

تپسی (TAP30) سامانه‌ی هوشمند درخواست خودرو برای سفرهای درون‌شهری است. این اپلیکیشن، در خرداد ۱۳۹۵ به شهروندان تهرانی معرفی شد و در حال حاضر دامنه‌ی فعالیت آن به شهرهای دیگری مانند کرج، اصفهان، شیراز، تبریز، مشهد، لاهیجان، بندرانزلی، رشت، اهواز و ارومیه نیز رسیده است.

تپسی تاکنون برای توسعه‌ی محصول، برنامه‌های منظمی داشته است و از طریق به‌روزرسانی‌های پی‌درپی برای سیستم‌های عامل مختلف، تلاش کرده تا نیاز کاربران را پوشش داده و سرویس خود را بالغ‌تر کند. جدای از اهدافی که تیم توسعه‌دهنده تپ‌سی در مسیر توسعه قرار داده‌اند، بسیاری از قابلیت‌های جدید و اولویت‌بندی‌ها بر اساس نظرسنجی از کاربران صورت می‌گیرد. به‌عنوان مثال، بر اساس نظرسنجی‌هایی که تپسی از مخاطبین خود انجام داده، پارامتر امنیت بالاترین اولویت را برای کاربران تاکسی‌های آنلاین داشته است. به همین خاطر علی‌رغم توسعه سرویس‌های جانبی، این شرکت دستورالعمل‌های هدف‌مندی را جهت پیاده‌سازی مکانیزم‌های مرتبط با امنیت در اپلیکیشن اتخاذ کرده است.

در جدیدترین بسته‌ی به‌روزرسانی اپلیکیشن تپسی شاهد منوی مستقلی برای امنیت هستیم که در آن امکانات متنوع و کاربردی در اختیار مخاطب قرار داده می‌شود. در همین راستا و برای بررسی بیشتر این امکانات با اردلان پویابهار، سرپرست تیم مدیریت محصول تپسی جلسه‌ای داشتیم تا با این امکانات بیشتر آشنا شویم.

برای این بسته‌ی اضافه‌شده به اپلیکیشن، راهنمای بسیار کاملی هم در نظر گرفته‌ شده است که از منوی کنار اپلیکیشن می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید. قدم اول برای امنیت که اهمیت دوچندانی دارد، تطابق مشخصات نمایش‌داده‌شده روی اپلیکیشن مسافر با راننده درخواستی است. شما باید از هم‌خوانی پلاک و تصویر راننده مطمئن شوید، سپس در صورت بروز مشکل از مواردی که در نظر گرفته‌ شده، استفاده کنید.

تماس ناشناس تپ‌سی

با انتخاب گزینه امنیت سفر چند مورد اصلی برای شما به نمایش گذاشته خواهد شد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

گزینه اشتراک سفر با نزدیکان

اگر قرار باشد یکی از اعضای خانواده شما در شب سفری داشته باشد، پیگیری سفر انجام‌شده برای شما اهمیت خواهد داشت و می‌تواند خیال شما را راحت کند. به همین دلیل اگر بخواهید سفر خود را به نزدیکان اطلاع دهید، می‌تواند با این گزینه لینک مخصوصی را برای نزدیکان خود ارسال کنید تا با کمک این لینک، خانواده‌ی شما از مشخصات راننده، پلاک و محل دقیق شما باخبر شوند.

تپسی برای این قابلیت یک‌ قدم به جلو نیز رفته است و کاربر می‌تواند با مشخص کردن نزدیکان خود در گزینه‌ی یادآور، هر زمان که سفری را شروع کرد، با یک یادآوری و تائید از کاربر، سفر به‌ تمامی افراد در لیست ارسال شود.

گزینه تماس با پشتیبانی

در بسیاری از موارد ممکن است با مشکلاتی در حین سفر مواجه شوید که نیاز باشد به‌سرعت با پشتیبانی تماس بگیرید. با استفاده از این گزینه می‌توانید تماس خود را با پشتیبانی برقرار کنید و در مورد مشکل به‌وجودآمده صحبت کنید. البته این را هم نیز اشاره‌ کنیم که میان صف انتظار تماس با پشتیبانی در حین سفر به نسبت تماس با پشتیانی در حالت عادی، تفاوت‌هایی وجود دارد. از این‌ رو، تماس شما با کمترین معطلی برقرار خواهد شد تا به مشکل شما در حین سفر رسیدگی شود.

گزینه SOS

این گزینه را می‌توان یکی از حیاتی‌ترین گزینه‌ها دانست. در مواقع وقوع خطر با انتخاب این گزینه، اطلاعات سفر به‌سرعت به تیم امنیت گزارش خواهد شد. سپس واحد امنیت به‌سرعت با پلیس هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهد تا از اتفاق پیش‌آمده باخبر شوند. این گزینه از حساسیت بالایی برخوردار است و نباید در هر شرایطی از آن استفاده کرد که اگر در شرایط نادرستی استفاده شود، جریمه‌هایی برای شخص در نظر گرفته می‌شود. تفاوت این گزینه با تماس با پشتیبان در نوع مشکل ایجادشده است. شاید از خودتان بپرسید که با توجه به این مورد اگر اتفاق به‌گونه‌ای باشد که عملاً دسترسی به گوشی و انتخاب SOS غیرممکن شود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

ما این سؤال را از تیم تپسی پرسیدم و به ما گفتند که به‌زودی سامانه‌ای روی تپسی اعمال می‌شود که در صورت انحراف از مسیر و یا قطع شدن ارتباط سفیر یا مسافر با سیستم کنترل، مورد در دست پیگیری قرار می‌گیرد و با تماس تلفنی از سوی مرکز، دلیل آن را جویا می‌شوند و این پیگیری تا هماهنگی با پلیس ادامه پیدا خواهد کرد.

تیم تپسی در حال طراحی یک سیستم مانیتورینگ بسیار حرفه‌ای است که با پیش‌بینی زمان سفر، اتفاقات احتمالی را بررسی می‌کند تا اگر مغایرتی به‌وجود آمد، پیگیری‌های لازم انجام شود.

خیلی از این موارد مربوط به مسافران است اما حق طبیعی سفیران هم است که بخواهند از امنیت کاملی برخوردار باشند؛ به همین دلیل سرویس‌هایی هم مخصوص حفظ امنیت سفیران در حال پیاده‌سازی است که در اپلیکیشن مخصوص راننده اعمال می‌شود.

تطبیق مشخصات نمایش‌داده‌شده روی گوشی کاربر با راننده‌ای که به مبدأ کاربر رسیده، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در سیستم اداری تپسی تمامی رانندگان احراز هویت می‌شوند و اگر مشکلی در مشخصات کاربری آن‌ها وجود داشته باشد، اکانت سفیر معلق خواهد شد؛ به همین دلیل نمی‌توان راننده‌ای را بدون تصویر یا درج مشخصات شامل پلاک یا مدل ماشین پیدا کرد. اگر شما با چنین موردی روبه‌رو شدید، پیشنهاد می‌شود که به تیم پشتیبانی اطلاع دهید تا مورد بررسی و رفع شود.

تماس ناشناس میان مسافر و سفیر

اما به سراغ قابلیتی برویم که به‌زودی به‌صورت سراسر اجرایی خواهد شد. تماس ناشناس میان مسافر و سفیر؛ این سرویس مهم مانع مزاحمت‌های احتمالی بین راننده و مسافر می‌شود.

تماس ناشناس تپ‌سی

تپسی، سامانه‌ای را پیاده‌سازی کرده که از طریق آن و به‌زودی قادر خواهید بود تا قابلیت تماس ناشناس را فعال کنید. کاربر می‌تواند به میل خود تماس مستقیم یا ناشناس را با راننده برقرار کند. اگر گزینه‌ی ناشناس را انتخاب کرده باشد، تماس راننده هم کاملاً ناشناس خواهد بود. به‌ این‌ ترتیب، شماره‌ی شما و شماره‌ی راننده به اشتراک گذاشته نخواهد شد و تنها شاهد یک شماره ثابت از سوی خود تپسی هستید.

البته این را هم اشاره‌ کنیم که پیاده‌سازی این سیستم مستلزم هزینه‌ی زیادی برای بسترسازی در میان اپراتورها است؛ به همین دلیل برای فعال‌سازی تماس ناشناس، هزینه‌ی ۱۰۰ تومانی به هر سفر اضافه می‌شود. در حال حاضر این قابلیت به‌صورت شهر به شهر در حال فعال‌سازی است و طی یکی دو ماه آینده به تهران خواهد رسید. این سرویس قوانینی مخصوص به خود را دارد. برای مثال حتماً باید با شماره‌ای که ثبت‌نام کرده‌اید، تماس حاصل کنید. این را هم اشاره‌ کنیم که تعرفه‌ی مکالمه با شماره ناشناس تفاوتی با شماره‌ی عادی ندارد.

آنچه مشخص است، در تپسی اهمیت بسیار زیادی برای امنیت سفر در نظر گرفته شده است. استفاده از اشتراک‌گذاری سفر به شما احساس امنیت می‌دهد و راه‌های درنظرگرفته در مواقع خطر به شما کمک خواهند کرد. تپسی امیدوار است بتواند احساس امنیت کاملی را در یک سفر به شما هدیه دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات