تفاوت پردازنده‌های سری U و سری Y اینتل چیست

سه‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
اگر قصد خرید یک لپ‌تاپ‌ سبک و نازک مجهز به پردازنده‌ی کبی‌ لیک را داشته باشید، با دو سری مختلف U و Y مواجه خواهید شد. در این مقاله قصد داریم تفاوت آن‌ها را بررسی کنیم.
تبلیغات

بسیاری از تولیدکنندگان کامپیوتر معمولا در قسمت مشخصات فنی، از پردازنده‌ی محصول خود تنها با نام‌های Core i5 یا Core i7 یاد می‌کنند. هرچند این مسئله از لحاظ فنی اشتباه نیست و بعید است که آن‌ها نیز قصد گمراه کردن شما را داشته باشند، اما پردازنده‌های ظاهرا هم‌نام می‌توانند تفاوت‌های زیادی با یکدیگر داشته باشند و این خریداران هستند که پیش از خرید یک محصول، باید اطلاعات کافی و جامع از محصول انتخابی خود داشته باشند.

برای روشن‌تر شدن مطلب، به این دو پردازنده نگاهی بیندازید:

  • نسل هفتم پردازنده‌ی اینتل کبی‌ لیک Core i7 -7Y75
  • نسل هفتم پردازنده‌ی اینتل کبی‌ لیک Core i7-7500U

تنها تفاوت بین این دو پردازنده، در ترکیب حروف آخر نام آن‌ها است. پردازنده‌های سری Y، همیشه در نام خود از حرف Y استفاده می‌کنند، درحالی‌که اینتل برای پردازنده‌های سری U، همیشه از حرف U در انتهای نام آن‌ها استفاده می‌کند.

با وجود این تفاوت، انتخاب مدل مناسب می‌تواند برای هر خریداری فریبنده باشد و اغلب افراد، پس از آنکه خرید خود را انجام دادند، پی به اشتباه خود می‌برند.

چه تفاوتی بین عملکرد پردازنده‌های سری Y و سری U وجود دارد؟

مدل‌های مختلفی از پردازنده‌های سری U و سری Y وجود دارد اما برای ساده‌تر شدن مقایسه، ما تنها روی سه مدل اصلی از هر کدام تمرکز می‌کنیم.

پردازنده‌های سری U:

  • Core i7-7500U
  • Core i5-7200U
  • Core i3-7100U

پردازنده‌های سری Y:

  • Core i7-7Y75
  • Core i5-7Y54
  • Core m3-7Y30

در ابتدا، سرعت کلاک ‌آن‌ها را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم.

 نام پردازنده

سرعت کلاک پایه

سرعت توربو بوست

کش (مگابایت)

Core m3-7Y30

۱.۰۰ گیگاهرتز

۲.۶ گیگاهرتز

۴

Core i5-7Y54

۱.۲ گیگاهرتز

۳.۲ گیگاهرتز

۴

Core i7-7Y75

۱.۳ گیگاهرتز

۳.۶ گیگاهرتز

۴

Core i3-7100U

۲.۴ گیگاهرتز

ندارد

۳

Core i5-7200U

۲.۵ گیگاهرتز

۳.۱ گیگاهرتز

۳

Core i7-7500U

۲.۷ گیگاهرتز

۳.۵ گیگاهرتز

۴

همان‌طور که مشاهده ‌می‌کنید، پردازنده‌های سری Y به طرز قابل توجهی سرعت کلاک پایه‌ی پایین‌تری دارند. در نتیجه اگر در خرید یک کامپیوتر تنها به بخش اول نام پردازنده توجه کنید، ممکن است با تفاوت بسیار زیادی در عملکرد آن مواجه شوید.

به لطف فناوری توربو بوست، پردازنده‌های هر دو سری، قادر به افزایش سرعت کلاک پایه‌ی خود هستند؛ اما این بدین مفهوم نیست که این قابلیت در هر زمانی فعال است. برای این‌که دید بهتری به تفاوت بین عملکرد این پردازنده‌ها پیدا کنید، با استفاده از برنامه‌ی گیک‌بنچ ۴، عملکرد آن‌ها را در دنیای واقعی آزمایش شده است.

نام پردازنده

امتیاز تک هسته‌ای

امتیاز دو هسته‌ای

Core m3-7Y30

۳۰۶۹

۵۸۱۰

Core i5-7Y54

۳۷۲۹

۶۸۱۰

Core i7-7Y75

۳۶۵۲

۷۰۵۸

Core i3-7100U

۳۱۹۶

۶۲۰۱

Core i5 -7200U

۳۸۰۴

۷۵۰۸

Core i7-7500U

۴۳۹۴

۸۲۱۶

نتایج این تست‌، ظاهرا تفاوت چشم‌گیری با یکدیگر ندارند، اما در اغلب موارد، پردازنده‌های سری U در وظایف روزانه، عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند.

Asus T302CA

میزان و نوع حافظه‌ی رم قابل استفاده در پردازنده‌های سری Y و سری U ‌چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

زمانی که اقدام به خرید یک اولترابوک می‌کنید، مقدار و نوع حافظه‌ی رم استفاده‌شده در آن‌ها گاهی باعث سردرگمی یا تردید شما ‌می‌شود. اگر به دنبال آخرین نسل حافظه‌های رم DDR4 هستید، نباید در انتخاب پردازنده‌های سری U تردید کنید. پردازنده‌های سری Y حداکثر تا ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی رم از نوع LDDR3 با سرعت فرکانس ۱۸۶۶ مگاهرتز یا نوع DDR3L با سرعت فرکانس ۱۶۰۰ مگاهرتز پشتیبانی می‌کنند. در مقابل پردازنده‌های سری U قابلیت پشتیبانی از حداکثر ۳۲ گیگابایت رم مدل DDR3L با سرعت فرکانس ۱۶۰۰ مگاهرتز یا مدل DDR4 با سرعت ۲۱۳۳ مگاهرتز دارند.

تفاوت بین واحد گرافیکی مجتمع پردازنده‌های سری Y و سری U چیست؟

اگر به دنبال یک لپ‌تاپ گیمینگ هستید، هیچ کدام از این دو سری پردازنده انتخاب مناسبی برای شما نخواهد بود. اما با این وجود، پردازنده‌های سری U به همراه واحد گرافیکی Intel HD 620 و پردازنده‌های سری Y به همراه واحد گرافیکی Intel HD 615 عرضه می‌شوند.

تفاوت عملکرد این دو پردازشگر گرافیکی اندک استِ اما بااین‌حال، پردازنده‌های سری U احتمالا قادر به ارائه‌ی نرخ فریم بیشتر و سطح بالاتری از تنظیمات در بازی‌ها هستند. مدل‌هایی از پردازنده‌های سری U نیز با پردازشگر گرافیکی آیریس (Iris) عرضه می‌شوند که عملکرد بسیار بالاتری نسبت به نسخه‌های اینتل ‌اچ‌دی دارند. در نتیجه، هنگام انتخاب پردازنده، توجه به مدل پردازشگر گرافیکی آن اهمیت بسیار بالایی دارد. نکته‌‌ی حائز اهمیت بعدی این است که آن دسته از پردازنده‌های سری U که مجهز به پردازشگر گرافیکی آیریس هستند، عنوان متفاوتی از دیگر مدل‌های استاندارد دارند. برای مثال مدل Core i7-7560U در قلب خود از پردازشگر گرافیکی Intel Iris Plus 640 بهره می‌برد؛ در مقابل مدل استاندارد Core i7-7500 مجهز به پردازشگر گرافیکی Intel HD 620 است.

Surface Pro 2017

پردازنده‌های سری Y و سری U چه تفاوتی در مصرف انرژی دارند؟

یکی از دلایلی که باعث محبوبیت پردازنده‌های سری Y شده، این است که مصرف انرژی آن‌‌ها در مقایسه با پردازنده‌های سری U تقریبا یک‌سوم است. زمانی که صحبت از عمر باتری به میان می‌آید، این مصرف اندک پردازنده‌های سری Y به‌عنوان یک برگ برنده‌ مطرح خواهد شد. 

از لحاظ فنی، توان طراحی حرارتی (TDP) پردازنده‌های سری Y به میزان ۴.۵ وات است. در مقابل این مقدار برای پردازنده‌های سری یو، ۱۵ وات است. علاوه بر این، برخی از لپ‌تاپ‌های مجهز به این پردازنده‌ها با طراحی بدون فن عرضه می‌شوند که نتیجه‌ی آن تولید گرمای کمتر و عمر باتری بیشتر است.

جمع‌بندی

در مجموع، پردازنده‌های سری Y انرژی کمتری مصرف می‌کنند که در نتیجه‌ی آن گرمای کمتری نیز تولید می‌شود. این پردازنده‌ها توان گرافیکی کمتری دارند و در موارد مختلف، عملکرد آن‌ها در سطح پایین‌تری از پردازنده‌های سری U قرار می‌گیرد. البته این بدین معنا نیست که گزینه‌ی بدی برای کارهای روزمره به‌حساب می‌آیند.

Asus Zenbook 3

در آینده، اگر قصد خرید اولترابوک، تبلت هیبریدی یا هر نوع کامپیوتر همراه جدیدی را داشتید، به تفاوت‌های ذکرشده بین این دو سری پردازنده حتما توجه داشته باشید و نقد و بررسی لپ‌تاپ‌های مختلف را برای انتخاب یک گزینه‌ی مناسب مطالعه کنید. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات