معرفی انواع دستگاه تصفیه آب صنعتی (بررسی کامل ۲۰۱۸)

یک‌شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
رسوبات آب سالانه هزینه‌های زیادی را برای نگهداری از تجهیزات به ساختمان‌های تجاری و مسکونی وارد می‌کنند، از این‌رو بهترین روش برای کاهش این هزینه‌ها استفاده از دستگاه‌های تصفیه‌ی آب است.
تبلیغات

 سالانه در جهان هزینه‌های بسیار زیادی جهت نگهداری سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی صرف می‌گردد. این هزینه‌ها شامل رفع رسوب و خوردگی ایجاد شده در سیستم تاسیسات است. درصورتی که با نصب دستگاه تصفیه آب صنعتی مناسب، پیش از ورود آب به این سیستم‌ها، می‌توان در هزینه‌های تعمیر و نگهداری صرفه‌جویی کرد. شرکت رسوب آب، طراح و سازنده انواع دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی، با کادری مجرب با توجه به آنالیز آب، راهکارهای مناسبی جهت تصفیه آب صنایع مختلف، ارائه می‌کند.

اصلی‌ترین راه‌های تصفیه آب عبارتند از:

تصفیه آب رسوب آب

دستگاه اسمز معکوس:

اسمز معکوس فرآیندی فیزیکی است که می‌توان از هر محلولی به کمک یک غشاء نیمه تراوا، حلال تقریباً خالص تهیه کرد به طوری که به کمک این روش می‌توان از آب شور، آب آشامیدنی تهیه کرد. دستگاه اسمز معکوس می‌تواند ۹۹% مواد معدنی حل شده و ۹۷% مواد آلی و کلوئیدی آب را حذف کند.

ممبران دستگاه اسمز معکوس به عنوان یک مانع برای کلیه نمک‌های موجود در آب عمل می‌کند، به‌طوری که مولکول‌های آب قادرند از میان ممبران دستگاه اسمز معکوس عبور و آب خالص تولید کنند.

شرکت رسوب آب از سال ۱۳۷۲ تاکنون در زمینه ساخت و طراحی دستگاه اسمز معکوس پروژه‌های متعددی در شهرهای خوزستان، سمنان، قم، تبریز، مشهد، کرمان، اردبیل، بندرعباس، ساری، کرمانشاه و شمار دیگری از شهرها انجام داده است.

دستگاه اولترافیلتراسیون و میکروفیلتراسیون:

اولترافیلتراسیون نیز به معنی گرفتن ذرات بسیار ریز در حد میکرون (جامد معلق در آب) است. معمولاً فیلترهای اولترافیلتراسیون دارای منافذ بسیار ریزی هستند که آب از آنها عبور کرده و مواد معلق بسیار ریز، مواد کلوییدی، پروتئین‌ها و آلاینده‌های میکروبیولوژی به تله می‌افتند. استفاده از میکروفیلترهای با منافذ ۰/۱ تا ۵ میکرون به عنوان پیش تصفیه برای دستگاه‌های اسمز معکوس R.O، وسیله مطمئنی برای حفاظت از ممبران‌ها و پمپ‌های فشار قوی جهت حذف ذرات معلق است. این فیلتر‌ها علاوه بر پیش تصفیه دستگاه اسمز معکوس، در صنایع غذایی، آب معدنی و تصفیه پساب‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آیا دستگاه اسمز معکوس و دستگاه فیلتراسیون متفاوت هستند؟

در مورد دستگاه فیلتراسیون و دستگاه اسمز معکوس گاهی اوقات یک تصور اشتباه وجود داشته و این دو فرآیند را شبیه یکدیگر تصور می‌کنند. در حالیکه این دو فرآیند ماهیت کاملاً متفاوتی دارند.

فیلتراسیون دارای غشایی با منافذ بسیار ریز است که آب به صورت توده جریان از آن عبور می‌کند. در حالیکه اسمز معکوس دارای غشایی است که حتی زیر میکروسکوپ هم هیچ منفذی را در آن نمی‌توان دید. این سیستم یک غشاء پیوسته یکنواخت دارد که آب از طریق نفوذ مولکولی، تک تک مولکول‌ها از آن عبور می‌کند.

شرکت رسوب آب

دستگاه سختی‌گیر:

دستگاه سختی‌گیر جهت نرم کردن آب یا به عبارتی حذف نمک‌های کلسیم و منیزیم که خود منشا اصلی سختی هستند، استفاده میٰ‌شود. دستگاه سختی‌گیر همچنین برای جلوگیری از ایجاد رسوب در سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی کاربرد بسیاری دارد. این روش برای تهیه آب با کیفیت بالا از آب شهر، سبک کردن آب، تهیه آب تغذیه بویلرها و نیز صنایع شیمیایی، صنایع کاغذ، صنایع داروسازی استفاده می‌شود.

شرکت شیمیایی رسوب آب دستگاه سختی‌گیر را در ظرفیت‌های مختلف به صورت اتوماتیک و نیمه اتوماتیک ارائه می‌کند.

دستگاه الکترودیالیز:

یکی دیگر از روش‌های غشایی که در جهت توسعه و فراگیر شدن پیش می‌رود، الکترودیالیز است. دستگاه EDI برتری‌های زیادی نسبت به دستگاه سختی‌گیر دارد. غشاهای به‌کار رفته در دستگاه الکترودیالیز باردار بوده و علاوه بر باردار بودن نسبت به یون مخالف بار خود، نیمه تراوا هستند. بدین معنا که یون همنام خود را دفع نموده و یون مخالف را از خود عبور می‌دهند.

این سیستم قادر است هدایت الکتریکی آب را به کمتر از ۰/۱ میکروزیمنس کاهش دهد، از این رو نصب آن بعد از سیستم Double R.O آب مناسبی برای صنایعی که نیاز به آب فوق خالص دارد مانند صنایع دارویی و پزشکی تولید می‌کند.

برای انتخاب بهترین دستگاه تصفیه آب، می‌توانید با شرکت رسوب آب تماس گرفته و از مشاوره رایگان کارشناسان ما بهره ببرید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات