اکثر کاربران ویندوز 7 از آنتی ویروس استفاده نمی‌کنند

سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
بر اساس اطلاعاتی که از سوی مایکروسافت منتشر شده است، بسیاری از کامپیوترهای مجهز به سیستم‌عامل ویندوز ۷ از نرم‌افزار ضد ویروس بهره نمی‌برند.
تبلیغات

اگرچه در نسخه‌های اخیر سیستم‌عامل ویندوز مایکروسافت، بهبودهای امنیتی بسیار زیادی اعمال شده است؛ اما به‌ نظر می‌رسد در عین حال داشتن یک نرم‌افزار ضد ویروس به‌روز و اجرای آن روی سیستم برای حفظ امنیت و محافظت از رایانه در برابر حملات مختلف، اجباری است. باید اشاره کنیم که تعداد حملات به کاربرانی که پی‌سی آن‌ها به نرم‌افزار آنتی‌ویروس مجهز نشده، افزایش پیدا کرده است.

اما آمار و ارقام ارائه‌شده توسط کمپانی مایکروسافت مشخص می‌کند که کاربران نسخه‌های قدیمی‌تر سیستم عامل ویندوز از بازی با آتش لذت می‌برند؛ بسیاری از این افراد از هیچ نوع اپلیکیشن و راه‌کار امنیتی خاصی در رایانه‌های خود استفاده نمی‌کنند و برخی دیگر تمامی ویژگی‌های امنیتی سیستم‌عامل خود را به حالت غیر فعال درآورده‌اند. این داده‌ها در گزارش امنیت هوشمند توسط غول نرم‌افزاری مورد اشاره منتشر شده است و در بخشی از آن به سیستم‌هایی اشاره شده که به‌عنوان محافظت‌شده در لیست ثبت نشده‌اند؛ بنابراین سیستم‌های نامبرده به دلایل مختلف از هیچ نرم‌افزار آنتی‌ویروسی برای برقراری امنیت استفاده نمی‌کنند.

Windows 7

در اینجا کاربران دو سیستم‌عامل ویندوز ویستا و ویندوز ۷ مد نظر قرار دارند. ۵۰ درصد از رایانه‌هایی که در حال حاضر به این دو نسخه از سیستم‌عامل دسکتاپ مایکروسافت مجهز شده‌اند از هیچ نرم‌افزار آنتی‌ویروسی بهره نمی‌برند. مایکروسافت در تشریح این وضعیت این‌گونه توضیح داده است: «گزارش شده که عمدتا هیچ نوع نرم‌افزار ضد ویروسی در رایانه‌های مجهز به ویندوز ۷ و ویندوز ویستا نصب نیست. در نسخه‌های جدیدتر سیستم‌عامل ویندوز، در شرایطی که هیچ نرم‌افزار ضد ویروس یا ضد بدافزاری روی سیستم نصب نباشد، قابلیت ویندوز دیفندر به‌صورت پیش‌فرض فعال خواهد بود و به همین دلیل در گزارش‌ها، تعداد این دسته از رایانه‌ها که از نرم‌افزارهای ضدویروس بهره نمی‌برند بسیار کم است.»

برقراری امنیت با نرم‌افزارهای ضد ویروس به‌روزرسانی نشده

اما اجازه بدهید در مورد ویندوز ۸ و ویندوز ۸.۱ صحبت کنیم. مشکل این است که بسیاری از کاربران این دو نسخه از ویندوز، به دلیلی که درک کردن آن خیلی سخت به‌ نظر می‌رسد، نرم‌افزارهای ضد ویروس روی سیستم خود را غیر فعال کرده‌اند. علاوه بر این تعدادی از این کاربران فراموش می‌کنند که محصولات نرم‌افزاری امنیتی موجود روی پی‌سی‌ خود را به‌روزرسانی کنند.

این شرایط در مورد کاربرانی که از سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ استفاده می‌کنند نیز صدق می‌کند؛ چراکه در اینجا بزرگ‌ترین مشکل، استفاده از نرم‌افزارها و راه‌کارهای امنیتی آپدیت نشده و قدیمی است.

هر دو نسخه‌ی ویندوز ۸.۱ و ویندوز ۱۰ به طور پیش‌فرض به همراه ویندوز دیفندر منتشر شده‌اند و حتی در شرایطی که نرم‌افزارهای امنیتی شخص‌ ثالث از روی سیستم حذف شود یا کاربر آن‌ها را غیر فعال کند، قابلیت‌های ویروس‌یابی و امنیتی ویندوز دیفندر در حالت فعال باقی خواهند ماند تا بدین ترتیب، امنیت سیستم کاربر حتی در عدم حضور نرم‌افزارهای ضد ویروس، برقرار باشد. از سوی دیگر، ویندوز دیفندر درست مانند هر راه‌کار امنیتی دیگری که در دسترس کاربران پی‌سی‌ها قرار دارد، نیاز به به‌روزرسانی دارد. مایکرسافت همیشه آپدیت‌های جدید را به طور منظم برای ویندوز دیفندر منتشر می‌کند تا اطمینان حاصل کند که این ابزار همیشه در برابر جدیدترین تهدیدهای امنیتی مقاوم باشد و حملات احتمالی به سیستم‌های کاربران را شناسایی و دفع کند.

نظر شما در این مورد چیست؟ آیا از نرم‌افزار آنتی ویروس استفاده می‌کنید؟ لطفا راه‌کار امنیتی مورد استفاده‌ی خود را در بخش نظرات با زومیت و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات