مایکروسافت احتمالا همچنان در حال کار روی سرفیس فون است

دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
بر اساس پتنت فاش شده از مایکروسافت، به نظر می‌رسد این شرکت همچنان به فکر ساخت سرفیس فون است.
تبلیغات

دفتر پتنت و نشانهای تجاری آمریکا اخیرا پتنتی را منتشر کرده که مایکروسافت آن را حدود دو سال پیش به ثبت رسانده است. این پتنت مربوط به یک نمایشگر حساس به فشار است که احتمالاً میتوان از آن در دستگاههای مختلف بهره گرفت.

مایکروسافت به تعدادی از پتانسیلهای فناوری به کار گرفته‌شده در  نمایشگر نامبرده اشاره کرده است؛ بر همین اساس میتوان از این نمایشگر در تبلت، ساعت هوشمند و نمایشگر خودرو استفاده کرد؛ اما تمرکز اصلی مایکروسافت در این مورد روی یک گوشی هوشمند است.

ایدهی پشت این فناوری با تکنولوژی لمس سهبعدی اپل تفاوت زیادی ندارد‌. در واقع روش کارکرد فناوری جدید مایکروسافت به روش کارکرد فناوری لمس سهبعدی اپل که در جدیدترین آیفونهای این کمپانی مورد استفاده قرار گرفته است، شباهت زیادی دارد.

مایکروسافت به‌عنوان مرجع از یک قلم استایلوس برای نشان دادن روش کارکرد پنل حساس به فشار استفاده کرده است. شاید این قلم مدل جدیدی از قلم استایلوس سرفیس پن باشد. شایان ذکر است که ردموندیها هم‌اکنون سرفیس پن را به بازار عرضه کردهاندو کاربران میتوانند از این قلم در کامپیوترهای دیگر مایکروسافت از جمله سرفیس پرو، سرفیس لپتاپ، سرفیس بوک و سرفیس استودیو استفاده کنند.

در بخش توضیحات پتنت مورد بحث، قلم استایلوس برای اعمال فشار روی نمایشگر به کار گرفته شده است. فناوری مورد استفاده در این پنل، وضعیت و میزان فشار واردشده روی ناحیهی مورد نظر را محاسبه و امکان ارائهی بازخورد نرمافزاری مناسب در این شرایط را فراهم می‌کند.

موضوع پتنت مورد بحث این است که دستگاه مورد نظر مایکروسافت از طراحی یکپارچهای بهره میبرد و پنل نمایشگر آن از نوع اولد خواهد بود. پنل یادشده تا لبههای نمایشگر گسترش یافته و فناوری لمس حساس به فشار نیز در این ناحیه از صفحهنمایش پیکربندی شده است.

پتنت سرفیس فون

در پتنت ماکروسافت به این نکته اشاره شده است که میتوان از این فناوری در انواع مختلفی از دستگاهها استفاده کرد؛ ولی تمرکز اصلی این کمپانی روی یک گوشی هوشمند است

این‌که مایکروسافت به انواع مختلفی از نمایشگرها اشاره کرده، جالب به نظر میرسد؛ اما تمرکز ویژه این شرکت بر پنلهای اولد است. امروزه نمایشگرهای اولد در گوشیهای هوشمند ردهبالای بازار از جمله گوشیهای سری گلکسی اس و گلکسی نوت سامسونگ مورد استفاده قرار گرفتهاند. همچنین بر اساس شایعات و گزارشهای مختلف، انتظار میرود امسال شرکت اپل نیز اولین آیفون خود را با نمایشگر اولد معرفی کند.

قیمت پنل اولد معمولاً از پنلهای دیگر بالاتر و تولید این نمایشگرها و بهخصوص نوع خمیدهی آن سختتر است و ظاهرا به همین دلیل مایکروسافت تصمیم گرفته روی یک گوشی هوشمند با ابعاد نسبتا کوچک کار کندتمام محصولات سری سرفیس مایکروسافت، کیفیت ساخت بسیار بالایی دارند و قیمت این دستگاه‌‌ها نسبتا زیاد است. در واقع محصولات سری سرفیس بهترین دستگاههایی هستند که مایکروسافت به مشتریان خود ارائه میدهد؛ بنابراین استفاده از یک پنل اولد در گوشی هوشمند سرفیس فون این کمپانی منطقی به نظر میرسدمایکروسافت این پتنت را در سپتامبر سال ۲۰۱۵ ثبت کرد و در این سال، اپل برای اولین بار از فناوری لمس سهبعدی خود در گوشیهای هوشمند آیفون ۶ اس و آیفون ۶ اس پلاس بهره گرفت. این در حالی است که فناوری مایکروسافت به فناوری لمس سه‌بعدی اپل بسیار شبیه است.

درهرحال مایکروسافت ترجیح داده است از یک قلم استایلوس برای ورودی استفاده کنند و بدین طریق فناوری این کمپانی نسبت به فناوری لمس سهبعدی اپل متفاوت خواهد بود؛ زیرا در نحوهی تعامل رابط کاربری و اپلیکیشنها در تکنولوژی مایکروسافت، قلم و انگشت به‌عنوان دو ورودی مجزا شناخته میشوند. البته شرکت اپل نیز قلم استایلوس مخصوص به خود را تولید کرده است؛ اما قلم این کمپانی فقط با دستگاههای سریع آیپد پرو سازگاری دارد و این دسته از آیپدها از فناوری لمس سهبعدی کوپرتینوییها بهره نمیبرند.

این را میدانیم که مایکروسافت قبلا روی تکنولوژی مشابهی کار می‌کرد و قصد داشت از آن در تولید گوشی هوشمند نوکیا لومیا مکلارن استفاده کند. البته این گوشی هیچ‌گاه به مرحله رونمایی نرسید. این محصول ویندوزفون ۸ را اجرا میکرد؛ سیستمعاملی که رابط کاربری کاشیوار داشت و به‌طور مداوم دائم به حرکات انگشتان کاربر پاسخ میداد. سیستم عامل موبایل فعلی مایکروسافت، یعنی ویندوز ۱۰ موبایل نیز از رابط کاربری کاشیوار استفاده میکند.

البته تکنولوژی گوشی هوشمند لومیا مکلارن با فناوری توضیح داده‌شده در پتنت مایکروسافت کاملا متضاد است. در گوشی معرفی نشدهی مورد اشاره، میزان نزدیک بودن انگشتان به نمایشگر با سنسورها اندازهگیری میشد تا بدین طریق قابلیتی شبیه به لمس سهبعدی در اختیار کاربران قرار گیرد. این در حالی است که در فناوری جدید ردموندیها، نمایشگر به نحوی طراحی شده که میزان فشار واقعی انگشتان اندازهگیری شود.

در مصاحبهای که وبسایت بیزنس اینسایدر در ماه ژوئن با رایان گاوین، مدیر عمومی دستگاههای مایکروسافت انجام داد، وی این موضوع را تأیید نکرد که شرکت متبوعش در حال ساخت گوشی هوشمند سرفیس فون است. مایکروسافت در سال ۲۰۱۶ دامین اینترنتی surfacephone.com را خریداری کرده است.

مایکروسافت اخیرا از بازار گوشیهای هوشمند فاصله گرفته و تمرکز اصلی خود را بر ارتقاء سرویسهای نرمافزاری خود مثل اسکایپ، آفیس سوئیت و دستیار دیجیتال کورتانا در پلتفرمهای اندروید و آیاواس معطوف کرده است.

 باید به این نکته توجه داشت که این فقط یک پتنت در مورد یک نمایشگر حساس به فشار است و جزئیات مطرح‌شده، این موضوع را تأیید نمیکند که مایکروسافت واقعا در حال کار روی سرفیس فون است.

درهرحال گاوین به این نکته اشاره کرد که مایکروسافت الزاما به دنبال ساخت یک ابر گوشی نیست؛ اما اگر روزی چنین محصولی از جانب این شرکت معرفی شود، مسلما با تمام گوشیهای فعلی متفاوت خواهد بود.

نظر شما در این مورد چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات