رسید، انتقال پول به سهولت ارسال پیام

دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۵
مطالعه 5 دقیقه
رسید، اپلیکیشنی برای پرداخت است که فارغ از درگیری‌های معمول برای انتقال پول، فرایند ارسال و دریافت پول را به‌سادگی رد و بدل کردن یک پیام تسهیل کرده است.
تبلیغات

ظهور گوشی‌های هوشمند در طی بیش از یک دهه‌ی گذشته نه فقط صنعت ارتباطات بلکه طیف گسترده‌ای از صنایع و کسب‌وکارها را دستخوش تغییرات گسترده‌ای کرده و حتی منجر به ایجاد حوزه‌هایی جدید شده است. یکی از تاثیرپذیرترین حوزه‌های که جزو اولین مشتریان روش‌های نوین توسعه‌یافته در حوزه‌ی تکنولوژی است، حوزه‌ی مالی و اقتصادی است. ظهور فناوری‌های نوین شامل اینترنت، گوشی‌های هوشمند و در کل گجت‌های هوشمند چنان باعث تحول فعالیت‌های مالی و اقتصادی و بانکداری شده که بخش جدیدی با عنوان فین‌تک متولد شده است.

حوزه‌ی فین‌تک شامل شاخه‌های مختلفی است که از صنایع بیمه تا بورس و حتی ارزهای رمزنگاری‌شده را در بر می‌گیرد. پرداخت موبایلی، یکی از پرطرفدارترین و در عین حال پرکاربردترین حوزه‌های فین‌تک است. استفاده از گجت‌های هوشمند در کنار بستر اینترنت که این روزها در دسترس همگان قرار دارد باعث شده تا کسب‌وکارهای متعددی به سمت توسعه‌ی زیرساختی برای تسهیل انتقال پول بروند. برای مثال بسیاری از سرویس‌های پیام‌رسان در کنار رسالت اصلی خود که همانا انتقال پیام است، امکان ارسال پول را بدون درگیر شدن با جزئیات بانکی و تنها از طریق بستر ارتباطی موجود فراهم می‌کنند. ظرفیت مالی این حوزه در سال‌های اخیر رشد فزاینده‌ای داشته، به‌طوری که حجم بازار پرداخت موبایلی در سال ۲۰۱۸ بیش از ۹۳۰ میلیون دلار و برای سال آینده‌ی مبلغی بیش از یک میلیارد دلار پیش‌بینی شده است.

حجم بازار پرداخت موبایلی در سال ۲۰۱۸ از مرز ۹۳۰ میلیون دلار عبور خواهد کرد

اپلیکیشن رسید نیز در همین راستا توسعه یافته است؛ یعنی اصلی‌ترین هدف رسید ایجاد بستری است که با استفاده از آن کاربران برای انتقال پول درگیر تبادل شماره‌ی کارت، شماره‌ی حساب یا شماره‌ی شبا نشوند و تنها با استفاده از شماره‌ی تلفن همراه اقدام به ارسال پول کنند. فرایند ارسال پول در رسید بسیار سریع و بدون هزینه‌ است. پیش از آنکه به سراغ اپلیکیشن و تجربه‌ی استفاده از آن برویم، بهتر است توضیحاتی را در رابطه با زیرساخت مورد استفاده توسط رسید بیان کنیم.

رسید برای انجام تبادلات خود از درگاه سپ یا همان سامان پرداخت استفاده می‌کند. سامان پرداخت در واقع متعلق به بانک سامان بوده و متولی اپلیکیشن و سرویس مالی 724 است.

فلسفه‌ی توسعه‌ی رسید در راستای کاهش پیچیدگی‌هایی است که اپلیکیشن‌های پرداخت اغلب از آن رنج می‌برند، حال آنکه این فلسفه در طراحی رسید نیز رعایت شده است. ظاهر رسید از الگویی ساده و گویا بهره‌ می‌برد، به‌طوری که پس از نصب کردن اپلیکیشن تنها کافی است تا شماره‌ی تلفن خود را وارد کرده و پس از درج دریافتی، وارد محیط اپلیکیشن شوید. رسید دارای ساختار ساده‌ای است که استفاده از آن را بسیار راحت می‌کند.

اپلیکیشن پرداخت رسید

رسید از سه زبانه‌ی پروفایل، خانه با نام رسید و تراکنش‌ها تشکیل شده است. اصلی‌ترین زبانه که مربوط به خانه یا رسید است از دو کلید پرداخت و درخواست تشکیل شده و یک کیبورد نرم‌افزاری متشکل از اعداد برای وارد کردن مبلغ مورد نیاز برای پرداخت یا درخواست مبلغ از دوستان بالای آن قرار دارد. در صورتی که پروفایل کاربری خود را که شامل نام، نام خانوادگی و کد ملی است، وارد نکرده باشید، در صورت اقدام برای ثبت تراکنش، از شما خواسته می‌شود تا ابتدا این اطلاعات را تکمیل کنید.

با اپلیکیشن رسید برای انتقال پول نیازی به شماره‌ کارت ندارید

فرایند پرداخت بسیار ساده‌ است، پس از وارد کردن مبلغی که باید حداقل ۱۰٫۰۰۰ باشد، باید باید روی پرداخت کلیک کنیم. با توجه به اینکه عملکرد ارسال و دریافت رسید مبتنی بر شماره‌ی تلفن همراه است، در این مرحله کافی است تا نام مخاطب دریافت‌کننده را از فهرست مخاطبان انتخاب یا شماره‌ی تلفن جدید را به همراه توضیحی کوتاه وارد کنیم. البته در رسید امکان درخواست یا پرداخت از طریق QRCode نیز وجود دارد. انتقال در صورتی که مبلغ مورد نظر در کیف پول الکترونیک شما باشد، انتقال به‌سادگی به پایان می‌رسد؛ اما در صورتی که موجودی کیف الکترونیک شما در رسید پایین‌تر از مبلغ انتقال باشد، باید اطلاعات مربوط به کارت بانکی خود را وارد کنید.

با توجه به اینکه سرویس‌دهندگان درگاه‌های بانکی که وابسته به سامانه پیوند بانک مرکزی هستند، اطلاعات شماره‌ی کارت کاربران را ذخیره می‌کنند، در صورت استفاده از سرویس سپ، شماره‌ کارت‌هایتان را در رسید مشاهده کرد و از این‌رو استفاده از رسید ساده‌تر از پیش خواهد شد. 

پس از انتخاب کارت و وارد کردن اطلاعات مورد نیاز از قبیل شماره‌ی کارت، رمز دوم، تاریخ انقضا و پول از حساب شما کسر و به کیف الکترونیک دریافت‌کننده انتقال می‌یابد.

شاید از خود بپرسید که چگونه می‌توان مبلغ موجود در کیف پول الکترونیک را به حساب بانکی انتقال داد. این فرایند از طریق شماره‌ی کارت (واریز تا چند دقیقه با کسر ۵۰۰ تومان) یا شماره‌ی حساب (حداکثر تا یک روز و رایگان) قابل انجام است.

رسید توسط تیم کافه بازار و دیوار توسعه یافته است

فرایند درخواست مبلغ نیز از طریق زبانه‌ی رسید یا همان زبانه‌ی اصلی قابل انجام است. در این روش با وارد کردن مبلغ مورد نظر و انتخاب مخاطبی که می خواهیم از وی درخواست مبلغ کنیم، نوتیفیکیشن و پیامکی به کاربر مورد نظر ارسال می‌شود که وی را از این موضوع آگاه می‌کند. در صورت موافقت وی، به روش‌هایی که پیش از این تشریح کردیم، مبلغ از حساب طرف مقابل کسر و به درخواست‌کننده واریز می‌شود. البته باید به وجود نقصان در این فرایند اشاره کرد که البته وجود آن در زبانه تراکنش‌ها نیز قابل رویت است. زمانی که مبلغی را از شخصی درخواست می‌کنید، پنجره‌‌ای برای شما نمایش داده می‌شود که نشان‌دهنده‌ی در حال انتظار بودن این درخواست است. این درخواست در حال انتظار با وجود تایید توسط طرف مقابل تغییروضعیت نیافته و همچنان به همان حالت باقی می‌ماند. این موضوع در زبانه‌ی تراکنش‌ها و فهرست تراکنش‌ها نیز مشخص است، چراکه درخواست‌ها زیر دسته‌بندی «در حال انجام» قرار می‌گیرند، حال آنکه در واقع این تراکنش‌ها به پایان رسیده‌اند.

در مجموع، می‌توان رسید را روشی نو در حوزه‌ی فین‌تک برای پرداخت و دریافت پول خواند که کاربران را از رد و بدل کردن شماره‌ی کارت یا سایر اطلاعات بانکی که به یاد داشتن‌شان چندان ساده نیست، بی‌نیاز می‌کند. رسید محصولی جدید از خانواده‌ی کافه بازار و دیوار است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات