توتال فرانسه به ایران بازگشت

دوشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
اولین و بزرگ‌ترین قرارداد سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه‌ی نفتی بعد از شکستن تحریم‌ها به ارزش ۵ میلیارد دلار با مشارکت توتال فرانسه بسته شد.
تبلیغات

شرکت توتال فرانسه به‌عنوان صف‌شکن در مقابل سیاست‌های تحریمی، امروز دوشنبه ۱۲ تیرماه ۱۳۹۶ در جلسه‌ای با مسئولان رده بالای وزارت نفت قراردادی بست که بر اساس آن در مرحله‌ی نخست، سرما‌یه‌گذاری یک میلیارد دلاری در ایران انجام خواهد داد. توافق اولیه این پروژه در آبان ماه ۱۳۹۵ بین دو شرکت ایرانی و چینی انجام شده بود و از آن زمان گفت‌وگوی بر سر جزئیات ادامه داشته است. توتال ۵۰.۱ درصد، چینی‌ها ۳۰ درصد و ایران ۱۹.۹ درصد از سهم این پروژه را در اختیار دارند. توتال پیش از این نیز به همکاری با ایران تمایل داشته است و در سال ۱۳۷۶ در بحبوحه‌ی تحریم‌ها هم برای همکاری با ایران پیش‌قدم بوده است. توتال از سال ۲۰۰۹ در ایران حضور ندارد؛ ولی شرکت سی.ان.پی.سی چین از سال ۲۰۰۴ در بخش انرژی کشورمان حضور دارد و سهم قابل توجهی از این پروژه دارد.

مدیر عامل توتال در مورد حضور این شرکت در ایران اعلام کرده است که شرکت توتال سابقه طولانی در همکاری با ایران در حوزه‌ی انرژی داشته است؛ برای مثال توتال در سال ۱۳۷۶ با سهم ۴۰ درصدی وارد عملیات توسعه فازهای ۲ و ۳ پارس جنوبی شد و در سال ۱۳۷۹ برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی و ساخت یک کارخانه LNG با شرکت نفت ایران قرارداد بست. گفت‌وگوهایی برای امضای قرارداد فاز ۱۱ پارس جنوبی با کنسرسیومی از شرکت‌های خارجی قطعی شده است، شرکت‌های پتروپارس ایران و CNPC چین نیز از دیگری شرکایی هستند که تحت مدیریت توتال فرانسه در این پروژه سهیم هستند.

پاتریک پویان از احتمال واکنش آمریکا در مورد این اقدام خبر داد و گفت:

بازار بزرگ ایران، ارزش خطر کردن یک میلیارد دلاری را دارد و شرکتش از خطرات آگاهی کامل دارد.

بازتاب رسانه‌ای قرارداد توتال با ایران

رسانه‌های دنیا به نخستین قرارداد بزرگ ایران با یکی از مهم‌ترین شرکت‌های حوزه انرژی اروپا در یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های گازی جهان واکنش نشان دادند.

روزنامه دیلی میل در گزارشی نوشت:

وزارت نفت ایران اعلام کرد که توتال فرانسه قراردادی ۴.۸ میلیارد دلاری در حوزه گاز امضا می‌کند. پروژه ۲۰ ساله فاز ۱۱ پارس جنوبی سرانجام به تولید روزانه ۵۰.۹ میلیون متر مکعب (۱.۸ میلیارد فوت مکعب) گاز خواهد رسید.

خبرگزاری رویترز به نقل از یکی از سخنگویان توتال گفته است که بر اساس این قرارداد ۲۰ ساله، تولید گاز از سال ۲۰۲۱ آغاز می‌شود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد این قرارداد با غول انرژی فرانسوی برای توسعه فاز ۱۱ میدان گازی ایران با حضور وزیر نفت ایران و مدیران شرکت‌های توتال، سی.ان.پی.سی چین و پتروپارس ایران امضا شد.

بلومبرگ نیز از علاقه‌ی شرکت‌های توتال، رویال داچ شل و لوک اویل روسیه به سرمایه‌گذاری در بخش‌های نفت و گاز ایران برای افزایش تولید خبر داد و در خصوص این قرارداد گفت:

 ایران بزرگ‌ترین ذخیره‌ی گاز طبیعی جهان را در اختیار دارد. مجموع ذخایر ایران بر اساس برآوردهای موسسه تحقیقاتی شرکت BP، معادل ۱۱۸۰ میلیارد فوت مکعب (۳۳ میلیارد متر مکعب) است. از طرف دیگر ایران سومین تولیدکننده نفت در سازمان اوپک است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات