تصمیم احتمالی دل برای عرضه عمومی سهام یا افزودن مالکان جدید

دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
سران دل در حال بررسی تصمیمی مبنی بر عرضه‌ی عمومی سهام این کمپانی یا افزایش تعداد مالکان آن از طریق جذب سرمایه‌گذار هستند.
تبلیغات

به‌گزارش رویترز آمریکا، شرکت فناوری‌ دل به‌عنوان یک سازنده‌ی بزرگ کامپیوتر، در حال توسعه‌ی طیفی از حق‌ انتخاب‌ها است که می‌تواند باعث شود بزرگ‌ترین کمپانی تکنولوژی خصوصی دنیا از طریق تملک یا عمومی‌ شدن سهام، رشد کند.

هیئت مدیره‌ی این شرکت اواخر این ماه جلسه‌‌ای برای بررسی بزرگ‌ترین دگرگونی تاریخ کمپانی تشکیل خواهد داد. این کمپانی، شرکت ارائه‌دهنده‌ی ذخیره‌ی داده‌های EMC را به‌مبلغ ۶۷ میلیارد دلار درسال ۲۰۱۶ خریداری کرد.

کمپانی مستقر در راند راک تگزاس و تأسیس‌شده توسط مایکل دل، بعداز اینکه با EMC قرارداد بست، نتوانست در هزینه‌ها صرفه‌جویی کند و عملکرد قبلی این خود را ارائه دهد که به‌همین دلیل تحت فشار برای سودآوری است. این در حالی است که هزینه‌های بالاتر و بازار چالش‌برانگیز ذخیره‌ی داده، کم‌کم باعث کاهش یافتن سود و ارزش آن شده است.

شرکت دل در حال بررسی چندین هدف خرید ممکن برای تقویت جریان نقدی و توسعه‌ی پیشنهادات خود است. براساس گفته‌ی منابع موثقی که خواسته‌اند هویت آن‌ها ناشناس باقی بماند، بررسی‌های شرکت دل در مراحل ابتدایی خود قرار دارد و هنوز هیچ‌ قرارداد و معالمه‌ای قطعی نیست. این کمپانی به‌ درخواست برای نظر دادن خارج‌ از ساعات کاری عادی در آمریکا جواب نداده است. اخبار مربوط‌ به بررسی‌های دل ابتدا توسط بلومبرگ گزارش شد.

طبق گفته منابع آگاه، شرکت دل همچنین درحال بررسی فروش یا عرضه‌ی اولیه سهام یکی از بخش‌های سریع‌الرشد خود، یعنی شرکت نرم‌افزار پیووتال است. دل همچنین ممکن است معامله‌ای با شرکت VMware (سازنده‌ی نرم‌افزار مجازی‌سازی) که بخش عمده‌ی آن متعلق به خودشان است، ترتیب دهد. سهام VMware که در ۱۲ ماه گذشته حدود ۶۲ درصد افزایش یافت، به بالاترین میزان خودش در پنجشنبه‌ی هفته‌ی پیش رسید.

 برند دل شامل محصولات تکنولوژی فراوان از‌ جمله سرور، نمایشگر، ایستگاه کار و کامپیوترهای مخصوص بازی است و همچنین یک واحد امنیتی، RSA و پلتفرم ابری به‌نام بومی دارد. این کمپانی رقابت شدیدی با رقبای سرسخت خود در عرصه‌ی بازار ذخیره‌سازی و همچنین رقبای ابری مثل آمازون و مایکروسافت اژور دارد و این شرکت‌ها فشارهایی روی قیمت‌ها وارد کرده‌اند. دیوید گولدن، رئیس زیرساخت‌های دل و مدیر اجرایی سابق EMC که پاییز سال گذشته سمت خود را ترک کرد و همچنین خود شرکت دل، از آن‌ موقع روی شناسایی عملیات‌ ذخیره‌سازی کمپانی کار می‌کنند.

براساس اطلاعات به‌دست‌آمده‌ از شرکت داده‌های بین‌المللی، بازار کامپیوتری که مایکل دل آن را در سال ۱۹۸۴ به‌عنوان یک فرد تازه‌ فارغ‌التحصیل‌شده از دانشگاه با ۱۰۰۰ دلار راه‌اندازی کرد و هنوز هم به‌ دلیل شهرت گوشی‌های هوشمند و تبلت‌هایش بدون حرکت باقی مانده است، در سال ۲۰۱۷، ۰.۰۲ درصد کاهش یافت.

نقطه‌ی روشن و امیدوارکننده‌ی شرکت دل مربوط‌ به سرورهای آن می‌شود که مجموع سود خالص آن را از ۴۱.۶ میلیارد دلار به ۵۶.۷ میلیارد دلار در ۹ ماه تا تاریخ ۳ نوامبر رساند. اما هزینه‌های عملیاتی کمپانی از ۱۰ میلیارد دلار به ۱۷.۳ میلیارد دلار افزایش یافت و موجب خسارتی ۳ میلیارد دلاری در بخش عملیاتی شد که بالاتر از خسارت عملیاتی ۱.۶ میلیارد دلار در سال گذشته است.

راه خروج به‌سمت سیلور لیک

یکی دیگر از تفکراتی که در ذهن سران شرکت دل می‌گذرد، ارائه‌ی راهی به‌سمت شرکت سهامی خصوصی سیلور لیک است تا از سرمایه‌ی آن برای کمپانی خود استفاده کند. شرکت سیلور لیک با قراردادی ۲۴.۹ میلیارد دلاری درسال ۲۰۱۳ از مایکل دل پشتیبانی مالی صورت داد. و به خصوصی شدن کمپانی کمک کرد. چیزی حدود ۱۸ درصد از شرکت دل متعلق به سیلور لیک است.

فهرست بازار سهام برای دل به شرکت سیلور لیک اجازه خواهد داد سهام خود را کم‌کم بفروشد. همچنین عرضه‌ی اولیه سهام دل یا واگذاری یک یا چند بخش از دارایی‌های آن، بدهی‌های دل را کاهش خواهد داد و برای پرداخت هزینه‌های گران، پول ذخیره خواهد کرد که این مقدا،ر اکنون‌ حدود ۲ میلیارد دلار در سال است.

انتظار می‌رود که بدهی ۵۲.۵ میلیارد دلاری دل حتی از این هم سنگین‌تر شود؛ چراکه طبق اصلاحات مالیاتی ماه گذشته‌ی آمریکا، مالیات بر سود هرساله قبل از کسر بهره، مالیات و استهلاک، ۳۰ درصد است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات