دیافراگم دوربین چیست و چه اهمیتی دارد

جمعه ۱۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
روز گذشته گوشی ال‌جی V30 معرفی شد. این گوشی از امکانات جدید و به‌روزی بهره می‌برد. یکی از این موارد دیافراگم دوربین اصلی این محصول با گشودگی ۱.۶ است.
تبلیغات

گوشی ال‌جی V30 امروز به‌صورت رسمی معرفی شده است؛ اکنون مطالب زیادی از این محصول می‌دانیم. یکی از این موارد، نشان می‌دهد که دوربین اصلی V30 از دیافراگمی با گشودگی ۱.۶ بهره می‌برد که به آن لقب گسترده‌ترین دیافراگم در گوشی‌های همراه را داده است. ولی چرا این قضیه از اهمیت زیادی برخوردار است؟ دیافراگم در دوربین به چه معناست و چه کاری انجام می‌دهد؟

ساختار دوربین

دوربین‌های دیجیتال، سیستم‌های پیچیده‌ای هستند که در آن چندین عنصر برای تولید نتایج مطلوب، مثل چرخ‌دنده‌های ساعت، در کنار یک‌دیگر قرار گرفته‌اند. در یک طرف، حسگر تصویر وجود دارد که نور را جذب می کند و آن را به سیگنال های دیجیتال تبدیل می‌کند که به یک تصویر دیجیتال تبدیل می‌شوند. از سوی دیگر یک سیستم لنز، که اغلب شامل چندین لنز است، نور را به سمت سنسور هدایت می‌کند.

به طور کلی، دیافراگم یک بازوی دایره‌ای درون سیستم اپتیکال است. دیافراگم میزان نور ورودی به دوربین را تعیین می کند: یک دیافراگم وسیع‌تر اجازه می‌دهد تا نور بیشتری به سنسور برسد و بالعکس.

camera-aperture-compared

همان‌طور که در تصویر بالا نشان داده شده است، اندازه‌ی دیافراگم در یک لنز متفاوت است. قطر آن توسط شرایط عکس‌برداری و یا هدف عکاس از عکس تعیین می‌شود. برای مثال در عکس‌های پرتره، دیافراگم وسیع‌تر منجر به عکس‌های بهتر می‌شود، درحالی که چشم‌اندازها و مناظر طبیعی معمولا با دیافراگم بسته‌تری ثبت می‌شوند.

چرا دوربین‌ گوشی‌های هوشمند متفاوت هستند

دوربین‌ گوشی‌های هوشمند بسیار کوچک‌تر از همتایان حرفه‌ای خود هستند، از این رو آن‌ها نور کمتری را جذب می‌کنند. نیازی نیست که شدت جذب نور با تغییر گشودگی دیافراگم، کم و زیاد شود. در اکثر دوربین‌های گوشی هوشمند، قطر لنز به عنوان دیافراگم عمل می کند، به طوری که هرقدر لنز عریض‌تر باشد، نور بیشتری جذب خواهد کرد.

mobile camera

همان‌طور که در ابتدا ذکر شد، ال‌جی V30 گسترده‌ترین دیافراگم را در گوشی‌های همراه دارد، که ۲۵ درصد نور بیشتری نسبت به یک لنز با گشودگی ۱.۸ به سنسور انتقال می‌دهد. در جدول زیر میزان گشودگی دیافراگم این گوشی با پرچم‌دارهای سایر شرکت‌ها مورد مقایسه قرار گرفته است.

مدل

گشودگی دیافراگم

LG V30

f/1.6

Galaxy S8

f/1.7

HTC U11

f/1.7

iPhone 7

f/1.8

LG G6

f/1.8

Essential Phone

f/1.9

این اعداد به چه معنایی هستند؟

اگر در مشخصات یک گوشی به بخش دوربین نگاه کنید، دیافراگم آن را با حرف کوچک f و یک عدد نشان می دهند: به عنوان مثالf/1.6. اگر با یک مقاله‌ی علمی و تخصصی سروکار نداشته باشید، نوشتن آن به صورت F/1.6 یا F1.6 نیز رواج دارد.مهم‌ترین چیزی که در رابطه با دیافراگم دوربین باید بدانید، این است که هر چه این عدد کوچکتر باشد، دیافراگم بزرگتر است. دیافراگم گسترده‌تر نور بیشتری جذب می‌کند و کمک می کند تا عکس‌های واضح تری ثبت شوند. اما اگر بخواهید جزئیات فنی مربوط به دیافراگم را بدانید، f فاصله کانونی از لنز است - فاصله‌ی بین سنسور تصویر و نقطه‌ای که در آن نور جمع می‌شود. شکل زیر به‌سادگی این موضوع را نشان می‌دهد.

technical apeture

دیافراگم گسترده‌تر عکس‌های واضح‌تری را ثبت می‌کند؟

به نظر می رسد دوربین‌ها از چشم انسان سریع‌تر باز و بسته می‌شوند (البته میزان این سرعت بستگی به سرعت شاتر دارد که مقوله ی دیگری است)، اما عکس‌ها فورا ثبت نمی‌شوند. حسگر تصویر برای جذب نور نیاز به زمان (هرچند کم) دارد. این زمان، همان سرعت شاتر و یا زمان قرار گرفتن سنسور در معرض نور شناخته می شود؛ این زمان ممکن است بسیار متفاوت باشد و بسته به شرایط، می تواند به اندازه‌ی یک هزارم ثانیه یا چند ثانیه باشد. همچنین ISO - میزان حساسیت سنسور به نور نیز مقوله‌ی دیگری است و با توجه به شرایط نوری محیط تغییر می‌کند: هر چه ایزو بیشتر باشد، حساسیت سنسور به نور بیشتر می‌شود ولی نویز عکس بالا می‌رود. عکس‌های با نور کم به میزان ایزوی بالاتری نیاز دارند، به همین دلیل نویز بیشتری نسبت به عکس‌هایی که در روز گرفته می‌شوند، دارند.

هنگامی که یک دوربین از یک دیافراگم وسیع استفاده می کند، نور بیشتری به سنسور می رسد. در شرایطی که نور زیاد باشد، این اجازه را می‌دهد تا شاتر دوربین با سرعت بالاتری عمل کند و عکس دچار تاری و لرزش نشود. در مواردی که نور کم است، اگر دوربین شما دیافراگم بزرگ‌تری داشته باشد، نور بیشتری جذب خواهد کرد و نیاز شما به افزایش ایزو را به حداقل خواهند رساند. همین دلیل استفاده از دیافراگم ۱.۶ در دوربین ال‌جی V30 را به یک مزیت بزرگ برای این دوربین تبدیل می‌کند.

iso difference

در مورد LG V30:

متاسفانه، هنوز عکسی که توسط دوربین V30 ثبت شده باشد، در دسترس نیست. ولی با توجه به رونمایی این گوشی در IFA 2017 به‌زودی شاهد نمونه‌هایی از عکس‌های ثبت شده توسط این محصول خواهیم بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات