نگاهی به قابلیت‌های رابط کاربری EMUI 5.1

دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
رابط کاربری اختصاصی هواوی موسوم به EMUI قابلیت‌های متنوعی به کاربران ارائه می‌دهد. مطلب پیش روی به معرفی این قابلیت‌ها اختصاص دارد.
تبلیغات
مقاله‌های مرتبط:

هواوی دیگر یک نام ناشناخته در دنیای گوشی‌های هوشمند نیست و حالا به یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان این عرصه مبدل شده است. هواوی یکی از معدود شرکت‌های چینی تولیدکننده‌ی گوشی محسوب می‌شود که برای فتح بازارهای برون‌مرزی نیز برنامه‌ریزی کرده است. هواوی با گوشی‌های پرچم‌دار سری لایت و گوشی‌های نوا، محصولات متنوعی برای بازار میان‌رده‌ها تدارک دیده است با این وجود پرچم‌دارانی از سری پی و میت خانواده‌ی بزرگ محصولات میان‌رده و بالارده‌ی این شرکت را کامل می‌کنند. این غول چینی گوشی‌‌های جدید خود را با رابط کاربری بهبودیافته‌ی 5.1 EMUI عرضه می‌کند. بد نیست بدانید نوا ۲ پلاس، جدید‌ترین میان‌رده‌ی این شرکت چینی نیز با این رابط کاربری وارد بازار شده است. 

رابط کاربری نوا ۲ پلاس

EMUI دیگر آن رابط کاربری سردرگم‌کننده‌ی گذشته نیست و از نظر ظاهر و عملکرد نیز بهبود یافته است. در نسخه‌ی جدید EMUI دسترسی به قابلیت‌ها با کمترین میزان لمس نمایشگر امکان‌پذیر است و سهولت استفاده از یک قابلیت در رابط کاربری، به بهبود تجربه‌ی کاربری کمک خواهد کرد. هواوی مدعی است که ۵۰ درصد از امکانات این رابط کاربری تنها با دو بار لمس در اختیار کاربر خواهند بود و تکمیل ۹۰ درصد از قابلیت‌ها تنها نیاز به ۳ لمس دارد. با زومیت و معرفی قابلیت‌های جدید‌ترین نسخه از رابط کاربری EMUI همراه باشید.

امکان افزودن صفحه‌ی اپلیکیشن‌ها

بسیاری از کاربران نسخه‌های پیشین EMUI از فقدان اپ‌دراور گله‌مند بودند. خوشبختانه هواوی به‌منظور احترام به سلایق مختلف، اپ‌دراور را به رابط کاربری خود افزوده است. برای افزودن اپ‌دراور به صفحه‌ی خانه، کافی است به بخش تنظیمات گوشی بروید و «Home screen style» را از حالت استاندارد به دراور تغییر دهید.

رایط کاربری EMUI 5

قابلیت App twin

این قابلیت در حقیقت به کاربر امکان استفاده از دو حساب‌ کاربری برای یک اپلیکیشن می‌دهد و فعلا برای اپلیکیشن‌های فیسبوک و واتس‌اپ می‌توان از این ویژگی استفاده کرد. با فعال کردن این قابلیت برای اپلیکیشن مورد نظر، آیکون دیگری از آن به لیست اپلیکیشن‌ها اضافه می‌شود که می‌توان از آن برای حساب‌ کاربری دوم استفاده کرد. خوشبختانه عملکرد این قابلیت نسبت به اپلیکیشن‌های شخص ثالث سریع‌تر است و مشکلات رایج آن‌ها را ندارد.

رایط کاربری EMUI 5

امکان تغییر چینش کلیدهای ناوبری

هواوی در رابط کاربری جدید خود قابلیت تغییر آرایش کلیدهای ناوبری را فراهم کرده است. ۴ حالت مختلف برای چینش آیکون‌های این بخش در اختیار کاربر قرار دارد؛ دو حالت اول به تغییر محل کلید اپلیکیشن‌های اخیر و بازگشت اختصاص دارد و دو حالت دیگر، آیکونی برای باز و بسته کردن پنل اعلان‌ها به نوار ناوبری اضافه می‌کنند. این قابلیت از بخش «Navigation key» در تنظیمات گوشی در دسترس است.

استفاده از حسگر اثر انگشت برای وظایف مختلف

حسگر اثر انگشت پتانسیل بالایی برای سرعت بخشیدن به تعامل با گوشی دارد و هواوی نیز از آن برای انجام برخی وظایف استفاده کرده است. از حسگر قرارگرفته در گوشی‌های جدید هواوی مانند نوا ۲ پلاس می‌توان برای شروع فیلم‌برداری یا عکس‌برداری در اپلیکیشن دوربین استفاده کرد. همچنین با لمس کردن و نگاه داشتن انگشت روی حسگر می‌توان به تماس‌های دریافتی پاسخ داد. جالب است بدانید که از حسگر اثر انگشت می‌توان برای خاموش کردن زنگ هشدار نیز استفاده کرد.

هواوی دو ژست لمسی دیگر نیز برای کشیدن انگشت روی حسگر در نظر گرفته است. اولین و شاید کاربردی‌ترین ژست حرکتی مرتبط با حسگر اثر انگشت، باز و بسته کردن صفحه‌ی اعلان‌ها با کشیدن انگشت روی حسگر است؛ با پایین و بالا کشیدن انگشت روی حسگر، می‌توان صفحه‌ی اعلان‌ها را باز یا بسته کرد، همچنین با دوبار لمس حسگر می‌توان اعلان‌های موجود در صفحه‌ را پاک کرد. تمام این قابلیت‌ها را می‌توان به‌صورت جداگانه و در بخش «Fingerprint ID» فعال کرد. خوشبختانه برای استفاده از این ویژگی‌ها الزامی به استفاده از اثر انگشت‌ ثبت‌شده در گوشی نیست.

رایط کاربری EMUI 5

قابلیت‌های بخش تنظیمات باتری

بخش تنظیمات باتری در رابط کاربری جدید هواوی دو حالت کلی برای «Power saving mode» و «Ultra» در اختیار کاربر می‌گذارد؛ حالت اول با کاهش نور نمایشگر، غیر فعال کردن صداها و افکت‌های بصری در رابط کاربری، محدود کردن فعالیت اپلیکیشن‌ها در پس‌زمینه و همگام‌سازی‌ها به ماندگاری بیشتر شارژ دستگاه کمک می‌کند. حالت اولترا برای زمانی مناسب است که شارژ باتری در شرایط بحرانی باشد؛ با فعال کردن این حالت تنها چند اپلیکیشن از پیش تعیین‌شده در دسترس کاربر خواهند بود و باقی اپلیکیشن‌ها به‌منظور حفظ شارژ گوشی، غیر فعال می‌شوند.

در بخش باتری، قابلیتی برای بستن اپلیکشن‌های پرمصرف قرار داده شده است؛ به‌طوری که هم به‌صورت دستی و هم خودکار می‌توان اپلیکشین‌هایی را که توسط گوشی، پرمصرف تشخیص داده می‌شوند، بست. راهکار دیگری که هواوی برای کاهش مصرف باتری در گوشی‌هایش در نظر گرفته، کاهش رزولوشن برای استفاده‌ی بهینه از شارژ است. بخش «Optimize» در تنظیمات باتری علاوه بر دادن اطلاعات کلی از وضعیت اپلیکیشین‌ها از نظر مصرف، به بهینه‌سازی هر یک از بخش‌ها کمک می‌کند.

قابلیت Knuckle gesture

یکی از قابلیت‌های جالب اضافه‌شده به رابط کاربری هواوی، استفاده از کشیدن مفصل انگشت برای اجرای یک فرمان خاص است. این بخش شامل سه دسته‌ی کلی از فرامین می‌شود:

  • Smart Screenshot
  •  Draw
  • Split-screen gesture

همانطور که از نام دسته‌ی اول برمی‌آید، از آن برای ثبت اسکرین‌شات و ویدئو از صفحه استفاده می‌شود. با فعال شدن این بخش، برای گرفتن اسکرین‌شات از کل صفحه کافی است با مفصل یک انگشت دوبار روی نمایشگر بزنید و برای ضبط ویدئو از صفحه نیز باید با مفصل دو انگشت دوبار پشت سر هم روی نمایشگر بزنید. ممکن است کاربر علاقه‌مند به گرفتن اسکرین‌شات از بخش خاصی از صفحه باشد؛ برای این کار می‌توان با مفصل انگشت، حول منطقه‌ی مورد نظر یک حلقه بسته کشید.

رایط کاربری EMUI 5

بخش «Draw» به کاربر اجازه می‌دهد با کشیدن یکی از چهار حرف انگلیسی از پیش تعیین‌شده روی نمایشگر، اپلیکیشن دلخواه خود را اجرا کند. تمام اپلیکیشن‌های پیش‌فرض و نصب‌شده را می‌توان به کمک این فرمان لمسی اجرا کرد و محدودیتی از این نظر وجود ندارد.

بخش سوم و البته کاربردی‌تر Knuckle gesture، استفاده از آن برای تقسیم صفحه به دو قسمت برای اجرای هم‌زمان دو اپلیکیشن است. برای فعال کردن اسپلیت‌اسکرین در رابط کاربری EMUI، کافی است با مفصل انگشت خود خطی افقی از ارتفاع دلخواه برای تقسیم صفحه بکشید. این ژست‌ها را می‌توان با مراجعه به «Smart Assistance» در تنظیمات گوشی و انتخاب «Motion control» فعال کرد.

داک شناور و استفاده از گوشی با یک دست

یکی دیگر از قابلیت‌های رابط کاربری EMUI، داک شناور (Floating dock) است؛ با فعال کردن این ویژگی در بخش «Smart Assistance»، آیکون دایره‌ای شکلی با قابلیت جابجایی در لبه‌های صفحه به رابط کاربری اضافه می‌شود که با لمس آن، کلیدهای ناوبری و قفل گوشی در دسترس خواهند بود.

رایط کاربری EMUI 5

بخش «One-handed UI» شامل دو بخش برای استفاده‌ی راحت‌تر از گوشی با یک دست است؛ در صورت فعال بودن بخش اول که «Mini Screen view» نام دارد، با سوایپ انگشت روی نوار ناوبری، صفحه برای استفاده‌ی راحت‌تر از گوشی با یک دست کوچک می‌شود. با توجه به راست‌دست یا چپ‌دست بودن می‌توان برای استفاده از این قابلیت به راست یا چپ سوایپ کرد؛ برای بازگرداندن صفحه به حالت استاندارد، کافی است بار دیگر نوار ناوبری را در جهت مخالف سوایپ کنید.

بخش دوم که با نام «Shifting keyboard» شناخته می‌شود شماره‌گیر، منوهای تماس و منوهای لاک‌اسکرین را برای استفاده‌ی راحت‌تر از یک دست کوچک‌تر می‌کند؛ در صورت فعال بودن این قابلیت، یک کلید فلش برای انتقال این منو‌ها به سمت چپ یا راست صفحه به آن‌ها اضافه خواهد شد.

خاموش و روشن کردن گوشی در زمان‌ دلخواه

یکی دیگر از قابلیت‌های جالب EMUI امکان خاموش و روشن کردن خودکار گوشی در یک زمان خاص است. خوشبختانه امکان تنظیم نحوه‌ی تکرار این عملیات نیز در رابط کاربری گنجانده شده است. پس از فرا رسیدن زمان مشخص‌شده برای خاموش شدن گوشی، تایمری ۶۰ ثانیه‌ای روی صفحه ظاهر می‌شود تا در صورت انصراف از خاموش شدن گوشی، از آن استفاده کنید.

رایط کاربری EMUI 5

قابلیت Eye comfort و تنظیم دمای رنگ

علاوه بر تنظیمات رایج در بخش نمایشگر، دو گزینه‌ی «Eye comfort» و «Color temperature» توجه کاربران را با ورود به این بخش به خود جلب می‌کند؛ اولی برای فیلتر کردن نور آبی و کاهش خستگی چشم در استفاده‌ی از دستگاه است و دومی برای تغییر دمای رنگ نمایشگر به کار می‌رود. خوشبختانه امکان زمان‌بندی و تغییر میزان گرمای رنگ فیلتر توسط کاربر وجود دارد.

اپلیکیشن Phone Manager

این اپلیکیشن علاوه بر ایفای نقش یک میانبر برای دسترسی به تنظیمات بخش‌هایی مانند باتری، ویژگی‌هایی برای بهبود عملکرد کلی دستگاه در اختیار کاربر قرار می‌دهد. بخش «Virus Scan» همانطور که از نام آن پیدا است، برای حفاظت از گوشی در برابر ویروس‌ها تعبیه شده؛ این بخش توسط Avast توسعه داده شده است. بخش «Blocked» برای مشاهده‌ی تماس‌ها و پیام‌های کوتاه دریافتی از طرف اشخاص بلاک‌شده به کار می‌رود. با کمک «App Lock»، کاربر قادر به اضافه کردن رمزی ۴ رقمی برای اجرای اپلیکیشن‌ها است.

رایط کاربری EMUI 5

گزینه‌ی «Dropzone» برای کنترل بیشتر کاربر روی اعلان‌های شناور اپلیکیشن‌ها و جلوگیری از تداخل آن‌ها ایجاد شده است. همانطور که گفته شد، Phone Manager در حقیقت مجموعه‌ای از ابزارهای موجود در گوشی را برای استفاده‌ی ساده‌تر گرد هم آورده است؛ از این رو دیگر نیازی به جست‌وجو در بخش تنظیمات برای یافتن این قابلیت‌ها نیست.

میانبرها در لاک‌اسکرین و جست‌وجوی سریع

هواوی برای دسترسی سریع‌تر به برخی ابزار، نوار میانبری در لاک‌اسکرین رابط کاربری EMUI گنجانده است. برای ظاهر شدن نوار میانبرها، کافی است در لاک‌اسکرین، بخش پایینی صفحه را به سمت بالا سوایپ نمایید. میانبرهایی که در این بخش در دسترس کاربر قرار می‌گیرند عبارت‌اند از:

  • اسکنر بارکد
  • تایمر
  • چراغ‌قوه
  • ماشین‌حساب
  • ضبط‌کننده‌ی صدا

علاوه بر این میانبرها چندین آیکون نیز برای تغییر و اشتراک تصویر پس‌زمینه‌ی لاک‌اسکرین در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.

سوایپ به سمت پایین در صفحه‌ی خانه (Home Screen) در رابط کاربری اختصاصی هواوی، منوی جست‌وجوی سریع را نمایان خواهد کرد؛ با ظاهر شدن این منو امکان جست‌وجو بین اپلیکیشن‌ها، مخاطبان، پیام‌ها و موارد دیگر وجود دارد.

در پایان باید گفت EMUI بسته به نوع گوشی اجراکننده‌ی آن، ویژگی‌ها و قابلیت‌های مختص به آن گوشی خواهد داشت؛ برای مثال می‌توان به تنظیمات صوتی Histen موجود در گوشی نوا ۲ پلاس اشاره کرد.  

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات