الیاس حضرتی در بازدید از تحریریه زومیت: مجموعه زومیت تحولات مثبتی در حوزه تکنولوژی ایجاد کرده است

سه‌شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
الیاس حضرتی، نماینده مردم تهران در مجلس دهم، صبح روز گذشته با حضور در تحریریه زومیت، ضمن تبریک به مناسبت هفتمین سال آغاز به کار مجموعه زومیت، نشستی صمیمانه با اعضای تحریریه برگزار کرد.
تبلیغات

مدیرمسئول روزنامه‌های اعتماد و تعادل درباره اهمیت فعالیت رسانه‌ای گفت:‌ «اطلاع‌رسانی و کار رسانه‌ای امری مقدس و درعین‌حال دشوار محسوب می‌شود؛ بیداری، رشد و تعالی یک جامعه از دریچه رسانه حاصل می‌شود و در این مسیر فعالان رسانه‌ای، خبرنگاران، عکاسان و هر آنکه در این مسیر گام برمی‌دارد، وظیفه سختی بر دوش دارد. خوشحالم که امروز در جمع یکی از جوان‌ترین و درعین‌حال مجرب‌ترین تیم‌های رسانه‌ای فعال در ایران حضور دارم؛ مجموعه‌ای که در سال‌های اخیر توانسته تحولات مثبتی را در حوزه تکنولوژی ایجاد کند و امیدوارم این روند روبه‌رشد ادامه‌دار باشد.»

الیاس حضرتی

شرایط رسانه‌های آنلاین و آینده فضای مجازی این روزها به محل بحثی میان سیاستمداران ایرانی تبدیل شده است، چه در دوران تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری و چه در جریان رأی اعتماد به کابینه دوازدهم، درباره آینده فضای مجازی بحث‌های زیادی مطرح شد. نماینده تهران درباره اهمیت فضای مجازی گفت:‌ «در سال‌های نه‌چندان دور، رسانه‌های چاپی برای مردم اهمیت زیادی داشت، در بهار مطبوعات در دوران اصلاحات تیراژ روزنامه‌ها گاه به میلیون هم می‌رسید؛ اما رفته‌رفته با پیشرفت تکنولوژی شاهد کمرنگ‌تر شدن این رسانه‌ها و در عوض قدرت گرفتن رسانه‌های آنلاین و شبکه‌های اجتماعی شدیم. اگر در سال‌های قبل روزنامه‌ها و مجلات سرنوشت انتخابات را تعیین می‌کردند، در چند انتخابات گذشته، شبکه‌های اجتماعی این نقش را بر عهده گرفته‌اند. تلگرام، توییتر و اینستاگرام شبکه‌های اجتماعی تأثیرگذاری هستند و مردم ما به این شبکه‌های اقبال فراوانی نشان داده‌اند.»

الیاس حضرتی

اما آینده رسانه‌های آنلاین و شبکه‌های اجتماعی همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و بحث بر سر کنترل فضای مجازی همچنان ادامه دارد. حضرتی درباره آینده فضای مجازی نظرات جالبی دارد: «مسدود کردن، کنترل کردن یا آزادی شبکه‌های اجتماعی این روزها مطرح است؛ اما راه درست کدام است؟ بدون تردید اگر روش فیلترینگ جواب می‌داد امروز هیچ کاربر ایرانی نباید در توییتر عضو می‌شد؛ اما سخنان سیاستمداران بجای تریبون‌های رسمی این روزها در توییت‌هایشان منتشر می‌شود. من در اینستاگرام و توییتر شخصی‌ام، مستقیم و بی‌واسطه با مردمی که افتخار وکالتشان را دارم در ارتباطم. چه کسی می‌تواند بگوید این اتفاق خوشایندی نیست؟ اما آزادی بی‌حدومرز هم پسندیده نیست. وقتی تلفن‌های هوشمند یا تبلت‌ها در اختیار همه گروه‌های سنی قرار دارد، نباید دسترسی به شبکه‌های اجتماعی را نامحدود کرد. این تفکر ضربات سنگینی به جامعه وارد می‌کند. همان‌طور که تفکر فیلترینگ جواب نمی‌دهد، یقین داشته باشید آزادی بی‌حدومرز هم تفکر غلطی است. خود همین شبکه‌های اجتماعی هر روز مشغول محدود کردن محتوای این شبکه‌ها هستند و این اتفاق بدی نیست. رهبری معظم انقلاب در فرمایشاتشان صریحا خط‌مشی شبکه‌های مجازی را روشن کرده‌اند. ما باید از ظرفیت این شبکه‌ها برای پیشرفت کشور استفاده کنیم.»

الیاس حضرتی

رشد اینترنت و در ادامه آن آغاز به کار کسب‌وکارهای مبتنی بر اینترنت، امروزه باعث ایجاد مشاغل زیادی شده است. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره این کسب‌وکارها گفت: «اینترنت توانسته خودش را به‌عنوان رکنی مهم در زندگی ثابت کند. با کمک اینترنت، کاغذبازی‌ها کمتر شده و درختان کمتری قطع می‌شوند. سفرهای درون‌شهری، برون‌شهری و حتی بین‌المللی زیادی حذف شده و سوخت‌ کمتری مصرف می‌شود. همه این اتفاق‌ها به نفع محیط زیست هستند. در کنار این اتفاقات مهم، ما شاهد رونق کسب‌وکارهای آنلاین هستیم، استارت‌آپ‌ها به‌سرعت در حال رشد هستند و جوانان زیادی در این قالب این استارت‌آپ‌ها مشغول به کار شده‌اند و همان‌طور که ریاست محترم جمهوری تأکید داشتند باید از این بستر برای حل معضل بیکاری استفاده کرد.»

در این دیدار، اعضای تحریریه زومیت هم با الیاس حضرتی درباره مسائل مختلفی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات