بیل گیتس: وقت خداحافظی با فلج اطفال برای همیشه فرا رسیده است

چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
بیماری فلج اطفال که تا مدت‌ها کابوس مشترک تمام مردم جهان بود، به پایان داستان تلخ خود رسیده است.
تبلیغات

برای مدت زمان طولانی، بیماری فلج اطفال یکی از بیماری‌های ترسناک در سراسر جهان بود. اولین مورد این بیماری در سال ۱۷۸۹ ثبت شده است؛ اما پیشینه‌ی فلج اطفال قبل از این تاریخ است. اکنون به‌ نظر می‌رسد که در سال ۲۰۱۷، فلج اطفال به‌طور رسمی ریشه کن شده است. این نویدی است که در پنجمین سالگرد روز جهانی فلج اطفال توسط بنیاد بیل گیتس و ملیندا داده شده است. بیل گیتس، بنیان‌گذار مایکروسافت، در نامه‌ی سالانه‌ی بنیاد بشر دوستانه‌اش نوشت:

 پیشرفت‌های صورت‌گرفته در مبارزه با فلج اطفال می‌تواند یکی از دستاوردهای مهم در عرصه‌ی سلامت جهانی باشد. اگر شرایط در مناطق تحت خطر ثابت بماند، سال ۲۰۱۷ آخرین سال وقوع بیماری فلج اطفال خواهد بود.

دکتر جی ونگر، رئیس بنیاد ریشه‌کن کردن فلج اطفال، امیدوار است که پس از سال ۲۰۱۷ دیگر خبری از فلج اطفال در هیچ جای جهان نباشد. وی می‌گوید:

 آنچه در حال حاضر به دنبال آن هستیم، ریشه‌کن کردن بیماری فلج اطفال است. اکنون نزدیک‌تر از همیشه به این هدف قرار گرفته‌ایم و امیدواریم که شاهد ریشه‌کن شدن کامل این بیماری باشیم.

واکسن فلج اطفال

فلج اطفال دومین بیماری‌ پس از آبله است که می‌تواند از زندگی بشر ریشه‌کن شود. دکتر ونگر در این خصوص می‌گوید در حال حاضر تنها ۱۲ مورد مبتلا به فلج اطفال در جهان وجود دارد که تمام این موارد در دو کشور افغانستان و پاکستان مستقر هستند. وی افزود:

 در دو سال گذشته پیشرفت بی‌سابقه‌ای در مبارزه با فلج اطفال تجربه کرده‌ایم. در سال ۲۰۱۵ تنها ۷۴ مورد و در سال ۲۰۱۶ تنها با ۳۷ مورد فلج اطفال مواجه بودیم که این رقم در سال ۲۰۱۷ به ۱۲ مورد رسید.

این موفقیت حاصل از تلاش‌های بی‌سروصدای قهرمانانی است که در سال ۱۹۵۵ اقدام به انتشار واکسن‌ فلج اطفال کردند.

در حال حاضر تنها ۱۲ مورد مبتلا به بیماری فلج اطفال در دنیا وجود دارد!

از زمان آغاز به ریشه‌کن کردن فلج اطفال توسط مجمع جهانی بهداشت در سال ۱۹۸۸، این بیماری به میزان ۹۹.۹ درصد کاهش پیدا کرده است. این حرکت توسط نهادهای متعددی در سر تا سر جهان پشتیبانی شد و چنین پیروزی بزرگی را در مبارزه با این بیماری رقم زد. بنیاد گیتس در ماه ژوئن ۲۰۱۷ مبلغی معادل ۴۵۰ میلیون دلار برای ادامه‌ی حمایت از تلاش‌های مربوط به مبارزه با فلج اطفال متعهد شد. دکتر ونگر می‌گوید:

 شاید تعجب کنید که چرا با وجود تنها ۱۲ مورد مبتلا به فلج اطفال، هزینه‌ی زیادی صرف این موضوع می‌شود. با این حال، ما می‌خواهیم مطمئن شویم که پرونده‌ی این بیماری برای همیشه بسته شده است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات