برای حفظ ارزش های کسب و کار، برخی مشتریان را حذف کنید

دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
رفع نیازهای برخی مشتریان مستلزم زیر پا گذاشتن اصول و مبانی فرهنگ شرکت است. در این مواقع باید حذف آن‌ها را به‌عنوان یک گزینه مد نظر داشته باشید.
تبلیغات

فرهنگ سازمانی یکی از پایه‌های اساسی راه‌اندازی و پیشرفت هر کسب و کار است. شما در ابتدای تأسیس کسب و کار خود ابتدا به این فکر هستید که ارزش‌ها و خط قرمزهای خود را مشخص کنید. البته برخی کارآفرینان در این کار سهل‌انگاری می‌کنند و اکثر آن‌ها در ادامه‌ی مسیر با سردرگمی مواجه می‌شوند. به هر حال، فرهنگ سازمانی می‌تواند شما را در بسیاری از پیچ و خم‌های مسیر کارآفرینی به سلامت عبور دهد.

کاملا طبیعی است که برخی اوقات، فرهنگ و ارزش‌های شما خدشه‌دار قرار بگیرد؛ کارمندانی که ارزش‌ها و قوانین را رعایت نمی‌کنند یا شرایطی که باعث می‌شود مدیران یا خود مؤسس شرکت، مجبور به زیر پا گذاشتن ارزش‌ها شود. در این مواقع است که تفاوت یک مدیر معمولی و یک رهبر کسب و کار مشخص می‌شود. به‌عنوان یک رهبر باید بدانید که ارزش‌ها، تحت هر شرایطی خط قرمز هستند و در صورت زیر پا گذاشتن آن‌ها، در قدم اول اعتبار شما زیر سؤال می‌رود.

البته شرایط استثنائی نیز وجود دارد. به‌عنوان مثال ارزش‌های یک سازمان ممکن است در ابتدای تأسیس به‌خوبی تدوین نشوند و پس از مدتی مشاهده شود که اغلب رفتارهای کارمندان و مدیران، با آن‌ها منافات دارد. در این مواقع بهتر است یک بازنگری اساسی در قوانین و ارزش‌ها داشته باشید.

ارزش های اساسی

برخی اوقات، مشتریان و طرف‌های قرارداد خواسته یا ناخواسته ارزش‌های شرکت شما را تهدید می‌کنند. فرض کنید شما احترام متقابل و رعایت ادب در مکالمات و ارتباطات را جزو قوانین اصلی شرکت تعیین کرده‌اید و اگر هر کارمندی با هر مرتبه‌ای این قانون را زیر پا بگذارد، به‌راحتی او را اخراج می‌کنید. حال اگر یک مشتری این قانون را زیر پا بگذارد و به کارمندان شما توهین کند، آیا به خاطر احترام به او، از ارزش‌ها کوتاه می‌آیید؟ اگر چنین تصمیمی می‌گیرید باید بگوییم کاملا در اشتباه هستید.

همه‌ی مدیران می‌دانند که جذب مشتریان جدید و راضی کردن آن‌ها به بستن قرارداد (در مقیاس شرکتی) بسیار دشوار است و هزینه‌های زیادی طلب می‌کند. نتیجه‌ی از دست دادن مشتری که به‌سختی جذب شده است، خسارتی قابل توجه خواهد بود. در این مواقع است که شما خود را به‌عنوان یک رهبر که کسب و کار و ارزش‌هایش در اولویت اول قرار دارند، نشان می‌دهید. وقتی یک مشتری ارزش‌ها و خطوط قرمز شما را زیر پا بگذارد، بهترین کار، حذف او با کمال احترام است. این کار شما حتما در خاطر کارمندان باقی خواهد ماند. آن‌ها با دیدن رفتار مدیرشان، به کار کردن در شرکت افتخار خواهند کرد.

فراموش نکنید که کارمندان همیشه در حال مشاهده و تحلیل رفتارهای شما هستند. آن‌ها انتظار دارند فردی که تأکید زیادی روی ارزش‌های شرکت دارد، خود، آن‌ها را رعایت کند و به اصول پایبند باشد. اگر نتوانید یک مشتری را به خاطر زیر پا گذاشتن اصولتان حذف کنید، نمی‌توانید از کارمندان انتظار احترام به این قوانین داشته باشید. به هر حال، حذف مشتری تصمیم دشواری است؛ اما مطمئن باشید با این کار در مواقع درست، عمر بلندمدت شرکت خود را تضمین خواهید کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات