۱۴ شهریور: پایان کار آخرین ابرکامپیوتر STRECH شرکت IBM

سه‌شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۳۷ سال پیش در چنین روزی، آخرین ابرکامپیوتر سری STRETCH شرکت IBM خاموش شد تا این پروژه علمی-نظامی به پایان خود برسد.
تبلیغات

۳۷ سال پیش در چنین روزی (۵ سپتامبر سال ۱۹۸۰)، آخرین ابرکامپیوتر STRETCH یا 7030 IBM در دانشگاه بریگام یانگ خاموش شد. این ابرکامپیوتر نتیجه‌ی یک پروژه بزرگ تحقیق و توسعه بود. شرکت IBM این پروژه را در سال ۱۹۵۵ شروع کرد و اولین مشتری آن‌ها آزمایشگاه علمی لس آلاموس بود که تحت نظارت کمیسیون انرژی اتمی ایالات متحده اداره می‌شد. این محصول شرکت پیشگام دنیای کامپیوتر، برای طراحی سلاح‌های اتمی استفاده می‌شد.

ابرکامپیوتر STRETCH که در سال ۱۹۶۱ به مشتری مذکور تحویل داده شد، در زمینه‌های مختلفی رکورددار شد:

اولین محصول بزرگ IBM که به‌جای لامپ خلأ در آن از ترانزیستور استفاده شده بود، دیسک‌درایوهای ضخیم متعدد با لایه‌های نوشتن و خواندن داشت که ظرفیتی حدود ۳۲ مگابایت فراهم می‌کردند. علاوه بر آن این کامپیوتر مجهز به حافظه‌ی اصلی مغناطیسی ۲ مگابایتی بود. قابلیت‌های مهم دیگر این کامپیوتر، نوآوری‌های معماری آن بودند: این محصول دارای معماری خط لوله بود که امکان اجرای چند فرمان کامپیوتری را از بخش‌های مختلف دستگاه فراهم می‌کرد. قابلیت دیگر، الگوریتم جستجوی ترکیبی نام داشت که دریافت و پردازش ۷ دستور پیش از نیاز به اجرا را انجام می‌داد تا شروع پردازش اصلی با سرعت بیشتری انجام شود. قابلیت اجرای چند برنامه‌ی هم‌زمان نیز از توانایی‌های STRETCH بود.

هدف از طراحی این کامپیوتر، ساخت دستگاهی الکترونیکی با سرعت و توانایی ۱۰۰ تا ۲۰۰ برابر تمام رقبا بود. اگرچه STRETCH پیشرفته‌ترین سیستم الکترونیکی تا آن زمان بود؛ اما تنها ۲۵ تا ۵۰ برابر رقبا سریع عمل می‌کرد. 

آیپاد نسل شش در کنار آیپاد نسل پنج

از دیگر رویدادهای مهم این روز می‌توان به معرفی اولین نسل از پخش‌کننده‌ی موسیقی محبوب شرکت اپل یعنی آیپاد تاچ اشاره کرد. آیپاد تاچ پخش‌کننده‌ای حرفه‌ای با سیستم‌عامل اختصاصی اپل یعنی iOS بود که قابلیت‌های مولتی‌تاچ را به این پخش‌کننده‌ها اضافه کرد. اولین نسل از این پخش‌کننده‌های موسیقی در ۵ سپتامبر ۲۰۰۷ معرفی شد. تاکنون ۶ نسل از آیپاد تاچ‌ به بازار عرضه شده‌اند که نسل ششم و آخر در ۱۵ جولای سال ۲۰۱۵ معرفی شد. این دستگاه‌ها علاوه بر قابلیت پخش موسیقی، توانایی پخش فیلم، ثبت عکس و ویدیو و اتصال به اینترنت از طریق وای‌فای دارند. به عبارتی می‌توان آیپاد تاچ را یک گوشی آیفون بدون سیم‌کارت دانست که تمامی قابلیت‌های سیستم‌عامل iOS به‌جز اتصال به شبکه‌ی مخابراتی را دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات