بهترین قابلیت‌های اختصاصی اندروید و iOS

یک‌شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
تفاوت‌های اندروید و iOS ممکن است برای شما در انتخاب سیستم‌عامل بعدی تلفن همراهتان مهم باشد. ۶ تفاوت مهم آن‌ها در ادامه آمده است.
تبلیغات

تا چندی پیش، تشخیص دو گوشی هوشمند اندروید و iOS کاری بسیار آسان‌تر بود؛ شما با نگاهی گذرا به صفحه‌ی یک تلفن همراه، سیستم‌عامل آن را تشخیص می‌دادید. اما امروزه این تشخیص اندکی سخت‌تر شده است و قابلیت‌ها و ایده‌های متنوع روی هر دو سیستم‌عامل پیاده‌سازی می‌شوند؛ اما به دلیل رقابت شدیدی که میان این دو سیستم‌عامل و طرفداران آن‌ها وجود دارد، کمپانی‌ها معمولاً قابلیت‌های iOS را در اندروید به کار می‌گیرند و اپل هم برای راضی نگه داشتن کاربرانش، ایده‌های اندروید را در iOS به کار می‌گیرد. این روند سال‌ها است که بین این دو سیستم‌عامل مطرح جریان دارد و گاهی اوقات باعث شکایت اپل و گاهی اوقات باعث شکایت گوگل از رقیب خود می‌شود. اما هنوز قابلیت‌هایی هستند که به سیستم‌عامل اندروید یا اپل اختصاص دارند.

نمی‌خواهیم بررسی کنیم که کدام یک بیشتر از ایده‌های طرف مقابل استفاده کرده است. اما شاید بعضی از آن‌ها را به یاد داشته باشید که در زیر آمده است:

  • iOS اخیراً دکمه برگشت به برنامه قبلی را در نسخه 9 خود گنجانده است که هنوز‌ هم مانند قابلیت مشابه در اندروید کارایی ندارد.
  • سیری پس از موفقیت Google Now، پیشنهادها و هشدارها را بهبود بخشید. از سوی دیگر، گوگل رویکرد iOS به تأیید جداگانه‌ی دسترسی‌های هر اپلیکیشن را در اندروید مارشمالو کپی کرد.

در این مقاله نمی‌خواهیم در مورد شباهت‌های این دو سیستم‌عامل صحبت کنیم، بلکه می‌خواهیم تفاوت‌های آن‌ها را بیان کنیم. در زیر ۶ قابلیت اختصاصی در اندروید و iOS را با هم بررسی خواهیم کرد.  

برنامه‌های پیش‌فرض (اندروید)

default-app

۱۰ سال از آمدن اولین آیفون به بازار می‌گذرد و کاربران آن هنوز نمی‌توانند لینک‌ها را در برنامه‌ای به‌جز مرورگر اصلی آیفون یعنی سافاری باز کنند (یا ایمیل‌ها را فقط در Mail می‌توان باز کرد و عکس‌ها را فقط در Photos می‌توان مشاهده کرد). اما اندروید نه‌تنها قابلیت انتخاب هر برنامه را برای کارهای شما به‌صورت پیش‌فرض قرار داده؛ بلکه انجام این کار را نیز در نسخه‌های اخیر آسان‌تر از قبل کرده است.

در حال حاضر، حضور اپلیکیشن‌های شخص ثالث در iOS محتمل نیست. البته شما می‌توانید برنامه‌های جایگزین را با سلیقه خود پیدا و نصب کنید؛ مثلا می‌توانید از جی میل استفاده کنید.  

اسپات لایت (iOS)

spotlight-apple

زمانی که صحبت از جستجو به میان بیاید، گوگل برنده‌ی بی‌چون‌وچرای این حوزه است؛ ولی اسپات لایت وسیع اپل در زمینه جستجو از هر برنامه‌ای در اندروید بهتر عمل می‌کند. کافی است چند کلمه اول را تایپ کنید تا نتایجی از وب، مخاطبان، مکان‌های نزدیک، فایل‌های روی تلفن و موارد دیگر نمایش داده شوند. گوگل در حال بهتر شدن در مورد این قابلیت است؛ اما هنوز در حد اسپات لایت اپل پیشرفت نکرده است. مهم‌تر از آن، اپل پتنتی برای جستجوی همگانی عرضه کرده است که آخرین بار از آن علیه سامسونگ استفاده کرد و دلیل خوبی برای دوری گوگل از این قابلیت ایجاد کرد. 

برنامه‌های لانچر (اندروید)

launcher-android

شما می‌توانید رابط کاربری یک دستگاه اندرویدی را تا آخرین پیکسل شخصی‌سازی کنید و این یکی از بهترین قابلیت‌های اندروید است که از لانچر‌ها استفاده می‌کند و قابلیت بومی‌سازی آن‌ها را به کاربر می‌دهد. کاربران آیفون هنوز همان لانچر همیشگی را دارند و آیکون‌های آن‌ها از ابتدا ظاهر ثابتی داشته‌اند. 

یکپارچگی و پیوستگی (iOS)

ios-Continuity

درست است که اپل در مورد سخت‌افزار و نرم‌افزار خود تعصب خاصی دارد و این از جهتی خوش‌آیند نیست؛ اما این تعصب و سلطه‌گری باعث تعامل بسیار نزدیک سخت‌افزار و نرم‌افزار شده و بین دستگاه و پلتفرم یکپارچگی لذت‌بخشی پدید آمده است. این موردی است که گوگل در حال حاضر نمی‌تواند به آن دست پیدا کند. این روزها درصورتی‌که آخرین نسخه از iOS را داشته باشید، می‌توانید یک متن را بین آیفون و مک‌بوک خود کپی کنید. 

اسمارت آنلاک (اندروید)

android-smart-unlock

یک پین‌کد برای قفل کردن صفحه یا حسگر اثر انگشت برای شناسایی کاربر، موردی بسیار ضروری برای هرکسی است که به امنیت و محافظت از تلفن همراه خود اهمیت می‌دهد و نباید آن را به‌عنوان یک قابلیت تجملی یا غیر ضروری حساب کرد. اما همه‌ی ما تابه‌حال این حس را داشته‌ایم که بهتر است امنیت را کنار بگذاریم و کمی راحت‌تر زندگی کنیم؛ به عبارتی هر بار برای باز کردن صفحه تلفن خود پین کد وارد نکنیم. اینجا است که اندروید به کمک کاربران آمده و با قابلیت اسمارت آنلاک، قفل دستگاه شما را در زمانی که نزدیک شما است باز می‌کند. این قابلیت هنوز در آیفون وجود ندارد؛ اما ممکن است در نسخه بعدی شاهد آن باشیم.

کافی است به بخش امنیت دستگاه برویم و گزینه Smart unlock را با توجه به نیاز خود تنظیم کنیم. می‌توانید پین کد دستگاه خود را با توجه به محل‌های خاصی که تعیین می‌کنید، مانند خانه و صدا یا چهره خود غیر فعال کنید.  

iOS) iMessage) 

ios-imessage

برنامه iMessage لزوماً یک برنامه محبوب برای دارندگان آیفون نیست؛ ولی اگر بخواهیم منصفانه نگاه کنیم، کار همگام‌سازی تمامی ارتباطات بین دستگاه‌های اپل در این برنامه به‌خوبی انجام می‌گیرد (البته اگر نخواهیم به این مورد اشاره کنیم که کاربران را در iOS به استفاده از برنامه‌ها مجبور می‌کند). برنامه به‌صورت پیش‌فرض از رمزنگاری قابل قبولی پشتیبانی می‌کند.

گوگل با هنگ‌اوت سعی در رقابت با اپل داشت؛ اما این برنامه مدتی است که از رقابت کنار رفته و پیام‌رسان جدید گوگل یعنی الو وارد میدان شده است. گوگل الو فعلاً فقط نسخه موبایل دارد و از رمزنگاری دوطرفه پشتیبانی نمی‌کند. اندروید نیز می‌تواند برنامه خود را برای آینده داشته باشد؛ اما فعلاً اپل با وجود iMessage یکه‌تاز این رقابت است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات